Dietètica

Els beneficis dels sucs, batuts i gelats casolans

6 de juliol, 2012

Amb fruites o hortalisses fresques podem fer a casa sucs i batuts que ens revitaminen i ens remineralitzen gràcies als nutrients que ens aporten aquests aliments i sobretot al consum immediat. Els sucs estan carregats de vitamines i els batuts aporten calci i proteïnes.

Els sucs i els batuts són aptes per a qualsevol època de l’any, però a l’estiu, amb la calor, són ideals perquè ens hidraten i ens ajuden a recuperar abans les pèrdues d’electròlits que es produeixen amb la sudoració. Hi ha tantes combinacions que podem fer un suc per a cada necessitat. Hi ha sucs refrescants carregats de vitamines, altres que faciliten la digestió i el trànsit intestinal, altres els consumim amb finalitats depuratives o detoxificants de l’organisme, n’hi ha que ajuden a combatre la fatiga o senzillament per potenciar el bronzejat.

Però no tot és el que sembla, perquè a l’hora de triar entre un suc fet a casa o de comprar-ne un d’envasat convé llegir l’etiqueta del fabricant i saber realment què estem comprant. Els sucs envasats no conserven totes les propietats de la fruita o la verdura fresca perquè han estat sotmesos a processos tèrmics, a l’adició de colorants, aromes, sucres o edulcorants per fer la conservació del producte. A l’etiqueta del fabricant hi ha de figurar el percentatge de suc que conté i els sucres o edulcorants que s’hi han afegit.

Els sucs, tot l’any
Aconsellem el suc d’api, poma i pastanaga, que és excel·lent i aporta vitamines, minerals, facilita el trànsit intestinal, és depuratiu i desintoxicant. Per fer-lo es necessiten un parell de penques d’api i una pastanaga, tot a rodanxes fines, i una poma sense les llavors, però si es vol es pot deixar la pell. S’incorporen els ingredients a la liquadora o batedora i s’afegeix una vaset d’aigua fins a obtenir la textura desitjada.

El suc de kiwi, taronja i pinya és ideal durant tot l’any, és ric en fibra i aporta molta vitamina C. A l’estiu s’hi pot incorporar gel picat i es pot servir com un sorbet. Per fer-lo és necessari un parell de kiwis, una taronja i un bon tall de pinya. Es posen els ingredients a la batedora o liquadora i es pot afegir aigua fins a obtenir la textura que més agradi, i també s’hi poden posar unes fulles de menta.

Els beneficis dels batuts
Els batuts, a diferència dels sucs, contenen una base làctica que pot ser llet, iogurt o gelat. El làctic aportarà calci i les proteïnes de la llet, per la qual cosa són un aliment ben complet. En funció de l’elecció de llet o iogurt, sencers o desnatats, o bé gelat, més calòric, el contingut calòric del batut variarà. El iogurt es digereix millor que la llet i per això el fa ideal a l’hora d’utilitzar-lo per preparar batuts que vulguin ser consumits abans, durant l’esforç o fins i tot en competicions. A més, els iogurts afavoreixen el trànsit intestinal, prevenen les diarrees i les infeccions del tracte intestinal gràcies a la seves substàncies amb acció antibiòtica.

Els batuts són perfectes per a esportistes que necessiten recuperar-se d’un esforç intens, ja que faciliten la reconstrucció muscular i la rehidratació, i aporten l’energia que s’ha perdut durant l’esforç. Per preparar-los es poden fer servir un parell de peces de fruita al gust i un parell de iogurts, o bé un got de llet desnatada, una bola de gelat o fins i tot una combinació de llet i iogurt o gelat. Si es vol que el batut sigui encara més energètic, s’hi pot afegir també una cullerada de mel o bé una cullerada de sucre morè.

El valor nutritiu dels gelats
Els gelats són una de les grans postres de l’estiu i estan fets amb llet, nata i sucre o edulcorants als quals s’afegeix fruita, xocolata, torró, fruites seques o iogurt, entre altres. Només els gelats artesanals són els únics que no contenen ni saboritzants, ni colorants, ni conservants.

Els gelats són nutritius però no s’ha de perdre de vista que la seva composició fa que siguin rics en calories, al voltant de 200 quilocalories els 100 grams, sucres, greixos saturats i que aporten colesterol. És per això que se’n recomana un consum moderat, i les persones que segueixen una dieta per aprimar haurien de triar els que són més lleugers.

Els granissats i els sorbets també són uns bons aliats contra la calor. Són menys calòrics que els gelats perquè bàsicament estan fets d’aigua i no contenen greix a la seva composició, però en canvi cal recordar que contenen sucre o edulcorants.


Granissat de síndria i gelat de llimona per fer a casa

Granissat de síndria
Ingredients:
Una síndria sense llavors, el suc d’una llimona i dues cullerades de sucre.
Preparació:
Tritureu la síndria a la liquadora o batedora, afegiu-hi el suc de la llimona i el sucre. A continuació, poseu la barreja al congelador durant quatre hores i recordeu d’anar remenant la barreja cada mitja hora amb una forquilla perquè no es congeli completament.   

Gelat de llimona
Ingredients: 250ml d’aigua, 200 ml de sucre, 250ml de suc de llimona, 2 ous
Preparació:
Poseu 250 ml d’aigua i 200 ml de sucre al foc per fer un almívar. Retireu-lo.
Feu 250 ml de suc de llimona recent espremut i sense polpa. Si cal, passeu-lo pel colador xinès. Incorporeu el suc de llimona a l’almívar i remeneu-ho. Poseu la barreja al congelador i quan estigui a mig congelar afegiu-hi dues clares d’ou muntades i torneu-ho a barrejar tot. Fiqueu-ho novament al congelador fins que tingui la consistència desitjada.
 

Revista Claror nº78 - Juny 2012
Olga Amado i Dolors Villanueva
Metgessa de l’Esportiu de Llinars del Vallès i dietista del CEM Claror

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate