APROVAT O SUSPENS?

Ester Benach

11 de novembre, 1996

Molts professionals no es cansen de repetir un i altre cop que fer esport és una bona manera d'exercitar l'intel·lecte, les habilitats psicomotrius, l'agilitat, la condició física, la salut... L'esport , no cal dir-ho, és necessari a totes les edats però cal potenciar-lo al màxim en el període de creixement i maduració dels nens/es. Per aquest motiu hem volgut acostar-nos a les escoles, ja que són un dels medis on el nen/a hi resta més temps i es desenvolupa.

¿Quina importància es dóna a l'esport a les escoles?, ¿Cóm ha afectat la Reforma Educativa?, ¿Quins problemes es poden trobar les escoles?.

Els canvis de la Reforma

Abans de la Reforma Educativa, l'assignatura d'Educació Física estava una mica descuidada a les escoles que no tenien prou mitjans per invertir en ella. Aquesta assignatura ha estat sempre una mica oblidada o presa incoscientment. És més, se sol considerar l'esport com una activitat de temps lliure, és l'assignatura impossible de suspendre, la que més sorpreses dóna als nens/es i, sobretot als pares, si apareix en el butlletí de notes per sota del cinc. Però qui pot assegurar que l'esport es practica tant adequadament que tothom ha d'aprovar-lo al juny?

El problema de fons és, doncs, que tot i que l'Educació Física sempre ha estat obligatòria, les condicions no sempre han estat idònees per impartir-la. Sovint, els mestres de qualsevol altre assignatura es dedicaven a fer també l'assignatura d'Educació Física. Estiguessin o no preparats havien de fer-ho i molts cops acabaven fent passar la pilota als alumnes.

Ara, amb la Reforma , l'Educació Física ocupa un lloc important. Sobretot, ja s'inclou en els programes educatius i es planteja amb un projecte, uns objectius i uns continguts específics. D'aquesta manera, es necessita una millora important en la qualitat de l'Educació Física i en els professionals.

Els primers problemes

Un dels objectiu més importants —que l'esport fos considerat com un altre assignatura més— ja està integrat en els projectes educatius, però, realment s'aconsegueix?

Manel Lozano, director de l'escola Sagrada Família ens explica que el problema més important, ara per ara, és aconseguir bons professionals. Una queixa important per plantejar a l'administració, en el cas de les escoles públiques, és que «es demanen professionals especialitzats però no s'ofereix una plantilla, per exemple de llicenciats en educació física». La solució, per tant, és que els mestres de sempre es reciclin i passin a impartir una nova assignatura si no volen perdre el seu lloc de treball. És el cas de l'escola Sagrada Família on, amb la Reforma Educativa, s'han assignat dos professors d'Educació Física a primària.

«La nova distribució del professorat suposava perdre dos dels nostres professors. Per això l'Associació de Pares d'Alumnes (APA) va accedir a mantenir els dos professors si es reciclaven»— ens explica Manel Lozano. Conclusió: un dels professors de Ciències Socials i una professora de Matemàtiques hauran de canviar la seva orientació si no volen deixar de treballar.

L'ideal seria que l'Administració aportés nous professors, llicenciats en Educació física per exemple, si el que es vol és millorar la qualitat i mantenir els mestres en aquelles assignatures que, veritablement, els interessa. En el cas de les escoles privades aquest aspecte és diferent perquè tenir professors ben qualificats només depèn d'un contracte.

Un segon problema, sí que afecta a escoles tant públiques com privades, és la manca d'instal·lacions i de material. Les escoles públiques poden rebre alguna concessió per utilitzar instal·lacions municipals però si això no és així, la pràctica de l'esport pot significar un autèntic problema d'espai, de condicions higièniques i de cost econòmic.

Com pot ser l'esport a l'escola?

Segons Manel Lozano, tot i que estiguin solventats els problemes que ja hem esmentat, l'Educació Física té molts trets que s'haurien de tenir en compte, ja que pot educar al nen/a en moltes vessants diferents. «Sempre hem entès l'Educació Física com la gimnàstica pura i dura, l'educació motriu dels alumnes , però seria important introduir-hi la vessant artística, més intimista. Només així aconseguirem l'educació integral de la qual tant es parla».

Aquest aspecte està contemplat en el nou projecte educatiu però cal pensar si la importància que se li atorga és prou interessant com per tenir-la en compte a partir d'ara. Sens dubte és una molt bona proposta.

l'autor

Ester Benach

Directora d'excel·lència i responsabilitat social

Llicenciada en Ciències de la Comunicació (UAB), Llicenciada en Publicitat i Relacions Públiques (UOC), Màster en Responsabilitat Social Corporativa (UOC)

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate