Alerta amb el fenomen de la hiponatrèmia!

Juanjo Zabala

29 de maig, 2013

Hem vist que en pocs anys es multiplicaven proves com les triatlons, abans reservades només a cercles d’esportistes federats, o les curses de llarga distància. La marató ja no és una prova reservada a uns pocs atletes professionals, i les Ironmans i les Ultra Trails comencen a formar part del vocabulari de l’esport amateur.

Però, moltes vegades, l’entrenament obsessiu no va acompanyat d’un coneixement tècnic correcte, cosa que provoca l’acceptació de creences errònies. Una és la relacionada amb una incorrecta gestió de l’aportació de líquids durant l’esforç continuat, fet que provoca el que es coneix com a hiponatrèmia.

La hiponatrèmia és un fenomen que es produeix quan la concentració de sodi a la sang és molt baixa. El sodi és un element químic fonamental a l’organisme, que té un paper molt important en la regulació dels líquids del cos i en la transmissió dels impulsos nerviosos generats a les neurones. Estem parlant de dos processos fonamentals de l’organisme, per la qual cosa les alteracions en la concentració de sodi a la sang poden tenir efectes molt importants en la persona.

L’aportació de sodi a l’organisme es duu a terme de manera normal a través dels aliments i va a parar a la sang, després de seguir un procés de filtratge als ronyons. L’eliminació del sodi es produeix en el 90 % o el 95 % a través de l’orina, i la resta a través dels excrements i la suor.

Tot i que hi poden haver diferents causes que provoquin la hiponatrèmia, es coneix fefaentment que una hidratació incorrecta en pot ser una. Alguns esportistes tenen la falsa certesa que és bo veure molta aigua durant una prova. Com que durant una cursa la producció d’orina disminueix (s’elimina menys líquid) i augmenta la pèrdua de sodi per la suor, una ingesta excessiva de líquid fa que inevitablement disminueixi la concentració de sodi a la sang. Afortunadament, cal ingerir grans quantitats de líquid per arribar a una situació d’hiponatrèmia, però com que cada vegada són més les persones que s’enfronten amb reptes de gran despesa física, també són més els casos detectats.

Els símptomes més comuns de la hiponatrèmia són nàusees, vòmits, alteracions visuals, cefalees i dolors musculars. Els casos extrems poden ser fatals per a la persona. Una ingesta incorrecta de líquids afecta negativament el rendiment esportiu.

No hi ha una quantitat d’ingesta de líquid correcta per a tothom, ja que això depèn de factors com ara el pes de l’individu o el seu procés de sudoració. Els experts acostumen a coincidir que el més aconsellable és beure uns 500 ml dues hores abans de l’esforç, per promoure una correcta hidratació i permetre l’expulsió normal del líquid sobrant. Durant l’esforç, s’aconsella no seguir una pauta estricta d’ingesta de líquid (per exemple, 300 ml cada 5 km) sinó escoltar les necessitats que el propi cos ens traslladi.

l'autor

Juanjo Zabala

Director Operatiu del Claror Marítim

Grau en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport (UI1). Diplomat en Magisteri d’Educació Física (URLL). Màster en Gestió Econòmica de Centres Esportius (UB).

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate