Entrena't a l'aigua! El medi aquàtic ofereix avantatges!

2 d'octubre, 2013

Inicialment l’aigua s’utilitzava per beure, rentar, cuinar... Segles després ha estat utilitzada voluntàriament i de manera conscient per fer-hi activitats recreatives i d’oci que impliquen moviment per a la pràctica d’activitat física i la millora de la salut. Ara és un espai de fitness més on pots desenvolupar un entrenament total o utilitzar-lo com a complement de la teva rutina.

Concretament, en l’àmbit de l’activitat física i l’esport, l’ésser humà ha conquerit el medi aquàtic, i és capaç d’utilitzar-lo per crear adaptacions positives pel que fa a la millora de la condició física, l’aprenentatge motriu o la recuperació de patologies de diversos sistemes orgànics.
 
El fitness al medi aquàtic té moltes possibilitats enfocades al foment de l’hàbit esportiu i el desenvolupament de les capacitats condicionals, ja que ens permet aplicar càrregues intenses d’entrenament amb un risc de lesió molt moderat derivat d’avantatges mecànics.
 
Principis i característiques 
El medi aquàtic té unes característiques i uns principis que el fan un espai mecànicament adequat i confortable per practicar activitat física, perquè permet adquirir i millorar les capacitats condicionals.
 
En primer lloc, perquè ofereix resistència al moviment. L’aigua crea resistència davant un moviment corporal a causa de la viscositat que té. Aquesta càrrega de treball la podem modificar segons la longitud de la palanca, la superfície de contacte amb l’aigua o la velocitat del moviment.
 
Un altre principi útil de l’aigua és la inèrcia, perquè permet aprofitar la força que s’exerceix per moure un cos en repòs, com també parar-lo o canviar la direcció del moviment. És adequat també per treballar diferents grups musculars a l’aigua. 
 
En tercer lloc, tenim l’equilibri, la força que fa el cos per mantenir l’alineació corporal. L’aigua ens permet adoptar posicions molt diverses, de manera que podem provocar molts estímuls sobre els grups que mantenen la postura, com ara l’abdomen.
 
Un altre principi que ofereix avantatges dins de l’aigua és el d’acció/reacció. Després d’una acció hi ha una reacció igual en sentit contrari. Quan fem un moviment amb una part del cos dins la piscina, hi ha una força que fa moure’l cap a la direcció aposada. Això permet treballar grups musculars oposats amb un mateix moviment.
 
A més, a l’aigua hi ha un augment de l’àrea de superfície. És a dir, la superfície de contacte dóna peu a la possibilitat d’incrementar la intensitat del treball.
 
El principi de flotació també ens permet treballar millor. Dins l’aigua estem sotmesos a dues forces oposades, la de la gravetat, que ens apropa al fons, i la vertical, que ens mou cap a la superfície. La major part de la gent tendeix a flotar, segons la mida del cos, la densitat, la capacitat pulmonar i la quantitat de greix. 
 
Finalment, també aprofitarem la pressió hidrostàtica. A l’aigua hi ha una lleu pressió que subjecta el cos i que pot ser molt beneficiosa per al treball d’activitat física en poblacions amb necessitats especials o en rehabilitació. A més, estabilitza les articulacions, i això afavoreix treballs propioceptius i de millora circulatòria.
 
Què puc millorar a l’aigua?
Aquests conceptes, organitzats adequadament, faciliten la possibilitat de treballar les diferents capacitats condicionals com la força, la resistència o la velocitat.
En el cas de la força, aquesta capacitat es pot entrenar aprofitant la resistència de l’aigua, la inèrcia del moviment i l’efecte d’acció/reacció mitjançant diferents angles de moviment segons el segment muscular que es vulgui treballar. Utilitzarem diferents materials amb superfícies específiques i diversos ritmes d’execució.
 
La capacitat de resistència permet mantenir un esforç físic de forma continuada, i per entrenar-la cal fer moviments continuats que treballin el sistema cardiovascular, com ara els quatre estils o exercicis concrets com els skippings o els salts.
 
Si el que volem és millorar en velocitat, entrenarem amb la resistència anaeròbica, és a dir, amb moviments al més ràpids possible en un temps determinat o amb repeticions determinades en el menor temps possible.
 
Per treballar la flexibilitat a l’aigua s’utilitzen tècniques com l’estretching, l’objectiu del qual és elongar la musculatura, donar mobilitat als diferents segments i al mateix temps evitar lesions. 
 
Tan complet com la sala
Hi ha certa tendència a creure que l’entrenament a l’aigua té limitacions per aconseguir objectius estètics o de condició física. Per això s’utilitza el treball en aquest medi amb programes vinculats a l’aprenentatge de la natació, la millora de la salut, la recuperació de lesions o la preparació de proves esportives. Res més lluny d’això. L’entrenament a la piscina pot aconseguir els mateixos resultats que l’entrenament a les sales de fitness, únicament cal fer servir adequadament les variables que hem descrit. Pots fer-ho amb un entrenament integral a l’aigua o com a complement del teu entrenament fitness o les teves activitats dirigides preferides.

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate