Jaume Alguersuari, pilot de Fórmula 1

"A la Fórmula 1 no hi ha amics"

11 de novembre, 2010

Jaume Alguersuari és un dels valors amb més futur a la Fórmula 1. Els entesos diuen que està destinat, si la sort l’acompanya, a esdevenir un autèntic número u. Amb només vint anys ha mostrat les seves credencials en un equip tan modest com Toro Rosso, amb el qual ha aconseguit els primers punts de la temporada. Queda molta feina per fer, però aquest barceloní està predestinat a la glòria i l’èxit.

Jaume Alguersuari (Barcelona, 1990) afronta la seva segona temporada a la Fórmula 1 després que el passat 2009 s’iniciés en les exigències de la competició amb l’escuderia Toro Rosso. Ara, un any després d’aquella fita i ja plenament consolidat en l’equip de la modesta escuderia italiana, es marca com a objectiu aconseguir el màxim nombre de punts d’aquí al final de temporada.

Es diu que en la Fórmula 1 no es poden tenir amics. És veritat?
Jo sempre dic que a la F1 no hi ha amics, hi ha companys de feina, coneguts al pàdoc i rivals a la pista.

Un altre tòpic que es ven de la Fórmula 1 és el de la solitud del pilot.
Pensa que els circuits on competim es troben repartits per tot el món, i això fa que passem moltes hores en avions, hotels, etc. Evidentment passem moltes estones de solitud, encara que durant el dia estiguem al circuit treballant amb els enginyers, estudiant el circuit, etc.

Quina relació tens amb el teu company d'equip, Sebastien Buemi?
El Sebastien i jo tenim molt bona relació. És un pilot extraordinari del qual estic aprenent i, a més a més, tenim dos caràcters molt compatibles. El fet que ell sigui només dos anys més gran que jo fa que tinguem molts punts en comú.

I amb els altres pilots espanyols?
La veritat és que ens veiem poc, amb el Fernando i el Pedro, però tenim una relació cordial i els tinc un respecte molt gran a tots dos. Els desitjo tota la sort del món en el campionat de F1 2010.

Creus que Fernando Alonso recuperarà el desavantatge que té per acabar imposant-se en el Mundial?
Ara el Mundial es posa interessant. Ha quedat patent que els Ferrari, Mc Laren i els Red Bull són els cotxes més fiables, i encara no hi ha res decidit. Queden moltes curses i penso que fins més endavant no hi haurà res decidit.

Ara mateix qui és el millor pilot?
Michael Schumacher sempre serà una referència del món de l’automobilisme. També m’agraden molt Fernando Alonso i Sebastian Vettel.

Amb vint anys acumules més èxits que Fernando Alonso a la teva edat.
Sí, la veritat és que mirant el meu palmarès em puc sentir ben orgullós. Des que vaig començar a córrer en karts, he anat acumulant èxits i aconseguint rècords de precocitat. Tot això ha fet que avui estigui pilotant un Toro Rosso, però ara és el moment de demostrar tot el que encara em queda per fer; t’asseguro que tinc fam de victòria i ganes d’aprendre i lluitar per ser campió del món.

El gran dilema. Què prefereixes? Mc Laren o Ferrari?
No podria escollir, les dues són grans escuderies que ja han demostrat sobradament la seva qualitat. Però qui va confiar en les meves possibilitats va ser Red Bull quan jo tenia quinze anys, ells van confiar en mi per formar part del Red Bull Junior Team (el programa de joves valors de l’escuderia), després de ser el millor en les proves de selecció fetes al circuit d’Estoril (Portugal) l’any 2000, així que t’asseguro que el meu somni seria ser pilot oficial de Red Bull algun dia.

Has reflexionat sobre tot el luxe que envolta el món de la Fórmula 1?
Tot el que envolta aquest esport és una mica una parafernàlia. Durant els últims anys el món de l’automobilisme ha esdevingut una gran atracció per a milers d’espectadors i s’ha vist l’oportunitat d’atraure encara més aficionats de tot el món a través d’imatges suggerents i atractives com les noies de la graella de sortida, les festes que s’organitzen al llarg dels grans premis, i evidentment representa una despesa econòmica i un luxe que s’allunya de les vides quotidianes de milers d’espectadors que segueixen les retransmissions televisives des de casa seva. Tot això fa que sigui un espectacle atractiu per a l’espectador, però sí que és cert que aquest esport mou molts diners.

S'ha notat la crisi en la Fórmula 1?
Crec que ningú s’ha escapat de la crisi. A la F1, per més que no us ho sembli, també s’ha notat. Per començar, ja no es fan sessions d’entrenaments els dijous i els divendres com passava els últims anys, sinó que només es fan divendres. Aquesta mesura representa un estalvi econòmic molt gran des del punt de vista del consum de gasolina, etc.

Si no tinguessis aquest do per pilotar què series actualment ?
Probablement hauria començat la universitat i podria dedicar més temps a la meva altra passió, la música.

Per començar en aquest món cal tenir un bon suport econòmic, oi?
La veritat és que no és un esport precisament barat. En el meu cas crec que sóc molt afortunat perquè la meva família només va haver de fer front a les despeses quan corria en karts, ja que posteriorment Red Bull es va fixar amb mi i em van agafar per formar part del Red Bull Junior Team, així que des dels quinze anys m’han ajudat econòmicament en la meva carrera esportiva.

La figura del teu pare ha estat molt important en aquest sentit...
Evidentment. A casa sempre s’ha viscut l’ambient del motor tot i que el meu pare era pilot de motos. Sense el seu suport i el de la meva mare Carmen mai no hagués arribat on sóc avui.

Hi ha algun pilot al qual admiris o que t'hagi inspirat a l'hora de conduir?
M’agrada molt Fernando Alonso, és un pilot molt complet. També destacaria Hamilton i Vettel, amb qui tinc una trajectòria esportiva força similar, els dos vam formar part del projecte de joves talents de Red Bull i, per edat, m’hi sento molt identificat.

Quin és l'objectiu que t'has marcat per a aquesta temporada?
Sense cap mena de dubte, classificar-me en totes les Q2, acabar totes les curses i puntuar el màxim de vegades possible. De moment estic acomplint els objectius, però encara queden moltes curses i espero sumar més punts fins al novembre.

Per a un guanyador com tu deu ser una mica frustrant competir amb un cotxe que no pot lluitar pel triomf...
Les cases es comencen a construir per la base i mai per la teulada. Un pilot que acaba d’entrar al circ de la Fórmula 1 sense experiència prèvia no pot aspirar a conduir un Ferrari o un Red Bull. Sé que no tinc un cotxe per lluitar per les primeres posicions, però fins ara el monoplaça està responent molt bé i l’equip fa una feina extraordinària. Amb l’escuderia Toro Rosso estic aprenent l’ofici i quan arribi el moment adequat, serà l’hora de demostrar tot el meu potencial amb un cotxe guanyador.

Hi ha qui diu que ets de l'Espanyol...
No sóc especialment futboler, però és cert que tinc molta simpatia a l’equip de Mauricio Pochettino. Com a barceloní m’interessa saber els resultats dels dos equips de la ciutat, i sempre he dit que sento una profunda admiració per Pep Guardiola per la gran tasca que està fent amb el Barça, però crec que l’Espanyol mai no ha tingut el suport popular que es mereix i el fet que sigui un equip més modest fa que els tingui una simpatia especial.

El teu futur encara passa per la Fórmula 1, però, i més enllà? Has pensat en alguna sortida professional?
Sempre he tingut clar que els estudis eren bàsics en la meva vida, i és per aquest motiu que, tot i que va ser molt complicat perquè viatjava molt i faltava a moltes classes, volia acabar el batxillerat, i assegurar-me així que si algun dia volia estudiar a la universitat, ho podria fer. Vaig acabar el batxillerat i la veritat és que ara no penso en què faré el dia de demà. M’encanta la música, fer de DJ, i també la història de l’art.

Per cert, com prefereixes que et diguin Jaume o Jaime?
Jaume, Jaime, James, tots són benvinguts. Parlo quatre idiomes (català, castellà, anglès i italià) i des de ben petit que estic acostumat a viatjar i relacionar-me amb gent d’altres països, així que estic acostumat que em diguin el meu nom en llengües diferents. Realment no em desagrada en cap, així que no tinc preferències!

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate