Què és el mindfulness? Te'n fem cinc cèntims

28 de febrer, 2014

El mindfulness és la consciència que sorgeix d’estar atents a l’experiència del present, acceptant-lo totalment, sense judicis i amb curiositat. Com diu el monjo budista Thich Nath Hanh, és la capacitat de mantenir viva la consciència en la realitat del present. Els estats de benestar, de tranquil·litat, d’alegria i la compassió estan lligats a aquesta capacitat universal i humana. 

Podem dir que per a la majoria de nosaltres aquest potencial està adormit, anestesiat per la inèrcia d’una ment orientada a l’acció. Hi ha una activitat cerebral impulsada per la supervivència que s’ocupa de preveure el futur i planificar a partir d’allò que ja ha passat i emmagatzemem a la memòria. En els humans aquesta activitat està molt desenvolupada, sobretot en les societats del segle XXI. És un hàbit que es va construint des de la infància i al llarg de tota la vida. Anticipem i planifiquem construint futurs inexistents i elaborem històries amb les quals ens identifiquem tot permetent que aquest patró automàtic i inconscient porti les rendes de la ment. Aquesta manera de fer de la ment permet afrontar amb èxit els reptes i generar canvis per millorar però té un cost que no hem d’oblidar.
 
Quantes vegades mentre conduïm o caminem arribem al destí sense haver-nos adonat de tot el que hem percebut al llarg del trajecte? Podem passar gran part del nostre temps donant voltes a allò que va succeir i preocupant-nos pel que ha de venir, oblidant-nos d’allò que realment està disponible i present. 
 
El cultiu del mindfulness o de l’atenció plena, entès com una capacitat intrínsecament humana, ha estat present en totes les cultures des de fa segles i té la seva màxima expressió en la tradició budista. A Occident les pràctiques meditatives derivades de les tradicions orientals s’han conceptualitzat com a habilitats psicològiques i s’han incorporat en la pràctica de la psicologia, de la medicina i de l’educació. Es consolida com un àmbit d’estudi que genera un interès creixent per als científics. El coneixement aportat per la neurociència ens ajuda a comprendre les relacions entre ment i cervell i com el mindfulness pot millorar el funcionament de l’organisme afavorint el benestar físic i psicològic. La investigació posa en evidència que contribueix a reduir l’ansietat, que facilita l’aparició d’estats d’ànim positius i que augmenta la capacitat d’empatia i d’afecte cap a nosaltres mateixos i els altres. 
 
Anys 70
Des dels anys setanta la pràctica del mindfulness s’ha introduït com a element clau en nombrosos programes dirigits a la millora de la salut i el desenvolupament personal, i també en tractaments psicològics en un context aliè a un grup o pràctica religiosos. 
 
La pràctica del mindfulness implica deixar els nostres objectius immediats per uns moments i donar la benvinguda al present tal com és i no tal com ens agradaria que fos. Ens permet experimentar la vida i tota la seva riquesa, instant a instant, amb tots els recursos del cos i dels sentits. 
 
El cultiu del mindfulness es basa en la pràctica de la meditació i de la intenció deliberada d’estar atents a l’experiència del moment present en les nostres activitats del dia a dia, per tal que aquesta actitud es converteixi en un hàbit. 
 
Entrenar la ment
Així doncs, comença entrenant l’atenció per calmar i estabilitzar la ment. Així podràs observar plenament l’experiència del present. La imatge que mostra l’agitació de la ment com un estany d’aigües remogudes es molt suggerent: només si aconsegueixes que les aigües es calmin podràs veure’n el fons amb claredat. Aprèn doncs a observar amb acceptació, sense judicis i amb curiositat diversos aspectes del present: la respiració, els sons, les sensacions del cos, les emocions, els pensaments. Aquestes pràctiques ens revelen fins a quin punt els pensaments (el diàleg amb nosaltres mateixos) capturen la nostra atenció i ens allunyen del present. Observaràs com et disperses una vegada i un altra, fins i tot davant d’una instrucció aparentment tan senzilla com és ara observar la pròpia respiració o estar atents al que fem en el moment en què ho fem. T’aniràs fent conscient de com els pensaments, i les emocions que desencadenen, dominen i limiten la percepció de l’experiència. Aprendràs a observar-los com el que són, igual que les sensacions i les emocions: continguts passatgers i impermanents de la ment.
 
Amb intenció, paciència i persistència aniràs expandint aquesta actitud d’acceptació i presència a allò que fas en el dia a dia. Aprendràs a fer una cosa cada vegada i viure-la plenament, amb tots els sentits. Requereix que t’aturis i participis d’un procés de connexió amb el teu interior. Reconeix i deixa anar les resistències, les expectatives, els aferraments i els judicis. La instrucció fonamental és estar obert a tot allò que experimentis, sigui el que sigui, abraçar-ho, deixar que arribi i que marxi. Aquesta mirada més amplia i oberta sobre tot el que experimentis et permetrà intimar i aprofundir en la comprensió de tu mateix. Des d’aquest contacte més real amb la vida decidiràs allò que vols i actuaràs. És una oportunitat per esdevenir més íntim, amable i respectuós amb tu mateix, amb els altres i amb tot el que la vida t’ofereix.
 
Més cites i autors
Jon Kabat-Zinn (Universitat de Massachusetts), un dels pioners en la incorporació del mindfulness en l’àmbit de la salut, descriu com a actituds òptimes per a la seva pràctica:
 
No jutjar,
acceptar,
tenir ment de principant,
no esforçar-se,
tenir paciència,
deixar anar, alleugerir-nos,
tenir confiança,
tenir constància.
 
«La manera en què prestem atenció al moment present pot millorar directament el funcionament de l’organisme i del cervell, la vida mental subjectiva (pensament i emocions) i les relacions interpersonals.»
Daniel J. Siegel
 
«Si la teva ment està buida, està sempre disposada a qualsevol cosa, està oberta a tot. En la ment del principiant hi ha moltes possibilitats; en la de l’expert, molt poques.»
Shunryu Suzuki Roshi

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate