En Forma

No deixis d’entrenar! En cas de lesió, visita la piscina

13 de maig, 2015

Actualment, el medi aquàtic com a alternativa en períodes d’iniciació o adaptació a l’entrenament físic, i també en períodes de lesió on es limiten les opcions de la pràctica habitual d’activitat física, està poc explotada, ja que no és un hàbit generalitzat en la majoria dels esportistes de nivell popular.

L’aigua ha estat essencial per a la nostra vida des del començament de la humanitat, i s’utilitza amb diferents objectius, entre els quals n’hi ha de terapèutics. Ja a l’antiga Grècia o a l’imperi Romà era molt habitual utilitzar-la amb aquest objectiu.

El problema en un entorn com el nostre no és pas la falta de mitjans. La majoria dels clubs esportius disposen de piscines. Tampoc el cost econòmic és un impediment, ja que el preu sol ser igual o inferior que en altres clubs on no hi ha equipaments aquàtics. El problema el trobem en el gran desconeixement d’aquest mitjà, de les seves característiques i propietats i del gran ventall de possibilitats que ens ofereix a l’hora de treballar-hi. 

Les propietats físiques de l’aigua afavoreixen l’elaboració de programes d’entrenament: és important que es basin en un sòlid coneixement de fenòmens com la flotació, la gravetat específica del medi aquàtic, les forces de resistència que presenta l’aigua, la seva pressió hidrostàtica i la seva viscositat, entre altres. Aquest nivell de coneixement fa imprescindible que tant el disseny, l’assessorament i el seguiment del programa d’entrenament, així com el control de l’execució tècnica, el fem sempre sota la supervisió de tècnics esportius especialitzats. Hem de tenir sempre present que a l’aigua no tot s’hi val.

La ràbia interna, el mal humor, la tensió i l’apatia són algunes de les emocions que sol sentir tot esportista que hagi patit una lesió per poc o molt important que hagi estat, sobretot quan implica una limitació en la pràctica de l’activitat física habitual. Aquestes emocions són causades per les ganes i la necessitat incondicional de no deixar d’entrenar i no perdre l’estat actual de forma, que tant ha costat d’aconseguir.

Possibilitats que ens dóna el medi aquàtic
És en aquest moment quan hem de pensar en les diferents opcions que el mitjà aquàtic ens ofereix segons el tipus de lesió que patim. 

Un dels avantatges principals que ofereix l’aigua respecte a altres àmbits d’entrenament és la disminució de les forces d’impacte amb el terra: l’aigua ofereix menys resistència i per això disminueixen les forces compressives sobre les articulacions, evitant-ne el desgast. La càrrega homogènia generada en l’aigua sobre el cos, sumada a la hipogravidesa, comporta una participació equilibrada dels músculs agonistes i antagonistes. Aquest mitjà ens permet millorar les capacitats d’estabilitat, equilibri i propiorecepció. La hipogravidesa, a més, afavoreix la millora de la mobilitat articular, ja que s’allibera de pes i augmenta el radi d’acció articular. Aquestes característiques inherents a l’aigua no només aporten beneficis físics, sinó que també milloren l’estat anímic i contribueixen al procés de recuperació. La sensació de llibertat de moviments que tenim dins l’aigua ens recorda les bones sensacions d’abans de la lesió i això repercuteix positivament en la nostra autoestima.

Contraindicacions
Tot i que són molts els beneficis que ens pot aportar l’entrenament en el mitjà aquàtic, també hi ha algunes situacions en les quals entrenar-se a l’aigua pot ser contraproduent. Caldrà diferenciar entre les contraindicacions absolutes, que tenen lloc en escasses ocasions, i les contraindicacions relatives, que es donaran en la majoria dels casos. En aquest segon escenari tindrem alguna limitació, però gràcies al ventall de possibilitats que ens ofereix el mitjà aquàtic podrem dur a terme sempre un entrenament alternatiu.

Podem afirmar que l’entrenament en el mitjà aquàtic és una opció perfecta per diversificar l’activitat física que fem de forma habitual, a més de ser un excel·lent mitjà de recuperació fisiològica. Exercitar-se a l’aigua estimula l’acceleració dels processos metabòlics, eliminant els productes de rebuig, i és una opció ideal per mantenir el nostre estat de forma en períodes de recuperació de lesions o en períodes d’inactivitat del nostre esport habitual. 

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate