El peu com a suport del cos

5 de novembre, 1996

Els peus són la base sobre la qual es recolza l'èxit de tot atleta, ja que soporten pràcticament els majors esforços. Els peus, en bones condicions, marquen el ritme en qualsevol prova i, sovint, d'aquest ritme depenen els rècords que es puguin batre. Uns peus àgils, lleugers i frescs són el més bàsic i imprescindible per tenir un bon estat d'ànim.

Tota persona, tant si practica l'esport com si no, s'ha de conèixer bé, i una de les parts del cos que es tenen menys en compte són els peus. És per això que aquest article va encaminat a donar un coneixement de la base que ens permet deambular.

L'estructura de la volta del peu, de les articulacions i dels músculs han permès al peu humà adaptar-se durant mil.lenis a les irregularitats del terreny, a soportar el pes del cos i a absorbir les ones de xoc que es produeixen durant la marxa, la cursa o el salt.

Malgrat tot, les circumstàncies ambientals han canviat molt en molt poc temps. L'asfalt, els mosaics i el terra són massa durs i plans perquè el peu pugui adaptar-s'hi. Per això, perd progressivament la seva capacitat d'absorció d'impactes i es deforma. Com a conseqüència, es tenen una sèrie de molèsties que repercuteixen en tot el cos.

Els músculs del peu

Els músculs i els lligaments són els encarregats de mantenir l'estructura òssia del peu en la posició idònia pel seu bon funcionament. Igual que la resta del cos, els músculs del peu han de mantenir-se en forma per desenvolupar de manera correcta el seu treball. Necessiten una bona oxigenació i uns períodes de descans adequats. Si mantenim el peu en posicions forçades o el sotmetem a esforços excessius, ocasionem la atròfia dels músculs i, per tant, la deformació de l'estructura plantar i l'acumulació d'àcid làctic. Això produeix la glucòlisi anaeròbica (falta d'oxi-genació), principal responsable del cansament i del dolor. Un cas particular n'és la contínua utilització de tacons alts, causa de molèsties en les articulacions metatarso-falàngiques (dolor o durícies a la planta del peu), l'escurçament del tendó d'Aquiles i la deformació dels dits (dits en urpes o martell).

D'altra banda, aquestes alteracions provoquen la sobrecàrrega de determinades estructures òssies i articulars, accelerant els processos degeneratius.

Com que el cos humà està organitzat com un tot interactiu, les deformacions del peu repercuteixen no només als genolls i les caderes sinó també a la columna vertebral i l'estat d'ànim.

Les ones de xoc, augmentades per la duresa del terra, i la capacitat d'adaptació dels peus, avancen en direcció ascendent. Això fa que se sotmeti a tots els teixits i, especialment a les articulacions, a pressions contínues i excessives, la qual cosa porta conseqüències que poden arribar fins al cervell.

Consells per a millorar la salut del peu

Canvieu sovint el calçat i no us excediu en l'ús de calçat massa ajustat i de tacó alt.

Procureu caminar per superfícies irregulars i toves (jardins, platges...).

Eviteu la suor excessiva.

Mantingueu una higiene diària i sobretot eixugueu bé tot el peu.

Elimineu les dureses i les durícies mitjançant la visita al podòleg.

No utilitzeu productes químics (callicides)

Aneu al podòleg davant de qualsevol símptoma de dolor

MÉS INFORMACIÓ...

No tenir cura dels peus pot ocasionar...

Peus "valgos"

Peus plans

Esperó de calcani

Genu Valgum (genolls en "X")

Hallux Valgus (juanetes)

Dits en urpes o martell

Metatarsàlgies (dolor a la planta del peu)

Fascitis plantar (inflamació del teixit de la planta del peu)

Artrosi

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate