Esports a l'aire lliure: oxigena't!

Montse Ravetllat

8 de novembre, 2011

Durant els mesos d’estiu ve de gust fer activitats a l’exterior, i l’esport no n’és pas cap excepció. Gràcies a les característiques climàtiques i de paisatge de Catalunya hi ha un ampli ventall d’activitats que ens permeten fer exercici físic a l’aire lliure.

Ara que s’acosta el bon temps podem triar entre activitats al mar (vela, natació, pesca, submarinisme, caiac), a la muntanya (escalada, senderisme, caminada nòrdica, ciclisme, descens de rius) o a l’aire (parapent, volta amb globus). Alguns també els podem practicar a l’hivern però esdevenen més difícils i requereixen més tècnica.

Esports de muntanya
L’escalada és l’acció de pujar per un indret vertical utilitzant els braços i les cames per progressar, amb l’ajut de mitjans materials. En l’escalada es combinen la tècnica i la força, però com més bona sigui la tècnica, menys força necessitarem i més gran podrà ser el recorregut per fer. També és molt important estabilitzar i equilibrar cadascuna de les posicions del cos. N’hi ha de diferents tipus: en roca, en glaç i en rocòdrom.

És imprescindible fer un curs d’iniciació amb personal tècnic especialitzat, practicar-la en parella, mai sol, i l’ús de material de seguretat que cal revisar cada vegada que s’utilitza. El material necessari és l’arnés o baudrier, peus de gat, casc, cordes, mosquetons, bagues, vuit o gri-gri.

Cal estar informats del recorregut que anem a fer, que sigui del nivell de dificultat assequible pels nostres coneixements i experiència i no aventurar-se tot sol. Catalunya té molts indrets per poder gaudir d’aquest esport, i els més destacats són Montserrat, Ciurana o Terradets.

Una altra activitat de muntanya són les vies ferrades. Són itineraris de muntanya més o menys difícils en els quals els punts més compromesos del recorregut estan equipats amb escales o esglaons i un cable de seguretat. Molts d’aquests recorreguts estan completament equipats a causa de la seva inclinació i dificultat. Com en l’escalada, cal dur el material de seguretat, anar encordat i no fer-ho en solitari.

Menys arriscat és el senderisme, que consisteix a caminar a l’aire lliure generalment seguint camins o senders marcats per tal de gaudir de la natura, els paisatges i els seus elements d’interès històric i cultural. Cal conèixer el terreny, dur un mapa del recorregut que volem seguir, una brúixola per poder orientar el mapa, aliments i líquid en funció de la durada.

El material necessari són botes de muntanya amb una bona sola, roba d’abric (samarreta tècnica, folre polar i un paravent), gorra i ulleres de sol i un protector solar. L’ús dels bastons, cada vegada més estès, ens ajudarà a millorar la marxa i descarregar l’impacte en les articulacions de les cames.

A Catalunya tenim senders al nivell dels millors d’Europa, per l’orografia del territori i la important riquesa arqueològica i monumental, juntament amb la variada bellesa paisatgística. El clima suau del país els fa transitables la major part de l’any. Hi ha diferents tipus de senders: senders de gran recorregut (GR), senders locals (PR) i senders urbans (SU).

Del nord d’Europa ens arriba la caminada nòrdica, consistent a caminar i córrer amb la tècnica de l’esquí de fons clàssic utilitzant uns pals específics. El peu s’avança en el mateix moment en què s’avança la mà contrària per aconseguir el recolzament total del peu, des del taló fins als dits.

L’aprenentatge és molt ràpid i, alhora, la sensació de cansament durant la pràctica és molt baixa. La tècnica bàsica consisteix a caminar de forma natural, amb les espatlles relaxades, els bastons a prop del cos, impulsar el bastó per darrere la línia de la pelvis i recolzar el peu des del taló fins als dits.

Cal vestir roba còmoda que permeti amplitud de moviments de cames i braços, paravent, calçat lleuger i flexible amb una bona sola, pals de nòrdic i aigua.

Si volem gaudir sobre dues rodes podem practicar el ciclisme per carretera, el cicloturisme i el tot terreny. L’ús d’una bicicleta específica per a la modalitat que triem ens permetrà recórrer gran part de les carreteres, les pistes i els camins de muntanya a la vegada que ens proporciona una combinació perfecta entre l’exercici físic i el plaer de gaudir de bells escenaris naturals.

El manteniment de la bicicleta és de vital importància i ha d’estar adaptada al seu usuari. Una posició correcta del cos respecte del quadre i del pedalier és fonamental. Cal buscar l’ergonomia per evitar lesions i aconseguir més eficiència. Una posició massa dreta suposa un esforç inútil i ofereix una gran resistència a l’aire.

El selló ha de ser còmode, no gaire dur i que provoqui el recolzament de la base dels isquios per tal de prevenir dolors en la zona lumbar i que alliberi el contacte amb les parts toves del cos, per evitar inflamacions de pròstata i vulvars.

Cal portar roba transpirable i paravent, malles amb badana, guants, casc, ulleres i calçat amb una sola prou dura per pedalar amb seguretat. L’avituallament sòlid i líquid variarà en funció de la durada de l’activitat.

És molt important portar eines i recanvi de peces per tal de resoldre imprevistos com ara una punxada. En el cas del cicloturisme i de travesses amb bicicleta de muntanya cal portar sàrries o alforges a banda i banda de la roda del darrere per poder carregar equipatge.

La diversitat de rutes amb diferent desnivell i entorns paisatgístics és immensa. Les vies verdes i els passos de carrilet recuperats en són un bon exemple.

Esports en el medi aquàtic
Si ens agrada l’aventura podem practicar el descens de barrancs. Aquesta activitat consisteix a seguir el curs d’un riu a través d’un barranc, una gorja o un congost per on circula l’aigua, a través dels obstacles que l’erosió ha anat produint en el seu recorregut. Hi ha descensos amb diferent grau de dificultat. Cal anar acompanyat de personal especialitzat i portar calçat resistent, neoprè, casc, corda i arnés en cas de barrancs on s’hagi de fer ràpel. També caldrà una bossa estanca per mantenir sec el menjar i el material de recanvi.

En el cas del piragüisme, l’ús d’una piragua o caiac ens permet fer descens de rius en aigües braves o en aigües tranquil·les, desplaçar-nos pel mar i llacs o pantans. Es poden fer sortides d’un o més dies fent nit a les platges. Ens caldrà una piragua i rem amb doble pala. És important que la piragua tingui un compartiment estanc per posar-hi roba, menjar, un telèfon i aigua. És imprescindible l’ús d’una armilla salvavides i una gorra per protegir-nos del sol.

Al riu també podrem practicar el ràfting o descens de rius per aigües braves en un bot pneumàtic (o raft) amb capacitat per a 6-8 persones, amb l’ajuda de pales. Cal el guiatge d’un tècnic titulat que fa de timó, i els participants porten una pala cadascú per remar segons les indicacions del monitor. El material necessari és un vestit de neoprè, casc i armilla salvavides, que facilita l’empresa contractada. L’època ideal per practicar-lo és a la primavera, quan hi ha el desgel de les muntanyes i el cabal dels rius és més gran. La zona del Pallars és idònia.

Més tranquil·la és la navegació pel mar d’una embarcació de motor o de vela. La navegació de vela és la que realment suposa un esforç físic i de coordinació d’equip. És imprescindible formar-se i tenir titulació específica, ja que els coneixements teòrics de meteorologia, vents i forces, i el material de l’embarcació són molt específics i bàsics per garantir la seguretat.

Dins del món de la vela hi ha la lleugera, que inclou des de la navegació individual amb una taula (windsurf i kitesurf) o amb embarcacions tipus 420, làser, patí de vela o hobbiecat, fins a embarcacions més grans amb patró i tripulant, com el 470. A més, hi ha la modalitat de creuer, que inclou embarcacions amb més eslora i necessiten tripulacions de cinc persones o més. Aquests bots tenen més quantitat i complexitat de veles.

El submarinisme és una activitat que consisteix a submergir-se sota l’aigua. Es pot fer amb l’ajut de bombones d’oxigen o a pulmó lliure. Ens caldrà tub, ulleres, aletes i vestit de neoprè.

Nedar en espais naturals és una altra possibilitat. Amb l’ús del vestit de neoprè es pot nedar al mar quan comença el bon temps. Si cal, portarem casquet de neoprè i escarpins pels peus. Nedar al mar permet fer més metres de forma distreta i relaxada, però cal tenir presents certes normes de seguretat bàsica. No és convenient nedar sol, i si es neda resseguint la costa ens evitarem possibles ensurts de corrents.

A causa del gran nombre d’embarcacions de lleure que hi ha a l’estiu, és imprescindible portar una boia de senyalització ben visible per tal que es vegi on hi ha un banyista. Un casquet de bany de color llampant també és recomanable.

Un país òptim per fer esport

Es pot practicar activitat física segons les necessitats, la capacitat física i les habilitats de cadascú, en funció de les preferències personals i també de les possibilitats econòmiques. Els esports a l’aire lliure van guanyant cada cop més adeptes, i és que els seus beneficis són ben coneguts tant des del punt de vista físic com psicològic i social. A Catalunya disposem d’una geografia privilegiada que ens ofereix una gran varietat d’escenaris naturals, sigui mar, muntanya, rius, planes o boscos, i d’una climatologia excel·lent que permet gaudir d’activitats a l’aire lliure tot l’any. Pujar muntanyes a peu o amb bicicleta, nedar al mar i als llacs, calçar-se uns esquís o raquetes de neu, córrer, caminar, pujar parets, baixar un riu amb embarcació o sense, remar, navegar, volar amb parapent o ala delta... Les possibilitats són infinites.
Cal buscar l’activitat que ens engresqui i que estigui dins les nostres possibilitats. La pràctica pot ser individual o en grup, i hi ha entitats que n’ofereixen sortides com ara ajuntaments, clubs i centres excursionistes, empreses d’esports d’aventura, escoles o associacions esportives.

 

l'autor

Montse Ravetllat

Responsable d'Atenció de Can Caralleu

Postgrau en Gestió esportiva (UB)

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate