L'osteoporosi

Albert Giménez

4 de novembre, 2005

Fa pocs anys que la unió europea va convertir la prevenció de l’osteopo-rosi en un objectiu prioritari. atenent al nombre de persones que la pateixen i a les expectatives de futur, cal estar-hi atent i prendre les mesures necessàries per evitar-la o, ALMENYS, endarrerir-ne l’aparició.

Segons la Conferència de Consens (Copenhague, 1993), l’osteoporosi és “una malaltia sistèmica esquelètica que es caracteritza per la disminució de la massa òssia i la deterioració de la microarquitectura òssia amb un conseqüent augment de la fragilitat de l’os i un increment del risc de fractures”.

Els ossos són un teixit viu sotmès a un procés de formació i reabsorció constant. Fins als 25-35 anys, el procés de formació supera el de reabsorció, però a partir de la trentena el procés s’inverteix i l’os es descompon més que no pas es crea i, per tant, es torna més fràgil.

Símptomes de l’osteoporosi
Els trets principals de la malaltia són el dolor, la pèrdua d’alçada i les molèsties a l’esquena, que pot presentar una lleugera curvatura en la part superior.

No obstant, en massa ocasions es diagnostica la malaltia a causa d’una fractura (originada per traumes lleus o, fins i tot, espontània) a la columna, als malucs o als canells. Segons les estadístiques, cada any es produeixen 1,7 milions de fractures de maluc a tot el món i es preveu que l’any 2050 aquesta xifra augmenti fins als 6,3 milions. I és que després de les malalties cardiovasculars, l’osteoporosi és el problema de salut més greu, no només pel nombre de persones que la pateixen, sinó per l’alt cost sanitari que ocasiona.

Mesures preventives
Cal mantenir un estil de vida on l’activitat física tingui un paper important. En els joves, fer exercici de manera regular provocarà que els ossos es facin més resistents.

La majoria d’experts coincideixen que les activitats que garanteixen una millor calcificació dels ossos són les que ”impliquen un gran impacte i un treball en contra la gravetat”. Per exemple, en un medi antigravitatori com l’aquàtic, l’aiguagim és més recomanable que la natació ja que, almenys, s’exerceix impacte contra el terra. Per fer-ho més entenedor: quan fem una activitat que té un impacte sobre els músculs, les articulacions i els ossos, aquests s’enforteixen i es fan més resistents. Per això, els esports més recomanables són el jòguing, el salt, les curses, l’aixecament de pesos o la tonificació muscular.
A més, si volem que l’exercici tingui una repercussió positiva sobre l’os, ha d’assolir uns nivells aeròbics considerables, és a dir, que el pols s’acceleri a determinats nivells.

Segons la fórmula de la Freqüencia Cardíaca Màxima (FCmac) (220 menys edat de l’individu) l’objectiu seria arribar al 70-80 % de la FCmac. Per exemple, una persona de 70 anys hauria d’arribar durant l’exercici als 105-120 batecs per minut.

En qualsevol cas, és aconsellable que sigui el nostre metge esportiu qui ens recomani el nivell d’exercici, la intensitat i la durada en funció de l’estat dels nostres ossos. La densitometria òssia és una de les proves mèdiques (no invasiva i indolora) que millor valorarà el nivell de densitat mineral dels nostres ossos.

FACTORS DE RISC

1) Menopausa precoç, natural o postquirúrgica.Períodes d’amenorrea
3) Constitució prima, amb ossos petits
4) Consum d’alcohol, cafeïna i/o tabac
5) Alimentació pobre en calci, sobretot a l’adolescència i joventut
6) Vida sedentària
7) Consum prolongat de medicaments com corticoides, heparina, diurètics...
8) Patir transtorns de les tiroides, mieloma, artritis reumatoide, malalties intestinals amb mala absorció...
9) Tenir antecedents familiars
10) Les persones blanques hi tenen més propensió que les negres

l'autor

Albert Giménez

Metge esportiu i osteòpata del Claror Sardenya

Llicenciat en Medicina (UAB). Osteòpata.

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate