Dieta depurativa: L'enemiga de la cel·lulitis

Maria Dolors Villanueva

2 de novembre, 2000

La cel·lulitis és un problema d'origen hormonal que apareix sobretot en les dones, independentment de l'edat i del pes. Hi ha molts productes cosmètics i tractaments estètics per combatre-la, i també aconseguirem reduir-la amb exercici i una alimentació adequada.

La cel·lulitis apareix per l'acumulació de greixos en determinades zones del cos. Per combatre-la mitjançant l'alimentació, és primordial repartir les calories al llarg del dia i evitar els àpats copiosos. També cal vigilar la ingestió d'hidrats de carboni i d'aquells aliments que evitin la retenció de líquids.

Pel que fa als hidrats de carboni, els d’absorció ràpida com la fructosa, la lactosa i la sacarosa són els que han de vigilar-se especialment per la ràpida metabolització en greixos.

Vigilar els hidrats de carboni

La fruita (fructosa) no pot consumir-se en excés. L'ideal és menjar-ne dues peces diàries repartides entre l’esmorzar, a mig matí o en el sopar. I és que la fruita, igual com la verdura, els tubercles, els llegums i els fruits secs (sobretot el carbassó, la patata, els plàtans i l'ametlla), són bàsics per a una dieta diürètica perquè es tracta d'aliments rics en potassi i pobres en sodi.

De lactosa, un altre sucre ràpid, en conté la llet; si en prenem, per exemple per esmorzar, és convenient que sigui semidesnatada perquè no ens aporti tant de greix com la sencera i, en canvi, n'obtinguem vitamines saturades liposolubles que la desnatada no ofereix. Hi ha un altre tipus de làctic, el iogurt (sense lactosa), que pot resultar ideal per després de dinar, encara que sempre és preferible desnatat.

Si els hidrats de carboni d’absorció ràpida no són recomanables, sí que ho són els d’absorció lenta, ja que la seva metabolització és llarga i esdevé una energia disponible en la sang durant un temps llarg: d’aquesta manera, resulta fàcil consumir-la durant tot el dia.

La patata, la pasta, els llegums o els arrossos contenen hidrats de carboni complexos o d'absorció lenta. També en conté el pa. Per això, si la dieta inclou algun dels quatre primers aliments és millor evitar el pa per no excedir-nos en la quantitat de calories d'un àpat.

Una bona manera d'introduir el pa en la dieta és fer-ho a l'hora de l'esmorzar o en un sopar lleuger amb cinc o sis torrades (entre 50-60 grams diaris).

En resum, hem de moderar el consum d’olis, suprimir les carns greixoses i els seus derivats -com els embotits- o bé consumir-los de forma ocasional, igual que els productes de pastisseria. També hem de controlar les salses i conserves en sal o els plats precuinats. Tant en una dieta equilibrada com en una dieta depurativa aquests productes no han de formar part a diari dels nostres àpats.

La retenció de líquids

Prevenir els trastorns circulatoris, evitar els problemes inflamatoris i de retenció de líquids també és molt important per combatre la cel·lulitis. Per això cal moderar el consum de sal o directament suprimir-lo. Així no solament ens acostumarem al sabor natural dels aliments sinó que previndrem problemes d’hipertensió i cardiovasculars.

També és preferible menjar peix que carn: quatre vegades per setmana peix, dues vegades pollastre o aus i una vegada, carn de vedella. La carn vermella no hem d'excloure-la, menjar-ne un o dos cops per setmana és bo perquè ens aporta ferro de fàcil absorció. I és que la cel·lulitis, moltes vegades, va acompanyada d'un nivell baix de ferro en la sang o d’una petita anèmia; cal recuperar-lo per tal que les cèl·lules de l’organisme estiguin suficientment oxigenades i es cremi bé l’energia. Si és necessari, s’ha de prendre un suplement de ferro, que també s'absorbeix bé a l'intestí.

Una dieta rica en fibra és imprescindible per eliminar els greixos de la digestió i per a una correcta evacuació que eviti problemes de retenció. Fonamentalment els productes integrals, els llegums i els fruits secs. Les algues també són una ajuda per tenir en compte, en amanides o en forma de comprimits.

Com a recomanacions generals, no hem de saltar-nos cap àpat ni estalviar-nos el segon plat o la proteïna que tant necessita el nostre organisme per a les diverses funcions de regeneració, manteniment de la musculatura, metabolisme cel·lular i producció de cèl·lules sanguínies importants per mantenir el cos en condicions. 

MÉS INFORMACIÓ...
     

Esport i homeopatia

Per prevenir l'aparició de la cel·lulitis, no podem oblidar la importància de practicar esport de manera regular. Si afegim l'exercici a una bona dieta tindrem una bona musculatura que ens ajudarà a evitar la manca de ferro. I és que la pràctica esportiva produeix més glòbuls vermells, afavoreix la circulació sanguínia i mobilitza els greixos.

També podem recórrer als suplements dietètics i homeopàtics, sobretot la sàlvia i el te verd.

La sàlvia evita la retenció de líquids, afavoreix la circulació sanguínia i la producció d'estrògens, i equilibra el sistema nerviós i neurovegetatiu. Per obtenir un notable benefici en la circulació perifèrica i un potent efecte diürètic, cal prendre'n una o dues infusions al dia (fins a un litre i mig) o de vuit a dotze comprimits.

Una altra planta interessant és el te verd: diürètic, estimulant, antimicrobià, antioxidant i molt indicat per a la obesitat i la cel·lulitis, la hiperlipènia (augment de greixos en la sang) i els nivells alts de colesterol. El més recomanable és prendre'n d’una a tres infusions diàries, preferentment després dels àpats.

Els massatges a les zones amb cel·lulitis també estan molt indicats; per fer-los podem utilitzar oli essencial de sàlvia mesclat amb oli d’alvocat per afavorir el drenatge limfàtic.

l'autor

Maria Dolors Villanueva

Dietista i nutricionista

Diplomada en Infermeria (UAB). Postgrau en Dietètica i Nutrició (Escoles Universitàries Gimbernat)

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate