Dieta i exercicis per a diabètics

1 de novembre, 1999

La Diabetes Mellitus és una malaltia que es manifesta amb un augment de glucosa (sucre) a la sang. Aquest augment es deu a la falta d’hormona pancreàtica insulina o a la seva acció insuficient. La millora de l’estat general i l’eliminació dels símptomes de la diabetis s’aconsegueix amb la normalització de la glucosa de la sang.

El tractament adequat per prevenir o frenar bona part de les complicacions tardanes de la diabetis es basa en tres aspectes bàsics: seguir una dieta que limiti i reparteixi els hidrats de carboni; prendre hipoglicemiants orals (en diabètics tipus II) o insulina (diabètics tipus I) i practicar exercici físic.

D'aquests tres aspectes bàsics el més important és l'alimentació.

El metge, infermera o educador han de proporcionar, junt amb una pauta de medicació, una dieta adequada. Per això cal controlar la quantitat de calories i evitar l’augment o la disminució excessiva de pes, la proporció i el tipus de sucres; el repartiment dels hidrats de carboni al llarg del dia, i la proporció dels altres aliments.

Es considera ideal la dieta mediterrània si es prenen les quantitats permeses en un règim per a diabètics i, pel que fa als productes "per a diabètics", cal anar amb compte a l’hora d’introduir-los lliurement a la dieta perquè també tenen sucre.

Si la glicèmia, o nivell de glucosa a la sang, no està ben controlada es cremen greixos per obtenir energia. És per això que la Diabetes Mellitus va associada a modificacions del colesterol i que malalties com l’arterioesclerosi apareixen abans en les persones diabètiques. Davant d’aquest risc és convenient conèixer la xifra de colesterol, almenys un cop l’any.

Un altre factor imprescindible és reduir els greixos de la dieta. Els aliments grassos no intervenen immediatament (directament) en el creixement del sucre a la sang però el seu consum excessiu resulta perjudicial.

Fer exercici

Per a la pràctica d’exercici és imprescindible que la diabetis estigui compensada, si no els riscos seran més notoris que els beneficis.

Els símptomes de la diabetis descompensada són, a grans trets: la micció freqüent i excessiva, l’augment de la set i la gana, la disminució important i ràpida de pes, el cansament, la irritació i picor cutània i genital i les infeccions de repetició.

Per a una persona diabètica, abans de començar la pràctica habitual d’exercici és necessària una revisió mèdica que inclogui un electrocardiograma i una prova d'esforç per evitar complicacions.

Cal informar el metge del tipus d’esport, freqüència, intensitat i duració en què es vol realitzar. Si és convenient, ell modificarà el tractament per adaptar la dosi d’insulina prèvia a l’exercici o indicar un suplement d’hidrats de carboni per evitar l’hipoglicèmia o baixada de glucosa a la sang.

Si el tractament es basa només en la dieta no hi ha risc d’hipoglicèmia, però si és insulínic o amb antidiabètics orals es pot produir la baixada de sucre a la sang durant les 24 hores següents a l’exercici. Aleshores cal augmentar el número de controls glicèmics. Generalment es prendrà un suplement de menjar abans d’iniciar l’exercici, de 10 a 20 g de carbohidrats, equivalents a una peça petita de fruita o a 30 g de pa, per cada hora d’activitat que anem a realitzar.

Cal iniciar l'activitat esportiva amb un escalfament suau i progressiu, de manera que ens permeti adaptar el treball al sistema cardiovascular sense alteracions brusques i prevenir lesions musculars. Al final de cada sessió d’entrenament dedicarem un temps a realitzar exercicis de relaxació i flexibilitat per tornar els paràmetres normals de funcionament al sistema cardiorespiratori.

No oblidem mai una correcta higiene de la pell, amb aigua tèbia i sabó neutre, assecar bé els peus i els plecs cutanis i aplicar crema hidratant quan la pell estigui perfectament seca, per evitar infeccions. La roba d’esport i, especialment, el mitjons han de ser de cotó.

Recomanem sobretot caminar, el ciclisme, la natació, el footing i el ball. La intensitat sempre serà moderada i hi dedicarem una hora o hora i mitja cada dia, uns tres cops per setmana. És important recordar que els pacients insulinitzats han d’evitar esports de risc ja que l’augmentarien considerablement. Si el metge no ho contraindica poden practicar qualsevol esport amb uns resultats molt similars als d’una persona sana.

MÉS INFORMACIÓ...
     

Beneficis de l'exercici físic

1. Redueix el nivell de glucosa de la sang i millora l’acció de la insulina i el control de la diabetis.

2. Disminueix el risc de malalties cardiovasculars.

3. Afavoreix la reducció del pes en cas d'obesitat.

4. Augmenta el colesterol bo (HDL) i disminueix el dolent (LDL).

5. Augmenta la força i la massa muscular.

6. Millora la qualitat de vida, així com l’autoestima.

7. Fa minvar l’ansietat.

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate