Coneix les noves tendències en fitness: CXWORX, Aquadynamic, Body Pump, Body Combat i Zumba

28 de maig, 2013

El món del fitness està en evolució constant i contínuament sorgeixen nous productes, programes i activitats per fer en un centre esportiu. Actualment, les novetats que estan més en boca de tothom són el body pump, el body combat, el CXWORX, l’aquadynamic i la zumba.

El cos humà ha estat dissenyat per moure’s. Des dels nostres inicis les persones sempre ens hem hagut de moure per buscar el menjar i per fugir dels nostres enemics. Amb el pas del temps la nostra societat s’ha anat adaptant als avenços tecnològics i no ens ha calgut moure’ns, o moure’ns tant, per tenir un tros de carn a l’abast. Així doncs, actualment, podem passar una bona temporada a casa, sense sortir-ne, i tenir igualment el menjar que volem a taula. Tenim un sistema de vida, i de negoci, muntat de tal manera que podem satisfer les nostres necessitats físiques bàsiques sense haver de fer grans desplaçaments. D’una banda, això es pot considerar un gran avenç, però, de l’altra, el nostre cos en pateix les conseqüències. De cop i volta, un dia determinat veiem que les nostres digestions no són normals, que tenim mal de cap sovint, que notem les cames pesades, tot i no haver caminat gaire, o gens, que se’ns comença a carregar l’esquena, les cervicals, les lumbars, etc. Això, en part, es deu a la poca activitat del nostre cos.

Des de ja fa uns quants anys, per evitar aquesta manca de moviment han aparegut un munt d’activitats, siguin a l’aire lliure o dins un recinte tancat. Així doncs, en el món de fitness han aparegut moltes activitats i programes per divertir-nos, distreure’ns de les preocupacions que puguem tenir i fer l’exercici que habitualment no fem. Alguns exemples són les classes d’aeròbic, les de steps, tonificació, ciclisme indoor o Batuka, entre altres.

Aquest món està en evolució constant, ja que el que fa uns anys ens servia per trobar-nos millor en l’actualitat ja no satisfà les nostres necessitats, sigui per avorriment o perquè ja no ens dóna els resultats esperats. Així que constantment estan sortint nous productes, programes i activitats per fer en un centre esportiu. Avui parlarem de cinc activitats que estan molt de moda i que s’estan practicant arreu del món.

‘BODY PUMP’
És una activitat dirigida per un o més tècnics, dissenyada per a la millora de la força i la resistència muscular. Es duu a terme amb material de barres i discos, adaptant el pes a les necessitats de cadascú. Aquesta activitat comporta una alta despesa calòrica (aproximadament unes 560 calories per sessió), ja que el format en què es fa és mitjançant moltes repeticions i poc descans. Cada persona pot adaptar l’exercici a les seves possibilitats, ja que es donen pautes per fer l’exercici de manera fàcil i senzilla, i, durant el mateix exercici, també es donen pautes per a les persones que es vulguin exigir una mica més. El body pump segueix  unes pautes coreogràfiques aptes per a tots els públics i, per tant, seguint el ritme de la música. La durada d’aquesta activitat és de 55 minuts, i comença amb un escalfament de tot el cos en la primera cançó. Durant la sessió es treballen tots els grups musculars principals del cos, com les cames, els pectorals, l’esquena, l’espatlla i els abdominals; s’arriba a notar com cremen els músculs treballats. Amb l’última cançó es fa un treball d’estiraments i de relaxació de la musculatura treballada.

‘BODY COMBAT’
És una activitat dirigida per un o més tècnics, dissenyada com a entrenament cardiovascular i inspirada en les arts marcials de karate, taekwondo, boxa, tai-txi i muay thai (boxa tailandesa). Aquesta activitat comporta una alta despesa calòrica, aproximadament unes 730 calories per sessió, ja que es tracta de fer moviments repetitius ràpids o molt ràpids i amb poc descans. El body combat es duu a terme seguint unes pautes coreogràfiques aptes per a tots els públics. La durada d’aquesta activitat és de 55 minuts, i comença amb un escalfament de tot el cos en la primera cançó. Durant la sessió es treballen, de manera cardiovascular, molts moviments de les arts marcials, com ara puntades de peu, cops de puny, defenses, etc. Al final, es fa un treball d’estiraments i de tornada a la clama.

CXWORX
És una activitat dirigida per un o més tècnics, dissenyada per a la millora del que avui dia s’anomena core. El core és la part central del cos, és a dir, la zona abdominal, pectoral, lumbar, dorsal i els glutis. La musculatura que hi està relacionada és bàsicament postural, per tant, aquesta activitat va molt bé per mantenir una postura correcta del cos. És una activitat que complementa molt bé amb altres esports com ara la carrera, la bicicleta o les arts marcials, ja que ajuda a mantenir la bona postura corporal, molt important quan comença la fase de cansament.

Igual que el body pump, cada persona pot adaptar l’exercici a les seves possibilitats, ja que es donen pautes per fer l’exercici de manera fàcil. Durant el mateix exercici, també es donen indicacions per a les persones que es vulguin exigir una mica més. El material utilitzat normalment són les gomes elàstiques i un disc. És una activitat en què també se segueixen unes pautes coreogràfiques i, per tant, seguint el ritme de la música. La durada del CXWORX és de 30 minuts. Està dissenyada especialment amb aquest temps, perquè és una activitat bastant intensa que si durés menys temps els resultats no serien els esperats, però que és molt difícil de fer durar més, ja que el cos entra en un estat de cansament en què els exercicis no es podrien fer correctament. És per això que després d’aquesta activitat no es recomana fer cap tipus d’activitat que demani un treball de control corporal, com ara anar a córrer. L’esquema de la sessió és el mateix que el body pump. La primera cançó serveix per fer un escalfament global de les zones que cal treballar, després hi ha una part principal on es treballa tot el core (abdominals, lumbar, dorsals, pectoral i glutis) i, per acabar, a l’última cançó, tot i no ser suau del tot, es fa un treball compensatori de la musculatura treballada. Aquesta activitat no preveu els estiraments, ja que s’han de fer un cop acaba la sessió, a la sala de condicionament físic.
 
‘AQUADYNAMIC’
És una activitat dirigida per un o més tècnics, dissenyada per millorar la força i la resistència muscular. La novetat més important, respecte a les altres activitats, és que l’aquadynamic, com bé indica el seu nom, es fa a l’aigua. El més idoni és fer l’activitat en una piscina d’una profunditat d’entre 1 i 1,20 metres.

En aquesta activitat no s’utilitza material, per tant la intensitat la posa cada persona, jugant amb l’obertura o el tancament de les mans o amb la rapidesa de l’acció feta. L'aquadynamic comporta una alta despesa calòrica, perquè es fan moltes repeticions i poc descans. Cada persona pot adaptar l’exercici a les seves possibilitats, ja que es donen pautes per fer l’exercici de manera fàcil i senzilla, i, durant el mateix exercici, també es donen pautes per a les persones que es vulguin exigir una mica més.

Els beneficis més importants que es poden obtenir amb la pràctica de l’aquadynamic són l’equilibri, la coordinació, l’alleujament de la tensió a les articulacions i a la columna vertebral i el reforç abdominal i lumbar.

Com en les altres activitats, l’aquadynamic també es fa seguint unes pautes coreogràfiques i, per tant, seguint el ritme que ens marcarà la música. La durada d’aquesta activitat és de 45 minuts. A la primera cançó s’escalfa tot el cos, i durant la sessió es treballen tots els grups musculars principals del cos, com les cames, els pectorals, l’esquena, l’espatlla i els abdominals, i el desenvolupament cardiovascular. A la part final de la sessió, justament amb l’última cançó, es fa un treball d’estiraments i de relaxació per tornar a la calma.

‘ZUMBA’
És una activitat dirigida per un o més tècnics, dissenyada per a la millora cardiovascular i la resistència muscular. És una activitat coreografiada en què el ritme i el sentit de l’espai es desenvolupen al màxim. Implica una alta despesa calòrica, ja que durant els 45 minuts que dura no es para de ballar en cap moment i de moure el cos al ritme que marca la música. Cada persona pot adaptar l’exercici a les seves possibilitats, ja que es donen pautes per fer el moviment d’una manera fàcil. Es comença amb un escalfament general a la primera cançó, i durant la resta de la sessió es treballa des del punt de vista cardiovascular i de resistència muscular, sobretot de les cames, espatlla i braços, en funció del tipus de ball. La part final de la sessió, justament amb l’última cançó, es fa un ball amb passos més bàsics per abaixar les pulsacions, fer estiraments i tornar a la calma.

El que més cal destacar de la zumba, però, és que és una activitat en què les persones vénen a passar-s’ho bé, a distreure’s dels problemes del dia a dia i, de passada, a fer exercici. Ara bé, el més difícil d’aquesta activitat comença tot just quan acaba la classe: com posar la boca a lloc, perquè tothom en surt amb un somriure d’orella a orella que ens costa molt tornar-lo a la normalitat!

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate