Benestar i salut

Cuida la pell davant l'agressió del sol

24 de juliol, 2019

Consells per a cuidar la pell i protegir-la del sol, escollint el fotoprotector més adient i tenint en compte unes mesures de prevenció

Com cada any arriba l'època de gaudir de les activitats a l'aire lliure i per tant d'incrementar la nostra exposició al sol. Per una banda els metges ens recomanen exposar-nos al sol per sintetitzar Vitamina D, necessària per a una bona salut dels ossos i per millorar el nostre sistema immune, i per l'altra ens alerten de la relació directa entre l'exposició al sol i el càncer de pell.

El que està clar és que en els últims anys s'ha detectat un increment de la incidència del càncer de pell i que la protecció davant del sol és imprescindible, tenint en compte que la pell té memòria i que el sol que anem acumulant al llarg de la vida, pot passar-nos factura amb el temps.

Quina és la millora manera de protegir la pell?

De les radiacions que emet el sol, n'hi ha 2 tipus que hem de tenir en compte: els ultraviolats tipus B (UVB), responsables de l'eritema i les cremades solars, i els ultraviolats tipus A (UVA), responsables de l'envelliment cutani.

Per a protegir-nos d'aquestes radiacions, la pell disposa de mecanismes de defensa naturals, els melanòcits, que absorbeixen la radiació solar i fan que ens bronzegem. En funció de la nostra resposta al sol, hi ha 6 fototips diferents: els que es cremen sempre o sovint (I, II), els que es cremen poques vegades (III, IV) i els que no se solen cremar (V, VI).

La gent amb més predisposició a les cremades, s'ha de protegir de manera exhaustiva del sol però això no vol dir que els altres fototips més resistents no ho hagin de fer. La protecció a l'estiu, si volem prevenir el càncer de pell, ha de ser per a tothom.

 Actualment els dermatòlegs recomanen que tothom utilitzi un fotoprotector 50+ (el de major FPS disponible), que en teoria ens protegeix del 98% de les radiacions UVB.

Existeixen 2 tipus de protectors solars: els que tenen filtres químics (orgànics) i els que els tenen físics (inorgànics). Els químics absorbeixen les radiacions UVA i UVB i els físics les reflecteixen. En cas d’al·lèrgies es recomana utilitzar els filtres físics, que tot i ser més antiestètics (són més blancs i més pastosos), tenen menys risc de provocar sensibilització.

És important aplicar-ne la quantitat suficient. Segons la Comissió Europea s'hi ha d'aplicar 2 mg de producte per cm² de superfície cutània, que en un adult de talla mitjana equivaldria a unes 2 cullerades soperes per aplicació en tot el cos.

També cal renovar la seva aplicació cada 2-3 hores i sempre després de banyar-nos. Els fotoprotectors resistents a l'aigua perden la seva efectivitat amb el bany i la suor.

I recordar que cal protegir totes les zones exposades al sol: nas, orelles, nuca...i per als llavis utilitzar una barra labial protectora.

Abans es recomanava aplicar la crema solar 20-30 minuts abans de l'exposició al sol, però segons la Journal of the European Academy of Dermatology, sembla que no és necessari, que els fotoprotectors són efectius pràcticament des del moment de la seva aplicació.
 

Consells de prevenció

Tot i això, cal tenir en compte que la crema solar és només un complement de la protecció solar. Si volem estar ben protegits, hem de seguir una sèrie de mesures preventives:

  • Hem d'utilitzar ulleres de sol amb cristalls homologats, barrets, para-sols i roba opaca, en cas d'estar moltes hores exposats al sol.
  • Evitar fer activitats a les hores de major insolació, entre les 12 i les 16 h. No oblidar que ens podem cremar fent qualsevol activitat a l'aire lliure: anar en bicicleta, passejar, fer esport, treballar al jardí...
  • Fer una exposició solar progressiva, sobretot els primers dies d´estiu.
  • Els dies ennuvolats també cal protegir-se del sol, perquè els núvols només frenen el 10% d'UV.
  • Quan realitzem activitats en determinades superfícies, cal tenir en compte que augmenta la reflexió dels UV : la neu (80%), la sorra (25%), l'aigua (20%) i la gespa (15-25%) , i per tant hem d'extremar les mesures de protecció.
  • A les activitats de muntanya hem de tenir en compte que l'altitud també incrementa la intensitat de les radiacions (un 4% cada 300 metres).
  • Hem de beure força aigua per evitar la deshidratació. Vigilar sobretot a les persones grans perquè la seva sensació de set està atenuada, i als nens, que tenen una major necessitat d'aigua i els seus mecanismes de termoregulació són immadurs.
  • No exposar a insolació directa als nens menors de 3 anys i en les hores de menys sol, protegir-los sempre amb fotoprotectors 50+.
  • Evitar l'exposició al sol si es pren medicació fotosensible.
  • Si advertim que una piga o taca canvia de forma, mida o color, consultar amb el dermatòleg.

 Si volem gaudir d'un bon estiu a l'aire lliure, protegim la nostra pell del sol!

 

Segueix llegint...

Consells per les picades i mossegades d'insectes i animals
La utilitat de dormir i descansar adequadament
Els secrets d'una bona dieta per prevenir el càncer
Què et passa si deixes de fer esport?
Descobreix els beneficis del drenatge limfàtic
Talassoteràpia: coneix els beneficis en l'esportista
Exercicis hipopressius per fer durant les vacances
A l'estiu fes activitats aquàtiques i entrena't a la piscina




 

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate