Sedentarisme, no gràcies!

9 de novembre, 2009

Segons l’última enquesta de salut, a Catalunya el 40 % de la població és sedentària o mínimament activa, cosa que vol dir que no arriba ni als 150 minuts setmanals de moviment, el doble per als nens i joves. En aquests casos, el procés d’envelliment prematur està garantit.

Parlar d’inactivitat física o sedentarisme no és, de cap manera, una moda actual. Ja al segle V aC, el pare de la medicina moderna, el grec Hipòcrates de Cos deia: «Totes les parts del cos que tenen una funció, si es fan servir amb moderació i se les fa treballar en les tasques per a les quals han estat dissenyades, es tornen més sanes, es desenvolupen millor i triguen més a envellir. Però si no es fan servir es tornen més susceptibles d’envellir, no maduren i emmalalteixen mes ràpidament.»

L’home ha estat dissenyat genèticament per moure’s, però la dinàmica actual ens ha portat a un «sedentarisme» de la societat del benestar que no és gens sa ni beneficiós per a la salut. La millora de la qualitat de vida ens ha donat moltes facilitats físiques que han fet que, de manera indirecta, l’home tendís cap al sedentarisme com una opció d’estil de vida.

Però la inactivitat física és la causa de moltes malalties. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) estima que al voltant de 600.000 morts per any a Europa es deuen directament al sedentarisme.

Les malalties del sedentarisme
La manca d’activitat és un factor de risc de patir malalties cardiovasculars. De fet, són molts els estudis científics que demostren de manera clara i contundent que la pràctica d’exercici físic redueix a la meitat el risc de patir malalties cardiovasculars.

Altres malalties derivades del sedentarisme poden ser la diabetis de tipus II, la hipertensió arterial, alguns tipus de càncer, les malalties osteomusculars i les alteracions de l’estat ànim, com ara l’estrès, la depressió i l’ansietat. I no cal dir que és un dels factors causants de l’increment de sobrepès i obesitat que afecta Europa de manera alarmant.

Per contra, els beneficis de fer activitat física són del tot coneguts. El llistat és força llarg: ajuda a regular el pes corporal, és l’única manera d’estar en forma, enforteix la musculatura, millora la qualitat òssia, millora la salut articular i muscular, ajuda a conciliar el son, ajuda a millorar l’estat d’ànim decaigut, estressat o depressiu, millora els factors de risc de les malalties cardiovasculars...

Abans d’iniciar o incrementar el nivell d’activitat física és important saber quin és l’estat de salut i la forma física de cadascú i, per tant, cal consultar els professionals de la salut i l’esport, i també escoltar el propi cos. No tothom està preparat per fer-ho tot, però sí que hi ha alguns consells genèrics que poden servir per a tothom.

Alguns consells generals
El primer que es pot aconsellar per combatre el sedentarisme és que portem un estil de vida actiu, tant se val l’edat que tinguem. Hem de procurar estar asseguts al menys temps possible i, com a mínim, moure’ns mitja hora al dia.

Per exemple, podem caminar un mínim de trenta minuts diaris, al voltant de 3.000 passes, si ho mesurem amb un comptador de passos o podòmetre. I si entre totes les activitats del dia aconseguim acumular entre 8.500 i 10.000 passes n’obtindrem beneficis directes. En persones menors de 18 anys, en què els índexs de sobrepès i obesitat van en augment, s’aconsella acumular diàriament entre 11.000 i 13.000 passos.

Una altra activitat quotidiana que ens pot ajudar a millorar el nostre estil de vida és optar per pujar i baixar escales, prescindint de l’ascensor sempre que no tinguem cap contraindicació mèdica.

Altres propostes: baixar del transport públic una o dues parades abans, anar amb bicicleta, aparcar el vehicle a certa distància caminant de la feina, escollir de fer algunes tasques a peu si no és necessari estar asseguts i, evidentment, deixar-se guiar en la pràctica esportiva pels professionals dels centres, que són els que ens indicaran més bé el que ens convé segons la forma física, les preferències i la disponibilitat.

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate