Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

L'esport, si és en família, molt millor

Leyla Serrano

23 d'agost, 2017

Quan tenim un fill estem carregats de bones voluntats però la paternitat no és tan idíl·lica com ens vam imaginar i moltes vegades deixem de fer esport per manca de temps, ganes, energia...o perquè pensem que li robarem temps al nostre petit. De vegades oblidem que, els bons hàbits que volem inculcar als nostres fills comencen en un mateix, els pares som el mirall on es reflecteixen els nostres fills, i és molt important educar amb l’exemple. 

Ser pare o mare ja no serveix com a excusa per a no practicar esport sinó que és una gran oportunitat per posar-nos en forma i, a la vegada compartir molt bons moments en família. 
 
Poques setmanes després del naixement d'una criatura, la mare ja està preparada per a tornar a la pràctica habitual d'esport. Les classes post part, el ioga, el Pilates, la natació, el senderisme... són algunes de les activitats que pot fer amb el nadó i, si hi participa l'altre progenitor, encara millor. D'aquesta manera els pares reben tots el beneficis que aporta l’activitat física, i el nadó, encara que durant els primers mesos no hi participarà gaire, es beneficiarà d'una estimulació motriu i sensorial alhora que crea vincles de seguretat i confiança amb els pares.
 
Activitats recomanades de 0 a 3 anys
En el cas de nadons (0-3 anys), també podem parlar dels beneficis que els aporten activitats com la natació, les classes de psicomotricitat o la dansa. Aquestes activitats es poden fer en família en centres esportius o grups de criança i, a més ajuden a uns i altres a enfortir el vincle familiar i a experimentar sensacions difícilment assumibles a casa. Formar part d'aquests grups ajuda als pares a tenir confiança en sí mateixos en la criança dels seus fills, conèixer altres famílies que estan en la mateixa etapa que ells els genera seguretat i els motiva per continuar fent l'activitat més endavant. Aquests inicis en la pràctica de l'esport poden fer que tant pares com fills es facin autèntics fans de l'esport que han practicat en família.
 
Fins els tres anys és fàcil trobar clubs o centres cívics que ofereixin activitats esportives en família però, què passa a partir d'aquí? És molt habitual que el nen o la nena continuï practicant el "seu esport" i en provi de nous a classes extraescolars, però això no implica que els pares n’estiguem exclosos. 
 
Més enllà dels 3 anys
Molts centres esportius ja estan incorporant activitats per pares i mares que volen continuar fent esport amb tota la família, com les classes de natació, zumba, aiguagim, ioga, tennis... Participar en aquestes activitats beneficia tant a grans com a petits. La participació conjunta és molt més enriquidora ja que, a més de ser una font de salut física (millora cardiovascular, prevenció de malalties com la diabetis o la obesitat, millora de la resistència i la força muscular...) i psicològica (augmenta l'autoestima, millora la psicomotricitat, potència les relacions socials...), afavoreix que tota la família passi moments de diversió, col·laboració, relaxació, de joc i vincle que ajudarà després a la manera de fer i ser a casa.
 
Aprofita el bon temps
Amb el bon temps sortim més al carrer i amb ell, les bicicletes, els patins, els patinets... És el moment d'ensenyar-los a anar en bicicleta o potser d'aprendre a patinar. Les excursions són l'excusa ideal per passar una jornada lúdica els caps de setmana, ja sigui per la ciutat, la platja, la muntanya o espais preparats com les vies verdes. Poc a poc els nens i nenes assoliran reptes més grans, més distància, més temps, més dificultat, i d'aquesta manera aprendran el valor de l'esforç i els pares el de la paciència i la confiança. A més, aquestes excursions afavoreixen que els membres de la família tinguin diàlegs divertits i importants a la vegada.
L'adolescència és una etapa de la vida en que els nostres fills i filles poden sentir-se insegurs, tenir manca d'autoestima, baix rendiment acadèmic per falta de concentració...és molt bon moment per posar en pràctica l'esport si és que encara no està incorporat en les rutines familiars. Ja poden participar en moltes activitats com nedar, córrer, pedalejar, esquiar... al mateix ritme que els pares. Preparar algun repte esportiu en família com un campionat de pàdel, una cursa popular, una travessa de muntanya o un viatge en bicicleta pot ajudar a engrescar-los i cohesionar la família. La preparació suposa moltes hores d'entrenament tots junts, converses relaxades, paraules d'ànim i confiança, i de passada combatem el sedentarisme i l’estrès juvenil i reafirmem l'hàbit de l'esport de cara al futur.
 
En definitiva, si encara no fas esport amb els teus, corre! Posa’t les bambes, treu les teranyines a les bicicletes, busca el casquet de bany, apunteu-vos a un gimnàs, aneu d'excursió...la teva família t'ho agrairà.

l'autor

Leyla Serrano

tècnica de fitness de Can Caralleu

Tècnica superior en activitats físiques i esportives, entrenadora de gimnàstica rítmica i estic titulada en quiromassatge i massatge esportiu

més informació

0 comentaris

comenta

Per poder deixar un comentari cal registrar-se o iniciar sessió

El teu comentari s'ha enviat correctament.
Gràcies!

subscriu-te a la revista

afegir la revista a les RSS

GTranslate