Curses populats: tots a córrer

4 de novembre, 2003

Amb la primavera arriben les curses populars que, any rere any, han anat creixent en nombre de participants per arribar a convertir-se en referents esportius i de participació ciutadana a la nostra ciutat

Si hi ha alguna cursa que copsi l'esperit de les curses populars, aquesta és la del Corte Inglés, la cursa més multitudinària que se celebra actualment a Espanya i que fa quatre anys va batre el rècord Guiness de participació en superar la mítica Marató de Nova York.

Però, a més de la cursa del Corte Inglés hi ha altres carreres atlètiques que inclouen totes les modalitats de l'atletisme, des les més professionals a les curses "de costellada" on corre tota la família amb l’únic objectiu de passar-ho bé. La primera del calendari és la marató de Catalunya, que se celebra pels carrers de Barcelona amb sortida de la muntanya de Montjuïc. Aquesta cursa, que enguany es va fer el dissabte 16 de març, va representar el tret de sortida d'una llarga llista de curses en què els atletes tindran l'oportunitat de superar marques i de justificar l'entrenament diari de tot l'any.

Però la majoria d'aquestes curses també tenen un important component lúdic i festiu. No es tracta d'actes solament esportius, ja que en curses com la Milla Sagrada Família podem trobar famílies senceres gaudint d'un matí esportiu; és aquest vessant més festiu el que els atorga una identitat pròpia i diferenciada d'altres carreres més professionals.

Cuidem la nostra salut

Tot i així, les curses requereixen un esforç notable, el qual pot ser contraproduent per a persones molt sedentàries o amb problemes cardiovasculars, o de sobrepès. És per això que els experts recomanen una revisió mèdica abans de participar-hi, i un entrenament previ.

Llavors sorgeix la pregunta: com ens hem de preparar per afrontar una cursa? Encara que pugui semblar que per córrer una cursa popular n'hi ha prou amb vestir-se de curt i calçar-se unes bambes, és necessari un entrenament previ, sobretot si durant l'any no practiquem esport habitualment. Aquest és el típic cas que els metges descriuen com a causa de lesions o d'infarts. El que no es pot fer és passar-se tot l'any sense exercitar el cos i, de cop, posar-se a córrer una cursa de mitja o llarga distància. I aquest és el cas de moltes persones a les quals el metge recomana practicar esport per baixar pes. Sense ser conscients de l'estat de forma física es llencen a córrer o a practicar qualsevol altra activitat, i els resultats poden ser nefastos: desmais, infarts, lesions…

Així doncs, quina excusa pot ser millor per posar-nos una mica en forma que la de quedar en una posició digna a la Milla o en qualsevol altra carrera?

Preparar l'entrenament

La preparació física ha d'ajustar-se al tipus de carrera en què volem competir, ja que no és igual la preparació física que requereix una cursa de llarga distància (com la mitja marató) que una de mitja distància (com la Milla). També s'ha d''adaptar a les característiques de cada persona, per la qual cosa és molt recomanable que consulteu a algun professional (entrenadors de la sala de fitness, per exemple) que us orienti i que, fins i tot, us faci un programa d'entrenament que afini el contingut de cada sessió.

Però, independentment de la distància de la cursa, el que sí cal tenir en compte és que cal preveure l'entrenament amb mesos d'antelació per donar temps a preparar el cos amb una base aeròbica.

En general, podem dir que caldria destinar un parell de dies a la setmana a l'entrenament, i incloure-hi sempre una bona sessió d'estiraments, tant a l'inici com al final.

El dia de la cursa

Però, per tal d'optimitzar la nostra condició física, el dia de la carrera hem de seguir una sèrie de consells: és important dormir bé la nit abans de la cursa i també prendre un desdejuni lleuger, ric en hidrats de carboni, tres hores abans de la competició. L'escalfament previ ha de constar d'una carrera suau d'uns quinze minuts seguida d'un treball muscular més específic. Per posar el cos en marxa per a la cursa correrem unes quantes curses progressives d'uns cinquanta metres i, per acabar, farem tres o quatre esprints i estiraments.

Durant la cursa és molt important ser conscient de les pròpies limitacions. No s'ha de forçar mai el cos més enllà de les seves capacitats i als primers símptomes d'esgotament cal readaptar el rtime i, en cas, de no trobar-nos bé, esperar el cotxe escombra. Si de cas, l'any vinent ja ens traurem l'espina.

Si un cop acabada la cursa no som al cotxe escombra, hem de caminar uns metres per tal que el cos s'habituï al canvi d'intensitat. Després, hem de fer els estiraments durant uns vint minuts i hidratar-nos amb aigua o qualsevol altre refresc isotònic.

Atletisme per a tothom

Qualsevol edat és bona per començar a córrer. L'Agustí Seco té 56 anys i la seva experiència ens demostra que no cal tenir vint anys per ser corredor de fons. No fa ni tres anys que l'Agustí va començar a participar en curses de fons i mig fons i, com ell mateix declara, els beneficis no s'han fet esperar: "Em trobo de conya, el cor em va com una moto i activitats quotidianes com pujar escales han deixat de ser un problema". Des que va començar, la seva progressió ha estat espectacular; diumenge passat va córrer la cursa Gavà-Castelldefels-Gavà i la setmana vinent una marató a Montmeló de 21 km. Per acabar, l'Agustí em demana que animi tothom a participar en les curses populars que s'acosten: "Val la pena, de veritat".

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate