Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

Fas esport... però ets actiu?

Miguel Ángel Martínez

23 de novembre, 2017

Primer de tot, cal posar les bases conceptuals que ens permetran entendre aquest article de manera adequada. Entenem per fer esport com una manera d’organitzar el moviment d’acord a un objectiu concret, de manera que té una intencionalitat com ara encistellar, fer gol, o simplement, millorar la nostra força i la nostra salut en general. En canvi, entenem per activitat qualsevol moviment que podem realitzar i que comporta una despesa energètica. En aquest sentit, aixecar-se a agafar un full de la impressora, és activitat física.

Quan ens plantegem seguir un programa d’exercici físic en un club esportiu, ho fem perquè volem assolir uns canvis en el nostre aspecte o en el nostre estil de vida que millorin de manera sostinguda en el temps. Quan fem aquest plantejament, el que volem és que ens facin un programa d’exercici, ja que el professional que el dissenya estarà organitzant el nostre moviment, elements com el volum, la intensitat i la freqüència, així com els mitjans i mètodes per assolir els nostres objectius el més ràpid possible. No obstant, en nombroses ocasions, fracassem en els nostres intents d’assolir-los.
 
Visió global de l'entrenament
Cal abordar l’entrenament des de un enfocament mes global, de manera que incrementem les possibilitats d’èxit. Cal que considerem no només l’exercici que podem fer a dins dels clubs com a resultat de la execució del pla d’exercici que ens han programat. Cal que, a més, agafem consciència de la quantitat de moviment que deixem de fer cada dia a causa d’un entorn cada vegada més tòxic pel nostre organisme.
 
En el primer món, hi ha una manca d’activitat física molt elevada, i aquesta no ve derivada de no estar inscrit en un centre esportiu, sinó del resultat d’una sèrie de comoditats que fan que, de manera inconscient, a causa del propi funcionament de l’esser humà, decidim fer cada vegada menys exercici.
 
Consciencienciació
L’esser humà esta programat per economitzar l’esforç sempre que sigui possible, de manera que estalvií les energies per a casos de necessitat extrema, com per exemple, lluitar o fugir per salvar la vida. Aquest comportament s’ha generat a base de milers d’anys d’un entorn hostil que podia posar en perill la nostra supervivència. El fet que estem programats d’aquesta manera i a més visquem actualment en un entorn dissenyat on els riscos son molt limitats, i disposem de nombroses eines per economitzar energia (ascensors, escales mecàniques, no aixecar-nos de la cadira en l’horari de feina, etc) fan que el desequilibri energètic tingui moltes probabilitats de ser positiu, amb el conseqüent increment de pes, la minva de teixit muscular i una menor capacitat del sistema cardiovascular.
 
Per tant, cal afegir al nostre programa d’exercici físic una conscienciació i un compromís per portar un estil de vida actiu. Afegir a la nostra agenda accions com ara evitar les escales mecàniques i els ascensors, caminar 30 minuts al dia com per exemple, anar fins a la feina, suposaran una suma molt notable d’energia consumida que, no només ajudarà a assolir els nostres objectius sinó que a més actuarà com un fort protector de la salut i factor de prevenció de l’envelliment.
 
Si repassem les recomanacions de la piràmide de l’activitat física publicada pel departament de salut de la Generalitat podem comprovar com la seva recomanació es fer, al menys 30 minuts d’un estil de vida actiu als que hi que caldria sumar 30 minuts més d’activitats de lleure. No és fins que s’assoleix el tercer graó de la piràmide quan ens recomana un pla d’entrenament a realitzar dos o tres vegades per setmana.
 
Cal doncs, diferenciar el que entenem per fer esport i el que entenem per activitat física i, sobretot, prendre consciència que practicar exercici ha de ser un complement a un estil de vida actiu per incrementar les possibilitats d’èxit en relació als nostres objectius, i sobretot, per a protegir la nostra salut actual i futura.

l'autor

Miguel Ángel Martínez

Director d’Innovació i Qualitat Esportiva de Clubs Claror

Màster en Fisiologia. Llicenciat en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport. Tècnic Superior en Animació d’Activitats Físico-Esportives

més informació

0 comentaris

comenta

Per poder deixar un comentari cal registrar-se o iniciar sessió

El teu comentari s'ha enviat correctament.
Gràcies!

subscriu-te a la revista

afegir la revista a les RSS

GTranslate