Alimentació i estrés

La teràpia antiestrés de la bona taula

2 de novembre, 1999

Un dels problemes més candents de la societat moderna és l'estrès. El remeis tot just han començat a aparèixer: massatges, cursos de relaxació, ioga, etc, es posen de moda per combatre una nova malaltia. Però no tothom és conscient que el tipus d'alimentació i la manera de menjar és tan o més important que prendre una sauna després d'una intensa jornada laboral.

Uns estudis recents fets a Europa demostren que un de cada tres europeus sofreix estrès a la feina, una dada que ha portat la Comissió Europea d’Assumptes Socials a prioritzar aquest tema dins el programa de salut i seguretat laboral. Un estudi britànic difós per la BBC proposa una solució: fer un dinar tranquil. I és que la directora d’aquest estudi, Pam Sparr, assegura que "prendre’s una hora de descans al llarg de la jornada és la millor manera per no patir estrès".

Retrocedint en la història veiem que, des que l'ésser humà va descobrir el foc i va aprendre a cuinar -i amb la cuina a evitar moltes malalties- els coneixements necessaris per a la supervivència s’han transmès a les diverses cultures i gastronomies. L’alimentació també ha complert funcions centrals com la sociabilitat i la comunicació. Les emocions més profundes neixen i es reflecteixen en l’acte de menjar, ja des del bressol o fins i tot abans, a través de la mare.

Menjar representa el cordó umbilical, un dels fils màgics entre la naturalesa i la cultura. Per això és un plaer que hem de tenir present; saber menjar actualment és fàcil, ja que la cuina moderna ens permet alimentar-nos bé sense un excés de calories.

El cercle viciós de menjar malament

El frenètic ritme de vida ens obliga, més d’un cop, a dirigir-nos a l’hamburgueseria més propera per dinar o sopar ràpid i, massa sovint, sols. És una opció còmoda però gens saludable, perquè oblida detalls que ens ajuden a viure millor.

La monotonia i les tensions emocionals també provoquen que, de vegades, mengem de manera compulsiva buscant el plaer de menjar, un plaer que curiosament perdem amb aquesta actitud quan ens sentim culpables. Les societats modernes han superat la fam i les malalties infeccioses que van delmar l’Antic Món però ara tenen un cavall de batalla dur, que és l’estrès. Caiem en un cercle viciós on estrès, alimentació deficient i malalties com l’obesitat, l’anorèxia i la bulímia interactuen.

Segons alguns estudis, els pares obesos tenen més possibilitats de tenir fills també obesos i aquest efecte és igual d'intens per als fills adoptats, la qual cosa significa que no sempre la genètica n'és la culpable.

L'equilibri en la natura és una assegurança de vida. Durant la història els sistemes de vida sempre impliquen les activitats i els coneixements necessaris per sobreviure alimentant-se. Perquè els humans no naixem amb aquesta qualitat incrustada a la pell, sinó que cal crear-la i recrear-la en cada nou protagonista, i dins la família i l'escola s'ensenyen les normes i les lleis bàsiques per a aquesta supervivència.

La poesia a la cuina

Cada cop és necessari un nombre més gran d'adeptes a la bona cuina perquè el bon menjar sigui un dret legítim reconegut. Seria bo comprometre'ns, com Pablo Neruda, a fer de cada menjada un poema: "que el fet de saber molt no és el que atipa i satisfà l'ànima, sinó el de sentir i assaborir les coses intensament". Això vol dir que no hem de conformar-nos a saber les coses sinó que hem de posar-les en pràctica.

Relaxar-nos, sense caure en l’error comú d’escollir el més fàcil, com el típic entrepà a l’hora de sopar que ens avorreix i ens cansa, i evitar els mals hàbits, és vital per a la salut física i psíquica. També ho és la bona taula, i un bon exemple és quan utilitzem la imaginació, la fantasia i desconnectem de les preocupacions fent uns panellets. Aquest acte creatiu ens causa plaer i, a més, és una mostra d’amor, i alhora un detall.

És veritat que, per a la dona, la feina i la casa suposen totes les hores del dia i que resulta difícil cuidar-se. Moltes vegades és més fàcil anar al supermercat i comprar productes precuinats. Ens estalviem temps, però surt més car i no ens satisfà tant com pensem.

El mercat és més tranquil i tradicional, alhora que personal; a més, hi podem trobar també plats cuinats del dia, com pasta, llegums, amanides i verdures a punt per consumir. Si els combinem amb segons plats ens resulta bo i econòmic. També per a la dona treballadora la cuina és més gratificant i motivadora si es comparteix amb la parella; la seva col·laboració incrementa els vincles afectius i amistosos.

La necessitat i obligació de menjar i la bona taula no han d’estar renyides en la nostra cultura. És important no renunciar a aquest "bon plaer" i gaudir dels moments especials del dia quan preparem el menjar i seiem a taula. Menjar a poc a poc, amb tranquil·litat, companyia i un entorn agradable ens ajudarà a variar, de manera espontània, els aliments, a cuidar-ne més la presentació i a menjar pausadament. Aquesta és la millor teràpia per combatre l’estrès: saber estimar-nos.

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate