Aquest estiu enriqueix la teva pell amb vitamines

Maria Dolors Villanueva

9 de novembre, 1999

La nostra pell és un òrgan viu que necessita alimentar-se adequadament per obtenir les vitamines i els minerals que la mantingui en un bon estat, sobretot quan se sotmet a fortes agressions. Una bona cuina i determinats aliments ens ajudaran a no envellir abans d’hora i a evitar problemes d’aquest estiu.

Després d’una llarga sessió del sol, un dels millors plats per recuperar-nos i protegir la pell són les amanides variades amb productes que ens aportin vitamines, minerals, proteïnes com les pastanagues, el creien, la tonyina, els pebrots, els tomàquets, els raves, les endívies o els espinacs. També hi podem afegir llegums, ja que són font de vitamines, minerals i energia.

Les fruites tropicals com el mango, la papaia, els albercocs, el meló, els albercocs secs, els préssecs…, també són recomanables perquè, a més d’esdevenir bons recursos per quan anem a la platja o a la muntanya, ens ajuden a bronzejar-nos.

Entre tots els aliments, cal remarcar els que ens proporcionin elevades dosis de vitamina A, com els làctics, l’ou, el peix blau o les pastanagues.

Pel que fa als làctics, els productes com la mantega, la llet, el formatge i el iogurt són molt rics en vitamina A, tot i que, per tal que n’aportin al màxim, han de ser sencers o, a tot estirar, semidesnatats.

La vitamina A es troba dissolta al greix de la llet; per tant, els productes desnatats la perden en bona part si no estan enriquits especialment.

L’ou, d’una excel·lent qualitat proteica, i el peix blau, necessari per a les persones amb problemes de pell o mucoses, en edat de creixement o bé grans, són altres aliments que aporten vitamina A a l’organisme.

Dels productes vegetals rics en betacarotens cal destacar la pastanaga, la remolatxa i el creixen.

La pastanaga, font natural de vitamines i minerals, és coneguda pels beneficis que suposa per a la vista, però, a més, posseeix una acció antioxidant que afavoreix la capacitat de regeneració de la pell i les mucoses. És aconsellable que, quan el calor és intensa, prenguem un bon liquat de pastanaga i fruites de la temproada, que també contenen elevades quantitats de carotens.

De la mateixa manera cal considerar els productes càrnics animals: podem consumir peix blau, truites de carbassa, carbassó, espinacs o xampinyons.

En la nostra dieta també haurem de tenir en compte els minerals. Els oligoelements antioxidants que ens ajudaran a crear més ràpidament els mecanismes de defensa contra els raigs solars i les radiacions UVA són el cobre, el zinc o el seleni.

Els aliments rics en zinc són les ostres, el blat (germen i segó), la carn, el fetge, la gelatina i els ous. En canvi, la fruita, si bé ens aporta vitamines, és molt pobra en zinc.

Podem trobar el cobre en els fruits secs com les nous i en els cereals, la carn, la fruita i els vegetals.

El seleni és un mineral present en tota mena d’aliments vegetals, animals, carns, cereals i peixos. El grau de seleni dependrà del tipus de sòl en què s’hagi cultivat; concretament en els xampinyons, els pinyons i els alls n’hi ha quantitats considerables. Pel que fa a la fruita, és pobra en aquest mineral, on sí que podem trobar-ne és als espàrrecs.

Per últim, no podem oblidar l’oli d’oliva, imprescindible per les qualitats regeneradores i antioxidants i per la riquesa en vitamines A, C, E i D. Els olis germinals olis de llavors com soja, cacauet o coco) també contenen molta vitamina E, com l’arròs, els cereals en general, les fulles verdes i l’ou.

MÉS INFORMACIÓ...
     

Un protector cassolà

A banda d’ingerir determinats aliments que ens poden ajudar a cuidar la pell, també és important que ens posem cremes o olis a l’hora de prendre el sol per impedir lesions o insolacions. Els més recomanables són els fets amb aquestes plantes: hidrocolile, hipèric, platatge, milfulles, benjuí, berbena, pensament, calaguala, oli de borratja, calèndula i botó d’or. Pels seus efectes emol·lients, antisèptics, anestèsics i antiinflamatoris, poden proporcionar-nos més resistència a les agressions.

Preparar el propi protector per prendre el sol és molt fàcil i, a més, us farà estalviar. A continuació us presentem l’exemple pràctic per a la preparació de l’oli d’hipèric.

1. Macerar, durant tot un dia, 100 grams de planata seca en 100 mil·lilitres (ml) d’alcohol de 30 graus.

2. Afegir-hi 600 ml d’oli d’oliva i deixar-ho macerar de nou durant uns quatre dies, removent-ho de tant en tant.

3. Escalfar-ho al bany maria fins que gairebé arribi a l’ebullició, fins reduir la mescla, aproximadament 200 ml.

4. Filtrar-ho i deixar-ho refredar.

l'autor

Maria Dolors Villanueva

Dietista i nutricionista

Diplomada en Infermeria (UAB). Postgrau en Dietètica i Nutrició (Escoles Universitàries Gimbernat)

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate