Ioga: Descobreix i uneix-te amb el teu món interior

Ester Benach

11 de novembre, 2000

Desconnectar, relaxar-nos, buscar la tranquil·litat... per a aquestes coses i d'altres serveixen les vacances. Ara, per a molts ja han quedat enrere i torna la vida quotidiana, en què trobar un estona per descansar i alliberar tensions resulta una mica més difícil. Practicar ioga dos cops per setmana ens pot ajudar.

Avui, gairebé tots els centres esportius han incorporat el ioga o disciplines similars en els seus programes. No es tracta d'un esport, sinó d'una font de salut i benestar que ens ajuda a trobar-nos millor amb nosaltres mateixos i el nostre entorn.

El ioga és un dels sis sistemes de la filosofia hindú; el mot "ioga" és equivalent a la paraula "unió" que, segons aquesta filosofia, representa la unió de l'ésser humà amb el seu ser més profund. Així, el retrobament d'un mateix, amb la superació de possibles escissions interiors.

La principal premisa que sustenta aquesta filosofia és que mitjançant el coneixement profund d'un mateix es poden controlar els impulsos i la voluntat, cosa que porta els ioguis a practicar-la seguint sempre tres nivells interconnectats: el físic, el mental i l'espiritual.

L'execució de les diverses asanas o postures marca el camí per anar assolint els nivells, ja que s'activen les glàndules endocrines, els plexos nerviosos i els chakras o centres energètics.

Respiració i relaxació

El nivell físic consisteix a relaxar el cos com a primer pas per retrobar-nos. Només cal estirar-nos panxa amunt (posició anomenada savasana) en una superfície plana i dura i deixar que les extremitats, el coll, el cap... es posin còmodament a terra.

En aquesta posició s'accedeix al segon nivell, en què pren molta importància la respiració. Si hem acumulat molta tensió, cal practicar una respiració lenta, profunda i rítmica que passi pel diafragma i arribi fins a l'abdomen.

Per tant, la millor manera de fer front als problemes i les tensions que invadeixen el pensament és concentrar-nos en la respiració i sentir com recorre el nostre cos i omple l'organisme d'energia. A poc a poc, sentirem una sensació de relaxació, com si el cos ens pesés menys, i també notarem com la ment va descansant de les possibles tensions.

En l'última etapa, l'espi-ritual, la persona pot prendre consciència de si mateixa i assolir un grau més elevat de tranquil·litat i relaxament. És quan els ioguis practiquen la meditació, amb l'abstracció del cos i la separació de la consciència de l'ego per identificar-se amb un ésser totpoderós i omnipresent que no es troba ni fora ni dins del cos.

Programar l’inconscient

A finals del segle passat, els pares del psicoanàlisi van estudiar la dualitat de la ment i la díficil relació entre la part racional (conscient) i la irracional (inconscient), amb la creença que la primera podia dominar la segona. Posteriorment es va comprovar que el mecanisme era a la inversa i que força sovint era l'inconscient qui manava sobre la consciència.

De fet, molts cops l'inconscient ens traeix i ens juga males passades o, fins i tot sense adonar-nos-en, ens causa dubtes i inseguretats que impedeixen fer realitat els nostres desitjos.

A fi de corregir i modificar això, hi ha el que s'anomena Nidra-ioga, una tècnica que s'ha difós molt per occident. Proposa alguna variació sobre la tècnica original hindú, però totes dues disciplines es poden combinar: el ioga tradicional s'executa amb postures, exercicis i estiraments, mentre que una de les característiques del Nidra-ioga és la immobilitat.

Pensar i visualitzar en positiu

El Nidra-Ioga és una tècnica de programació per convèncer l'inconscient mitjançant una ordre verbal (sankalpa), acompanyada de la visualització concreta de l'objectiu.

Segons els experts, el sankalpa cal que sigui formulat mentalment una sèrie de cops, de manera concisa i clara, en positiu i en present. Per exemple, podria ser "estic sempre relaxat" i, en canvi, seria negatiu pensar "no estic nerviós".

Quant a la postura per practicar el Nidra-ioga, pot ser la de loto (asseguts amb les cames encreuades) o la de savasana. En tot cas, sempre serà la mateixa, perquè es basa en la immobilitat absoluta. Així, mitjançant la immobilitat i la plena concentració en el cos i en la respiració, s'aconsegueix un estat de relaxació física combinat amb una gran agudesa mental i un estat de somni conscient que predisposa l'inconscient a estar perceptiu i assumir l'ordre.

Al cap de poques setmanes de practicar el ioga o el Nidra-ioga percebrem els beneficis que ens ofereix aquesta filosofia que ens reconcilia amb el nostre món interior.

l'autor

Ester Benach

Directora d'excel·lència i responsabilitat social

Llicenciada en Ciències de la Comunicació (UAB), Llicenciada en Publicitat i Relacions Públiques (UOC), Màster en Responsabilitat Social Corporativa (UOC)

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate