En Forma

Com crear-se hàbits esportius: consells per traçar una disciplina esportiva freqüent

29 de juny, 2012

La importància de l’activitat física i l’esport per a la salut i la qualitat de vida de les persones està creixent. Cada vegada tothom n’és més conscient i fins i tot hi ha estudis científics que indiquen que la promoció d’hàbits esportius és un mitjà excel·lent per prevenir i tractar malalties.

Al marge del vessant d’espectacle que té l’esport, en què la majoria de les persones que hi assisteixen ho fan només com a espectadors i són una minoria els qui hi participen activament, hi ha molts estudis científics que indiquen que la promoció d’hàbits esportius entre una majoria de la població és un mitjà excel·lent per prevenir i tractar malalties. L’esport suposa, a més, una fantàstica alternativa a estils de vida perjudicials per a la nostra salut molt arrelats a les societats occidentals contemporànies, i esdevé un camí per ampliar la xarxa de relacions socials (molt de moda a l’actualitat).

L’estil de vida que s’imposa en les societats occidentals contemporànies apunta a uns hàbits sedentaris de la població: les presses, l’estrès, la limitació del temps d’oci i la mandra ens hi aboquen. Per això, cadascú ha de procurar allunyar la mandra, organitzar l’agenda i traçar una disciplina esportiva freqüent.

L’esport en la joventut
En els joves, per exemple, l’esport competeix amb un altre tipus d’oci més sedentari, com l’oci nocturn o l’oci digital, en un context en què les hores dedicades a la formació i al treball redueixen el temps lliure. Durant la infància i l’adolescència és quan més exercici físic practiquem i, a més, ho fem de forma natural perquè els jocs i la iniciació a diferents esports faciliten aquesta activitat. És en aquest moment de la vida en què per mitjà de l’activitat física i l’esport es pot incidir en valors d’igualtat, respecte, normes, esportivitat i autosuperació.

Ara bé, s’ha de tenir en compte diversos factors. En primer lloc, cal evitar la simulació de l’esport d’elit amb comportaments incorrectes d’esportistes molt mediàtics cap als àrbitres. També és negatiu que el pare, la mare, el delegat o l’entrenador protestin una decisió arbitral i insultin el col·legiat.

És important evitar l’excés de responsabilitat perquè pot implicar erròniament que l’únic realment important sigui guanyar. Cal evitar frases com «Quants gols has marcat avui?», o quan la victòria ha sigut molt clara, «Doncs sí que eren dolents».

En tercer lloc, l’excessiva reglamentació juga en contra de la flexibilització i l’adaptació que necessiten els nens i nenes.

Finalment, cal evitar la hiperespecialització que porta a rols massa definits (el porter, el lateral, el davanter...). L’esport escolar hauria de permetre la vivència d’una àmplia gamma de moviments.

Però a mesura que anem complint anys, les oportunitats de fer exercici físic es van reduint. La manca de temps lliure s’observa tant a la mitjana edat com a l’època de la jubilació. A la primera, les nombroses responsabilitats laborals i familiars deixen molt poc temps per a l’activitat física. A més, l’exigència física dins de l’entorn laboral ha disminuït de manera considerable, fet que provoca que augmenti el nivell de sedentarisme. En la segona etapa, la jubilació, el temps lliure augmenta, però l’inconvenient és que les generacions que avui dia estan en aquesta etapa encara no han estat educades en l’esport com a hàbit i, sobretot, no han tingut oportunitat de practicar-lo abans.

Tot i que cada vegada es reconeix més la importància de l’activitat física i l’esport i com milloren la qualitat de vida, encara hi ha traves que dificulten la implicació en activitats esportives i impedeixen el gaudi dels nombrosos beneficis que té l’esport per a la salut des del punt de vista mental i físic.
 
Arribada la primavera...
Són moltes les persones que, amb l’arribada de la primavera, s’animen a practicar algun esport. Mantenir-se en forma no és qüestió d’edat. Hi ha una modalitat esportiva per a cadascú segons el temps disponible, l’estat físic o les inquietuds. Els experts relacionen l’esport amb una existència més saludable.

La salut és «l’estat de complet benestar físic, mental i social i no només l’absència de malalties», segons la definició de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). I és, precisament, en la recerca d’aquest benestar en què la pràctica d’exercici físic té un paper important. Els qui practiquen esport ressalten que els beneficis es noten des del primer dia i que l’exercici els transmet la sensació subjectiva de trobar-se millor. Aquestes valoracions no tan sols afecten el físic, sinó que psicològicament també es fan patents, de manera que nombrosos estudis coincideixen a afirmar que l’esport és positiu per a la salut.

Com crear-se hàbits esportius
L’hàbit esportiu és extremament beneficiós per a qui el practica, perquè ajuda a mantenir el to muscular i la bona salut dels ossos. Si, a més, això es combina amb una dieta adequada, els beneficis de la pràctica de l’esport es multipliquen amb l’assoliment d’una sensació de benestar.

És necessari que l’esport tingui per a la persona un atractiu de suficient pes per dedicar-li una mica de temps. En molts casos, aquest element hi serà present (diversió, companyia, aire lliure, alliberació de tensions…) i caldrà mantenir-lo i enfortir-lo. Altres vegades no hi haurà cap atractiu, fet que obligarà a centrar l’esforç inicial al desenvolupament d’un mer interès per participar.

També poden contribuir en la motivació l’enfortiment de la pròpia autoeficàcia i autoestima, quan es percep la seva potenciació a través de la participació. Sense una motivació bàsica estable, és difícil notar la necessitat de donar continuïtat a la pràctica esportiva, fet que dificulta el desenvolupament d’elements fonamentals per a la formació integral de l’individu. Per exemple, la il·lusió per aconseguir fites personals, la disciplina i la lluita per aconseguir-les dins dels límits que estableixen les regles, la constància en l’esforç, la superació de moments difícils i els resultats adversos, sense oblidar el coneixement de la gratificació interna que comporta proposar-se reptes, lluitar per aconseguir-los i assolir-ne molts.

Si aconseguim que la persona se senti bé practicant esport, possiblement l’estem ajudant a mantenir o millorar la seva salut i consolidar o promoure’n la qualitat de vida.

A més, cal no oblidar el fet d’intentar adequar al màxim l’activitat fisicoesportiva a les característiques individuals de cada persona, encara que això impliqui introduir modificacions en normes, instruments i altres elements. També és important que predomini en l’activitat la recerca d’experimentació d’emocions agradables, que són els millors criteris subjectius i objectius amb els quals s’han assolit bons resultats per a la persona. No es pot oblidar l’orientació de l’activitat tenint en compte l’entorn social de la persona, fet que permet la creació d’una xarxa d’afecció o suport interpersonal.

També és necessari flexibilitzar al màxim la direcció dels programes d’activitat física esportiva, millorar la comunicació entre participants i flexibilitzar la presa de decisions per potenciar al màxim la participació. Finalment, cal continuar avançant en la capacitació professional i la investigació científica d’aquestes activitats.

Un exemple pràctic
En el cas d’una persona que li costa molt anar al gimnàs, si està abonada a un centre que disposa de zona de spa, la recomanació inicial seria que hi anés tres cops per setmana. L’objectiu és que aquesta persona relacioni la instal·lació amb els nombrosos beneficis que té l’esport, tant des del punt de vista físic com mental. Progressivament, aquesta persona hauria d’alternar la zona de spa amb la sala de fitness o la piscina per dur a terme la seva rutina i aconseguir els objectius que s’ha plantejat.

Revista nº77 - Juny 2012
Marc Raya
Tècnic de condicionament físic de l'Esportiu de Llinars

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate