Com alimentar-se per fer front a l'estiu?

Maria Dolors Villanueva

9 de novembre, 1998

Amb l'arribada de l'estiu i la calor el cos perd més aigua i sal del que és habitual en altres èpoques de l'any. Una sèrie de trucs pel que fa a la dieta estiuenca ens poden ajudar a mantenir tot el que fa falta al nostre cos, i a millorar les condicions per afrontar el sol de l'estiu sense riscos.

La temperatura ambiental elevada s'ha de tenir en compte des del punt de vista nutricional perquè comporta un augment de les necessitats d'aigua i sal.

Moltes vegades la set és una guia força eficaç de les necessitats d'aigua de l'organisme i només cal que es begui repetidament segons la sensació de set. Però cal que ens esforcem a beure encara que no en tinguem ganes perquè s'ha demostrat que la sensació de set no és sempre suficient per assegurar un bon ingrés d'aigua.

A banda de la reposició d'aigua, també és important la de sal. La disminució de sodi pot causar rampes, nàusees, vòmits o cansament mental i fins i tot es pot arribar al col·lapse circulatori. Sobretot quan anem a la platja o treballem en un lloc amb elevada temperatura convé consumir begudes riques en sodi.

La pèrdua de suor també suposa una pèrdua d'aminoàcids, minerals i vitamines hidrosolubles (vitamina C). En poques paraules: la calor oxida i nosaltres també estem exposats a aquest fenomen. Els sucs de fruites ens ajuden en molts casos a pal·liar aquest efecte. Altres aliments minerals (potasi, magnesi, ferro, calci i fòsfor) s'eliminen també a través de la suor. En aquest cas ens recuperarem amb amanides variades i fruites fresques.

Gaspatxo i plats combinats

El gaspatxo o trinxat és un bon exemple d'una beguda perfecta per a l'estiu. El saber popular ens ensenya, a Andalusia, que el gaspatxo és un dels aliments més complets i rics, ja que conté aigua, sals minerals i oli d'oliva ric en àcids grassos i vitamines. Per preparar-lo posem en una batedora dos tomàquets vermells pelats i trossejats, un pebrot verd, dos trossos de pa mullat prèviament amb aigua, mig all, un raig generós d'oli i sal. Es bat i s'afegeix aigua. Després és pot servir amb cogombre, pa i tomàquet a trossets.

També vénen de gust menjars lleugers i nutritius que ens reposen de l'esforç i de la calor. Un exemple són els plats únics que combinin diversos aliments (que tinguin hidrats de carboni, proteïnes, àcids grassos, vitamines i minerals). Exemples de plats combinats són les amanides que es preparen ràpidament i admeten mescles insòlites. Poden fer-se amb patata, tomàquet i pollastre; amb arròs, marisc i calamarsets; amb pasta i carn, per exemple amb tallarines i salsitxes, o amb llegums.

Pasta, peix, llegums...,combinats uns cops amb hortalisses i d'altres amb fruites, conformen la base de plats que servits freds són les amanides modernes d'estiu.

Altres solucions són les cremes i les sopes fredes preparades amb verdures i llegums, que sempre convé aromatitzar amb espècies que donin el toc de gràcia.

Un menú fresc i fàcil de preparar podria ser: meló amb pernil, truita de patates i, de postres, gelat. Per sopar, un combinat de llenties, salmó i, com a postres, ametlles.

No oblidem que les verdures fresques i les fruites han de rentar-se bé, ja que en aquesta època proliferen els microorganismes i els insectes.

El vinagre és un producte que conserva els aliments, i resulta ideal fer conserves de tonyina i sardines en escabetx, coliflor amb vinagre, etc. que es poden anar menjant durant uns dies sense que es facin malbé.

Què menjar per prendre el sol?

Si prenem el sol hem de cuidar la pell, perquè és l'òrgan que més pateix en aquesta estació. Pensem que és com una planta que va creixent, que es va regenerant i que necessita vitamines i una bona hidratació.

Per a la pell és essencial la vitamina A o carotè, la vitamina C, antioxidant, i l'àcid fòlic. Les pastanagues són el millor aliment per a la pell i la millor protecció subcutània a part de les cremes cutànies solars que evitaran l'agressió excessiva del sol.

Per alimentar-nos adequadament per mantenir la pell en excel·lents condicions són ideals els esmorzars amb sucs de fruita, la pastanaga liquada i el suc de poma. Per menjar, una amanida de creixens amb tonyina a la vinagreta, un guisat de carn amb ceba i pastanagues i, de postres, orellana (tros de préssec assecat). Per sopar, una crema de verdures freda, per exemple d'api i pastanagues, una sopa de pebrots vermells, una truita de carbassó i, de postres, mel i mató.

MÉS INFORMACIÓ...
     

Plantes medicinals a l'estiu

Ens serveixen les plantes medicinals per als problemes estiuencs de la pell? Sí, però com?

Per prevenir l'envelliment, accelerat per una exposició solar sense protecció, i per disminuir èczemes atòpics, ens ajuden les llavors de dues plantes: Borago Officinalis i Oenotera biennis (Onagra).

D'aquestes llavors s'extreuen olis que contenen àcids grassos essencials, components necessaris en les membranes de totes les nostres cèl·lules. L'àcid gras essencial que contenen només es troba en alguna altra planta i en la llet materna: és l'àcid gammalinolènic.

Aquests olis es troben a la farmàcia en càpsules per prendre via oral, com a components de llets corporals, cremes antienvelliment, o bé com a locions especials per èczemes atòpics.

Quan els ulls molesten per la piscina, el sol, l'ordinador o el vent, ens ve a ajudar l'aigua destil·lada d'hamamelis (Hammamelis virginiana) present a col·liris i banys oculars. Té acció astringent, cicatritzant i bactericida. També posseeix activitat vitamínica P: millora l'elasticitat de les venes i protegeix els vasos capil·lars.

Finalment, i per acabar aquesta breu pinzellada de plantes medicinals, anomenaré dues de les plantes més clàssiques i per tots conegudes com a calmants per a la pell: la camamilla (Matricaria Chamomilla) i la calèndula (Calendula officinalis), antiinflamatòria, antisèptica i cicatritzant.

l'autor

Maria Dolors Villanueva

Dietista i nutricionista

Diplomada en Infermeria (UAB). Postgrau en Dietètica i Nutrició (Escoles Universitàries Gimbernat)

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate