Auguafitness: Exercici d'impacte dins l'aigua

4 de novembre, 2002

Per millorar la força, la resistència, la flexibilitat i la coordinació, l'aiguafitness combina activitats a la piscina gran i a la petita. L'impacte, alt, dels exercicis que es proposen requereix bona preparació física i domini del cos al medi aquàtic

L'aiguafitness és un programa d'activitat física que es realitza dins l'aigua. La coordinadora d'activitats aquàtiques del Poliesportiu Sagrada Família, Marta Soler, explica que, "com ha passat amb altres esports aquàtics, l'aiguafitness és una adaptació d’un esport que originàriament es practicava en medi sec i que ara també es realitza dins de l'aigua". Aquesta pràctica nova permet beneficiar-se dels avantatges del fitness, però sense que es noti l'impacte, alt, de les activitats programades.

El treball físic i l'aiguafitness

L'objectiu principal de l'aiguafitness és aprofitar els beneficis de l'aigua per millorar la condició física general. Per aconseguir-ho, es treballen exercicis per augmentar la força, la resistència, la flexibilitat i la coordinació, amb la qual cosa s'enforteix el sistema muscular i augmenta l'eficiència del cardiovascular.

Però com es treballa, durant les classes, per desenvolupar aquestes qualitats físiques bàsiques? La força de l'esportista es pot incrementar amb el treball muscular a l'aigua. Per això, durant les sessions d'aiguafitness s'exerciten tant la superació o l'equiparació de resistències com el contrast de pesos.

Pel que fa a la resistència, es potencia mitjançant exercicis progressius globals que permetin suportar i retardar la fatiga. El treball muscular dins l'aigua durant un període de temps relativament llarg permet mantenir l'esforç de l'esportista sense afectar el seu rendiment.

Els exercicis que treballen la flexibilitat possibiliten que els esportistes augmentin els moviments de les articulacions. I aquesta millora d'aptituds s'aconsegueix gràcies a la llibertat de moviments que atorga el medi aquàtic.

Per últim, l'aiguafitness afina especialment la coordinació de moviments i els gestos motors bàsics. Aquests exercicis tenen com a finalitat que l'esportista estigui preparat per resoldre situacions diverses de tipus motor, tant en l'àmbit esportiu com en la vida quotidiana.

Molt més que treball físic

Com succeeix amb altres esports, l'aiguafitness no treballa només amb activitats beneficioses per a la millora física de l'esportista. Marta Soler recorda que també cal treballar el desenvolupament d'aspectes emocionals, intel·lectuals i socials de la persona. "Es tracta que la gent vingui a les nostres sessions a divertir-se i a relaxar-se. La millora física acostuma a comportar una millora emocional".

Participants en plena forma

L'aiguafitness és una activitat dirigida a persones majors de setze anys amb una preparació física òptima i un nivell mig-alt de natació. Requereix, sobretot, un bon domini del propi cos dins l'aigua. Per totes aquestes raons, no es recomana a nens petits, gent gran o dones embarassades.

Marta Soler emfasitza el fet que els esportistes hagin de partir d'una bona forma física. Gairebé tots els exercicis que es practiquen, d'alt impacte, tenen lloc a la piscina gran. "Poques vegades treballem dins de la piscina petita, que només cobreix fins a la cintura". Les sessions acostumen a organitzar-se en una part de la piscina gran, la profunditat de la qual permet els moviments que requereixin tocar de peus a terra i, a la vegada, altres activitats en què calgui dominar el cos dins l'aigua (sense punts de suport).

L'aiguafitness és una activitat esportiva que, influenciada per les modes, ara té molt èxit, tot i que, com adverteix Marta Soler, pot perdre terreny d'aquí a unes temporades

L'aiguafitness i els seus germans

La diferència entre l’aiguafitness i altres esports aquàtics, com l’aiguadolça o l’aiguagym, té a veure amb la intensitat dels exercicis.
L’aiguadolça s'adreça a persones majors de seixanta anys i es practica a la piscina petita. Bàsicament treballa moviments articulars amplis i suaus per millorar la condició física general i les capacitats motrius.
Per una altra banda, l’aiguagym s’adreça a persones de qualsevol edat, preparació física o experiència en la natació. Treballa exercicis d'impacte baix i d’intensitat moderada dins la piscina petita.

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate