Entrevista a Sebastià Serrano, lingüista i comunicòleg

Sebastià Serrano: "La felicitat es pot aprendre"

8 de novembre, 2011

Assolir la felicitat és possible avui dia perquè comencem a conèixer com funciona la ment. Aprendre i desenvolupar tasques de felicitat i alhora controlar els moments d’infelicitat són les claus que ens poden ajudar a aconseguir un estat de benestar emocional. Sebastià Serrano ens explica quins són els autèntics secrets de la felicitat.

Què és per a vostè la felicitat?
És un estat de la ment que s’ha produït per unes circumstàncies concretes i que està relacionat amb la irrigació al cervell d’unes substàncies químiques determinades. La felicitat depèn d’una substància anomenada dopamina que es produeix a la part frontal del cervell. Sabem que hi ha maneres de disparar la producció de dopamina, per exemple, estant amb una persona que ens agrada, fent un bon àpat, si veiem una bona pel·lícula o un partit de futbol, o si practiquem activitat física, en definitiva, amb petits grans plaers.

Felicitat és igual a benestar?
La felicitat és un estat de benestar de la ment, és un benestar especial, puntual i es produeix en una situació de clímax. La felicitat es caracteritza pel plaer, que és un premi que la naturalesa ens ha donat per invertir en les situacions que són més favorables en la supervivència. Per exemple, un bon àpat produeix plaer, una bona relació amb una persona, fer l’amor...

Per ser més feliços hem d'aprendre a gestionar la por i la insatisfacció?
Sí, és fonamental controlar la por. La por també és un premi perquè aquells que tenen por sobreviuen. Tot i això, és bona si és puntual, però no si és durativa.

Les persones som més felices ara o abans?
Venim d’un món molt poc preocupat per la felicitat, on se’ns feia pensar que la vida era un mar de llàgrimes i que la felicitat era a l’altre món. Abans la felicitat no era l’objectiu, però en el món modern ho comença a ser. Ha canviat molt la societat d’ara respecte a la d’abans, hi ha més situacions d’insatisfacció i una sensació general d’infelicitat, però cada vegada tenim més instruments per combatre-la. Ara ens preocupa més la felicitat, comencem a saber des d’un punt de vista de la ment com funciona i hem d’aprendre a gestionar-la amb els mitjans que coneixem.

La felicitat es pot aprendre?
Jo sempre dic que la infelicitat es pot controlar i la felicitat es pot aprendre, per exemple, cuidant les relacions. Perquè una persona sigui feliç ha de tenir un cert nivell d’autoestima, que serà més o menys alt si no té por, per això s’ha de treure les pors de sobre, sobretot les pors amb relació al comportament d’altres persones. A través de l’educació emocional s’hauria d’ensenyar a reconèixer les emocions i l’estat mental dels altres, és a dir, creixement de l’empatia, perquè les persones més empàtiques són més felices. Cal invertir en la bondat de les interaccions. Per ser feliç també cal tenir en compte l’activitat física i invertir en solidaritat i altruisme.

Aquestes coses són les que recomanaria a una persona trista o depressiva?
Ho recomanaria a tothom. Estem acostumats a fer el manteniment de cotxes, però en canvi no fem el manteniment de les persones, el nostre propi manteniment. En una situació de desequilibri emocional hi podem caure en qualsevol moment i gairebé tothom. Ara no coneixem encara la nostra empremta genètica, però sabem que hi ha algunes persones que per ADN tindran moltes menys probabilitats de viure moments d’infelicitat.

Per tant, per ser feliç cal cuidar-se...
Sí, hem d’aprendre i desenvolupar tasques de felicitat i al mateix temps hem de controlar els moment d’infelicitat, que també hi són. La felicitat no és constant, sinó ja no tindria sentit perquè tothom seria feliç i no se sabria quan s’és feliç. S’ha d’intentar que els moments d’infelicitat siguin mínims i maximitzar els moments de benestar emocional, que ja sabem com es poden produir.

Així doncs, quins són els secrets per ser feliç?
Si tens l’autoestima bé, si tens un cert grau d’empatia, si et poses en la ment de l’altre amb facilitat, si al mateix temps et preocupes per mantenir un bon feedback, si practiques activitat física i participes en actes de voluntariat i no et preocupes per les grans coses sinó pels petits detalls seràs molt més feliç.

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate