A ratlla amb la dieta

Maria Dolors Villanueva

10 de novembre, 2009

Hem passat les vacances d’estiu i, qui més qui menys, ha patit alguna alteració en la dieta. Uns han guanyat pes per l’abús de gelats, dolços, orxates i els copiosos dinars i sopars en família o amistats. Altres n’han perdut pel descontrol horari que condueix a saltar-nos algun àpat o menjar qualsevol cosa. És moment de posar-nos a ratlla.

Els mals hàbits dietètics són els principals causants de problemes relacionats amb el sobrepès i altres molèsties associades com la gastritis, la dispèpsia, la pesadesa després dels àpats, l’astènia, la dificultat per dormir o per respirar correctament...

I és que tot té un límit, i si se sobrepassa provoca el desastre. Per tant, hauríem d’anar posant remei als excessos alimentaris propis de les vacances estiuenques.

Segurament, el descuit de la dieta pot haver provocat alguna alteració en el nostre organisme, potser tenim el colesterol o la tensió arterial massa alta. És per això que és convenient fer-se una analítica de sang i mesurar la pressió, de manera que puguem ajustar novament la dieta segons el punt de partida.

Però, sigui com sigui, hi ha consells que ens poden servir a tots i que ens ajudaran a posar ordre a la disbauxa alimentària de les vacances. El primer que podem anar fent és substituir o limitar els productes típics per treure’ns la set: les begudes sense sucre i sense alcohol haurien d’anar prenent el lloc a la cerveseta diària o a l’orxata sense límits. També hauríem de posar fre als gelats i a les pastes dolces i reservar-les per un cop a la setmana.

Els dinars i els sopars haurien de començar a ser més lleugers i equilibrats, sense fregits ni salses abundants. Podem fer acompanyaments d’arròs, verdures saltades, pasta, llegums, patates al forn..., que ens ajudaran a gastar calories. I per sopar, no hi ha res millor que tornar a les bones amanides i a la planxa que tan bé van per conciliar el son.

Pel que fa a l’esmorzar i, sobretot, al berenar –sovint, el gran oblidat–, podem incorporar els cereals rics en fibra amb un làctic natural i una fruita. I, sobretot, cal restablir l’horari per distribuir els quatre àpats i no passar més de quatre hores sense menjar.

Calmar l'ansietat
Les estones desocupades de les vacances, el relaxament, el desordre horari en els àpats..., tot plegat fa que es tendeixi a picar més entre hores.
Un cop tornem a la rutina diària hem de controlar aquest hàbit, la qual cosa no sempre és fàcil perquè el fet de picar ajuda, en molts casos, a calmar l’ansietat.

Alguna estratègia que podem emprar per fer-ho és establir uns horaris concrets per a cadascun dels quatre àpats principals del dia i, en tot cas, incloure petits refrigeris entre l’esmorzar i el dinar o entre el berenar i el sopar.

També pot contribuir a reduir la compulsió per menjar el fet de permetre’ns tots els aliments desitjats però en les quantitats adequades i compaginant-los sempre amb una alimentació sana i equilibrada.

Per últim, un altre truc que ens servirà per controlar les quantitats de cada àpat és beure un parell de gots d’aigua uns deu minuts abans de menjar. D’aquesta manera, la sensació de sacietat limitarà la capacitat d’ingerir aliments.

 

LA RECEPTA

Begudes per cremar greixos
Com més triguem a recuperar uns hàbits dietètics equilibrats més difícil serà recuperar el pes adequat.

Podem ajudar el mecanisme natural de combustió de greixos bevent molta aigua o infusions d'algunes plantes medicinals com el te verd o el fucus.

BEGUDES FETES A CASA
Aigua de cafè: 3 gots d'aigua, 1 got petit de cafè, mitja llimona i 1 pastilla de sacarina.
Aigua de cafè amb llet: 3 gots d'aigua, 1 got petit de cafè, 1 got petit de llet desnatada i 1 pastilla de sacarina.
Aigua de pinya: 1 llauna petita de pinya natural i 4 gots d'aigua.
Aigua de síndria: 1 got de polpa de síndria i 3 gots d'aigua
Aigua de València: 300 cc d'aigua amb gas, sacarina, el suc d'una taronja i el de mitja llimona.

l'autor

Maria Dolors Villanueva

Dietista i nutricionista

Diplomada en Infermeria (UAB). Postgrau en Dietètica i Nutrició (Escoles Universitàries Gimbernat)

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate