Entrevista a Eduard Estivill, director de la Clínica del Son

Eduard Estivill: "El son es pot ensenyar"

1 de novembre, 2009

«Dormir és un dels hàbits més essencials i es pot aprendre en menys d’una setmana, si el sabem ensenyar bé». Aquesta és una de les premisses que el doctor Eduard Estivill explica en el seu llibre El mètode Estivill, en el qual parla de les claus per aprendre a dormir bé. Segons el doctor, la son no ve sola sinó que s’ha de saber preparar de manera adequada per poder descansar bé.

En què es basa el seu mètode? 
En els descobriments científics dels últims vint anys sobre el son dels nens. Molts neurobiòlegs i pedagogs han donat les pautes per entendre que el son és un hàbit i que es pot ensenyar, quan les estructures del cervell estan preparades i madures.

Com i a quina edat es pot començar a aplicar?
A partir del sis mesos el cervell d’un lactant ja està preparat per dormir seguit durant la nit o, més ben dit, ja està preparat per aprendre a adormir-se solet si es desperta. Abans dels sis mesos, les estructures cerebrals responsables del son (nucli supraquiasmàtic de l’hipotàlem) encara no són madures. Per aquest motiu, fins a aquesta edat els nens fan un son fraccionat durant les vint-i-quatre hores del dia.

Pot comportar problemes no aprendre a dormir des de ben petit?
Sí, és totalment cert que pot comportar alguns problemes i està demostrat científicament. Els nens que dormen poc o malament tenen clares repercussions diürnes, com per exemple trastorn de conducta, mal rendiment a l’escola i, en casos extrems, tenen una talla més baixa i menys coeficient intel·lectual.

Dormir és un hàbit que s'adquireix fàcilment?
Com tots els hàbits. Només cal tenir bons mestres. Tan fàcil o difícil pot ser aprendre a menjar la sopa amb cullera, aprendre a esquiar o aprendre a tocar un instrument de música. Tots són hàbits, però un dels més essencials com és ara el dormir es pot ensenyar en menys d’una setmana si el sabem ensenyar bé.

I com s'ensenya a dormir bé?
Amb uns elements externs que associem a l’hàbit de dormir i amb una actitud adequada del que ensenya. És el que expliquem en els nostres llibres Nen, a dormir i El mètode Estivill.

Com ens hem de preparar per dormir?
La son és una funció del nostre cos que hem de preparar. La son no ve sola. Calen unes condicions prèvies de desconnexió mental perquè aparegui. Un menjar adequat, una activitat relaxant i, sobretot, no emportar-se els problemes al llit n’és la clau

Quines són les causes que poden provocar insomni?
Hi ha més de quaranta causes diferents. Substàncies estimulants, mals hàbits, malalties diverses com ara problemes amb la tiroide, ansietat, depressió, dolor... En total, en són més de quaranta.

És cert el que es diu popularment que el son no es recupera?
No es perd, com el temps. Només recuperem el 25 % del son que no hem fet. Per això es tan important dormir el que cal a cada edat.

Quines són les conseqüències de dormir poc i malament?
Dormir poc i malament comporta repercussions físiques i psíquiques. Cansament, alteracions gastrointestinals, metabòliques i immunitàries, entre altres, dins l’aspecte físic, i pèrdua de concentració, irritabilitat, mal humor, ansietat i depressió, dins de les psíquiques.

Quins tres consells donaria per poder descansar i dormir bé?
Primer de tot, tenir la consciència tranquil·la. Encara que sembli un tòpic, si no tenim conflictes psicològics sempre dormirem millor. En segon lloc, és bo fer un sopar adequat, com ara un plat de pasta amb verdures, amanida i un derivat làctic. Finalment, és aconsellable dur a terme qualsevol tècnica de relaxació que ens ajudi a desconnectar, com per exemple escoltar música, llegir, fer alguns exercicis suaus de relaxació o escoltar la ràdio, entre altres.

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate