Els teixits compressius, molt útils per a l'entrenament

Roger Reguant

28 de maig, 2013

Fa més de cinquanta anys que les peces de roba compressives es van inventar en el camp de la medicina per millorar la recuperació dels teixits i la circulació en els postoperatoris. Aquesta funció afavoria la millora d’edemes i trombosis amb funció terapèutica, i no va ser fins a la dècada dels noranta que es va traslladar a l’esport d’elit.

Avui dia és molt normal veure gent corrent amb mitges compressives, però realment d’on provenen i què ens aporten pel que fa al nostre rendiment esportiu? Per analitzar els avantatges que ofereixen és fonamental que ens centrem en aspectes diferents que poden ajudar-nos a dilucidar els beneficis sobre aquests teixits: la millora sobre el rendiment, la prevenció i la recuperació més ràpida després dels entrenaments i les curses en què prenem part.

Millora del rendiment
Els teixits compressius afavoreixen el retorn venós, l’aportació d’oxigen als músculs actius i l’increment de la irrigació sanguínia, que fa que el múscul trigui més a inflar-se i per tant que no es desgasti tant, cosa que afavoreix els corredors.

La majoria d’estudis determinen que les peces compressives redueixen la fatiga muscular. També garanteixen que la producció de lactat no se centri a la musculatura. En altres paraules, garanteixen una millora de l’eficiència dels músculs perquè es fatiguen menys.

No obstant això, cal tenir en compte que el nostre rendiment acaba responent al que estem acostumats a fer en els nostres entrenaments i també a les pròpies capacitats.

Més prevenció i recuperació
Tots els estudis coincideixen que, en compactar-se els músculs implicats, es minimitzen les vibracions musculars derivades de l’impacte contra el terra, i això es tradueix en el fet que els músculs no pateixin tant ni perdin tanta energia, amb la qual cosa es preveuen possibles sobrecàrregues que puguin derivar en lesions. També tenen una baixa conductivitat tèrmica i, per tant, la musculatura pot mantenir-se a una temperatura òptima independentment de l’ambient. Amb aquest aïllament es redueix el risc de lesió.

Tal com funciona en l’àmbit de la medicina, els teixits compressius afecten positivament la recuperació de la membrana cel·lular malmesa durant l’exercici intens i tenen una recuperació de lactat més ràpida gràcies a aquesta oxigenació extra que provoquen. Això deriva en un millor rendiment, ja que pel fet de recuperar-se més de pressa es pot mantenir un ritme de càrregues d’entrenament més intenses i de millor qualitat.

Beneficis
Aquests teixits aporten més oxigen a la musculatura amb la millora del retorn venós i la circulació. A més, faciliten la recuperació i redueixen la producció de lactat amb un retard de l’aparició del cansament.

Un altre avantatge és que minimitzen les vibracions provocades per l’impacte al múscul, i també prevenen les sobrecàrregues musculars i els microtrencaments.

Els teixits compressius mantenen durant la cursa una temperatura òptima muscular davant el fred i la calor, transpiren més que qualsevol altra peça, repel·leixen la suor i no absorbeixen humitat.

Tipus de peces
En l’àmbit comercial, hi ha peces compressives especialitzades en cadascun d’aquests punts, unes per a entrenament i curses i altres d’específiques per fer recuperació.
Els mitjons estabilitzen els turmells, minimitzen l’impacte i el tendó d’Aquil·les. Les mitges ofereixen compressió decreixent, fet que evita la càrrega global de les cames i subjecta el tendó d’Aquil·les.

En els tubulars la mateixa compressió maximitza el flux sanguini des de la part alta del turmell fins a sota el genoll, ideal per als bessons i els solis, músculs propensos a carregar-se.

Les peces de cuixa són antitrencaments a causa d’esforços exigents (velocitat o sèries) i són indicades per a les persones que tenen tendència que se’ls carreguin els quàdriceps i els isquiotibials ràpidament. Una altra peça que cal tenir en compte per a les cames són els camals, que compacten tota la cama i són ideals per recuperar.
Ja a la zona del tronc tenim la malla, que ofereix una compressió més completa perquè compacta els glutis i les lumbars. La samarreta s’adapta al tors i comprimeix els braços, que mantenen la calor i el retorn venós gràcies al braceig que es fa en cursa.

Conclusió
L’ús d’aquest tipus de tèxtil ens ajudarà a l’hora de millorar el rendiment i en la recuperació de les càrregues d’entrenament que ens imposem. Això es deu al fet que s’optimitza la musculatura, es fa prevenció de possibles lesions esportives i, finalment, es millora la recuperació de la musculatura.

l'autor

Roger Reguant

Responsable torn tarda de l’Àrea Aquàtica del Claror Maritim i Entrenador Personal

Llicenciat en INEFC

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate