Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

L’exercici físic, l’aliat perfecte per lluitar contra l’obesitat infantil

Gregorio Bermudo

14 de novembre, 2017

L’obesitat infantil és actualment una de les principals preocupacions sanitàries en les societats dels països desenvolupats. Són molts els actors que s’han posat com a repte reduir el nombre d’infants amb obesitat. L’exercici físic s’ha convertit en un dels ingredients clau per combatre aquesta malaltia.

En els últims mesos han aparegut estudis que confirmen la reducció de l'obesitat i del sobrepès en la població infantil. La millora se situa aproximadament en un 3.9% en la franja d'edat que va dels 6 als 9 anys. Malgrat aquesta bona notícia, la realitat continua essent absolutament alarmant. Aquesta epidèmia segueix present i es manté com la principal amenaça per a la salut dels nostres infants. Administracions públiques, famílies, centres esportius... tots hem de seguir treballant per consolidar aquesta tendència i especialment, hem de reforçar i estimular uns hàbits molt més saludables.
 
Els factors ambientals incideixen en gran mesura sobre l'expansió del problema, la càrrega genètica és important però l'estil de vida paràsit i sedentari que porta les regnes de les nostres vides significa un atac sistemàtic a la salut infantil. Afortunadament això és reversible i, per tant, depèn del nivell de consciència de la família i de la voluntat de l’infant a reconvertir la seva situació.
 
Les claus per evitar l’obesitat en infants
En aquest sentit no hi ha massa secret. Per començar a tenir control del problema cal regular la ingesta calòrica i combinar-ho amb una major despesa d'energia. Ambdós elements cal aplicar-los ja en una fase prèvia en la qual pot detectar-se un sobrepès flagrant de l’infant. Si hem arribat a aquest punt és perquè en la fase prèvia hi ha hagut descontrol sobre alguns dels elements esmentats.
 
Exercici físic
Un estil de vida actiu i saludable en el què l'activitat física jugui un paper preponderant és la millor protecció respecte a aquesta malaltia. Milers d'estudis demostren que només amb una activitat moderada realitzada tres o quatre dies a la setmana la millora és evident independentment de la composició corporal de cada individu. La disminució del greix corporal no requereix de grans esforços, però sí de molta constància i capacitat de treball. 
 
En aquesta definició agrupem activitats simples, situades sempre en límits aeròbics. És a dir, amb una intensitat mitja en tot cas suportable per a l’infant. Inclús podríem incloure l'entrenament d'alguna disciplina esportiva sota estricta tutela per fomentar alhora l'estructura òssia i muscular. Xocar, caure, saltar... compartir entrenament amb altres companys disminueix les opcions d'abandonament i incrementa les probabilitats de gaudir del moviment. 
 
Aquestes premisses són molt semblants a les recomanacions generals per a tota la població infantil. El rerefons, per contra, és totalment diferent i s'expressa en dos punts:
És vital prendre consciència que l'objectiu final és posar les bases en pro d'una vida més activa i saludable. Per tant, el missatge que desprenem s'ha de cuidar al detall.
L'aproximació a l'esforç serà sempre gradual i progressiva.
 
En definitiva, la consideració d'aquestes recomanacions és més important que el propi exercici, és més important prendre consciència de com podem prevenir que la manifestació del moviment a la qual ens acollim.

l'autor

Gregorio Bermudo

Director operatiu poliesportius de Sant Joan Despí

Llicenciat en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport i Màster en Gestió Econòmica d'Entitats Esportives (UB)

més informació

0 comentaris

comenta

Per poder deixar un comentari cal registrar-se o iniciar sessió

El teu comentari s'ha enviat correctament.
Gràcies!

subscriu-te a la revista

afegir la revista a les RSS

GTranslate