L'estil de vida saludable combina alimentació i exercici

Fer dieta: perills i avantatges

12 de novembre, 2011

Hi ha una gran quantitat de dietes que tenen com a objectiu ajudar a perdre pes, però no totes són adequades ni efectives i en alguns casos fins i tot poden comportar riscos per a la salut. Per fer dieta no tan sols és important menjar saludablement, sinó fer activitat física de manera regular i canviar l’estil de vida.

El terme dieta etimològicament vol dir ‘estil de vida’, i no tan sols fa referència a menjar sinó que també inclou fer exercici. Així ho explica Abel Mariné, catedràtic de nutrició i bromatologia de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona, que assegura que el terme dieta generalment s’associa a fer un règim especial, «sembla que si un fa dieta és perquè menja alguna cosa diferent del que és habitual, quan en el fons menjar corrent també és fer dieta». Tot i això, per a la població general el concepte de dieta es refereix principalment a la pèrdua de pes en casos de sobrepès i obesitat, en què l’avantatge principal de la dieta és que ajuda a reduir l’excés de pes.

En els casos en què una persona té unes circumstàncies fisiològiques o patològiques determinades, com pot ser una diabetis, una malaltia de crohn o una intolerància alimentària, la dieta té un paper molt important perquè es personalitza per a cada cas i només aporta beneficis. «Si es fa la dieta quan toca no hi ha perills, el perill és fer-les quan no toquen i fer dietes que no són equilibrades», afirma Mariné. Per a Imma Palma, doctora en biologia i dietista-nutricionista i membre del Grup de Recerca en Nutrició Aplicada de la Universitat de Barcelona, un dels perills principals de fer dieta és que «si no està portada per un professional que personalitzi la dieta sobre les necessitats de la persona es poden crear excessos o dèficits nutricionals».

Les dietes miracle
Hi ha una gran varietat de dietes, algunes d’elles molt restrictives que poden comportar desequilibris nutricionals. Són les anomenades dietes miracle, una pràctica habitual per a molts ciutadans per perdre alguns quilos de més, però que poden ser molt perjudicials per a la salut. Prometen perdre pes de manera ràpida i sense esforç, però les persones que opten per seguir-les en molts casos desconeixen els riscos que tenen. «No suposen cap avantatge, poden comportar desequilibris nutricionals i són potencialment perilloses», afirma Maria Manera, dietista-nutricionista i responsable de Comunicació i Formació Científica de l’Associació Espanyola de Dietistes-Nutricionistes. Segons explica Manera, «l’alta ingesta de proteïnes associada a moltes d’aquestes dietes es relaciona amb malalties cròniques com l’osteoporosi, la insuficiència renal, càncer, malaltia cardiovascular i obesitat».

Un dels problemes principals d’aquestes dietes és que no sempre cobreixen tots els nutrients necessaris; de vegades exclouen aliments o grups d’aliments importants, fet que pot provocar dèficits rellevants. «En la majoria dels casos la gent les fa perquè vol un resultat molt ràpid, però aleshores no se segueixen les pautes alimentàries més adequades per cobrir tots els nutrients que necessita l’organisme», explica Palma. «El seguiment d’aquest tipus de dietes confon la població, que acaba desorientada sobre el que és una dieta saludable», afirma Manera. «No eduquen a la persona des del punt de vista alimentari i fins i tot li fan creure que la dieta saludable és una que en realitat és força desequilibrada», conclou Palma.

Un problema afegit d’aquestes dietes miracle és que afavoreixen una recuperació molt ràpida del pes perdut, perquè quan s’abandonen aquestes dietes la persona que les seguia no ha après a menjar de manera saludable i torna als costums que l’havien fet engreixar. Es produeix l’anomenat efecte io-io o efecte rebot, que consisteix en recuperar i fins i tot sobrepassar el pes que es tenia anteriorment. «És difícil mantenir aquestes dietes molts de temps, i si no s’acaba menjant bé es torna enrere i s’ha de tornar a fer una dieta encara més restrictiva per tornar a baixar pes, tornar a pujar i no es troba una estabilització», aclareix Montse Illan, dietista-nutricionista i professora del Grau en nutrició humana i dietètica de la Universitat de Barcelona.

Alimentació equilibrada
Una dieta equilibrada o saludable «és aquella que t’aporta l’energia que necessites com a individu, que està constituïda per nutrients en la proporció adequada i que conté tots els grups d’aliments i dins de cada grup varietat d’aliments», explica Montse Illan. Una bona guia o eina orientativa per seguir una dieta saludable és la piràmide alimentària, que mostra gràficament pautes sobre la freqüència de consum dels aliments. Aquests s’agrupen segons la seva semblança nutricional i els que es troben situats a la base són els que cal consumir amb més freqüència. Segons explica la doctora Maria Antonia Lizarraga, membre del Grup de Recerca en Nutrició Aplicada de la Universitat de Barcelona, la piràmide s’ha d’anar adaptant a una població que cada vegada és més sedentària. «Com que cada vegada ens movem menys la base de la piràmide va canviant i s’ha passat d’una base d’hidrats de carboni a una de verdures, que també cada vegada inclou més la pràctica de l’activitat física», explica.

Activitat física regular
L’activitat física és un gran aliat de la dieta equilibrada, un dels pilars fonamentals per combatre l’obesitat i un dels components importants dels programes de pèrdua de pes. «El moure’s hauria d’estar en el nostre estil de vida i formar part del nostre dia a dia», afirma Lizarraga. D’aquesta manera, segons explica la doctora, «quan un no pugui moure’s tant el cos hauria d’ajustar els aliments a la baixa» per evitar consumir més del que necessitem. Per a Abel Mariné, en el creixent problema de l’obesitat que hi ha a la societat segurament influeix més el sedentarisme i la falta d’exercici que el menjar massa. «Diàriament hem deixat de gastar moltes quilocalories i en canvi mengem el mateix que abans», assegura Abel Mariné. Per aquest motiu, explica Mariné que la pràctica de l’esport «és bona no tant perquè aprima sinó perquè ajuda a no engreixar-se».

La solució a l’obesitat i al sobrepès, tret de casos concrets, passa per seguir una alimentació saludable combinada amb la pràctica d’activitat física. Tot i això, moltes persones volen aprimar-se fugint de l’esforç de menjar equilibradament i fer exercici i volen solucions ràpides i resultats que siguin ben immediats. «La gent ja sap que ha de fer més exercici i menjar menys, el que passa és que volen que sigui una cosa fàcil i no tenen paciència», opina Mariné.

Canvi de l'estil de vida
Els especialistes coincideixen a l’hora d’afirmar que una de les claus per mantenir un pes raonable i per perdre pes en els casos en què sigui necessari és canviar l’estil de vida de manera permanent. «La gent té la idea que fer dieta és com prendre un medicament, com si un cop passat i curat pogués fer vida normal, però no es tracta d’això», explica Mariné, que afegeix que s’ha de tenir paciència i constància perquè els quilos que es guanyen en unes setmanes potser es poden perdre en unes setmanes més.

Un dels errors més comuns que cometen les persones que volen fer dieta és voler baixar pes sense fer canvis en l’estil de vida, de manera que si no es modifiquen els hàbits alimentaris, no es practica activitat física regularment i no s’incorporen una sèrie de pautes es tornarà a recuperar fàcilment el pes perdut. Per aquest motiu, a l’hora de fer dieta és important seguir els consells d’un especialista, nutricionista-dietista o metge, que doni a la persona un seguit de recomanacions a l’hora de menjar per tal de seguir una dieta equilibrada.

Molts especialistes consideren que és important que la dieta es faci per a la persona a qui va adreçada. «Mai una dieta és extensible a qualsevol individu que la pugui prendre, fora que t’estiguin ensenyant hàbits alimentaris saludables», assegura Montse Illa. Seguir una dieta personalitzada, guiada per un especialista, «és importantíssim perquè ha de tenir en compte l’activitat que fa la persona, si té alguna patologia i quines són les seves necessitats específiques», afirma Imma Palma. Per a la doctora en biologia i diestista-nutricionista el paper del professional «és imprescindible per donar alternatives gastronòmiques, idees i solucions per adaptar la dieta a les necessitats de cada persona».

L’objectiu de buscar totes aquestes solucions és aconseguir una adhesió a la dieta, és a dir, que la persona la segueixi, que sigui factible fer-la. «Si una dieta la volem fer massa perfecta i estricta pot acabar sent menys seguida per difícil», explica Mariné. «No siguem massa dràstics, és molt més important incorporar una sèrie d’idees i de pràctiques permanents», conclou el catedràtic de nutrició i bromatologia.

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate