Total Body Conditioning: Treball aeròbic i tonificació

1 de novembre, 2003

En els darrers anys, a l'aeròbic clàssic s'han afegit un seguit d'activitats que, com sempre, ens arriben per influència nord-americana. Els steps, el funky, el hip hop, el body pump…, tots sorgeixen de la necessitat de fer les activitats més atractives i variades, amb noms que atreguin (si poden ser en anglès, millor) i que arribin a tothom. Una d'aquestes activitats és el TBC o Total Body Conditioning

El ventall de possibilitats que ofereix una instal·lació esportiva ha crescut en quantitat i, sobretot, en qualitat d'un temps ençà. A partir de l'increment considerable dels practicants d'esport i de l'augment d'instal·lacions (hi ha més competència) s'ha redissenyat l'oferta per satisfer la demanda. Ara, els usuaris poden accedir a activitats cada cop més específiques i atractives.

El TBC: aeròbic + tonificació

El TBC (Total Body Conditioning) és un mètode integral d'entrenament per a la millora de la condició física cardiovascular i muscular.

L'objectiu principal és barrejar un treball aeròbic amb un de tonificació. Entenem per treball aeròbic aquell fet amb coreografies i música, en què el treball de resistència és el més important, i per tonificació el treball de força amb tot tipus de material.

Per tant, ja no es tracta d'una classe d'aeròbic simple, sinó que es combina la força amb la resistència. Les coreografies són més senzilles, més curtes, i poden ser d'aeròbic o d'steps. El treball de força ofereix moltes més possibilitats: es pot fer individual o per parelles, amb o sense material. Cada cop, però, hi ha més material i més variat: cordes, barres des d'1 kg, gomes elàstiques, turmelleres de pesos diferents, pilotes medicinals… Tot això ens permet treballar els diferents grups musculars en totes les seves possibilitats.

Bàsicament, una classe de TBC seguiria les mateixes seqüències o pautes d'una classe de gimnàstica qualsevol: una primera part d'introducció o escalfament amb exercicis d'aeròbic suaus, estiraments i, fins i tot, jocs; una segona part, anomenada principal, que treballaria tots els objectius de la sessió, combinant el treball aeròbic amb el de tonificació, i una part final de tornada a la calma, amb exercicis de relaxació i estiraments.

Combinació d'exercicis i materials

Un cop a la part principal, la sessió està formada per mòduls o blocs d'exercicis en què s'utilitzen diversos materials a fi que la sessió esdevingui ben variada. Aquesta estructura tan flexible permet satisfer les necessitats individuals de persones amb nivells de condició física diferents i que persegueixen resultats individuals específics.

És aquí quan el monitor marca les diferències amb altres activitats i l'usuari ja ha de tenir ben clar l'objectiu de la sessió. Cap grup muscular ha de quedar sense treballar (tot i que no tots es treballen en les mateixes sessions) per donar molta importància al treball abdominal. Ha de ser una part intensa, sense massa temps morts, només els suficients per recuperar-se.

Malgrat ser una classe molt moguda, el monitor mai perd de vista el treball individual i el corregeix en tot moment per augmentar-ne l'eficiència i també per evitar lesions.

Amb la combinació adequada dels diferents entrenaments (vegeu quadre) i amb les grans oportunitats que ofereix, el TBC resulta ideal per millorar el nostre aspecte físic i per gaudir d'unes sessions engrescadores i divertides.

Tipus d'entrenaments

Les sessions de TBC poden estar enfocades als tipus d'entrenaments següents:

Cardiovascular: dirigit a aquelles persones interessades a adquirir un bon nivell de resistència cardiovascular mitjançant l'exercici aeròbic. Amb menys èmfasi, es realitza un treball muscular de menor intensitat. Les sessions són amenes i divertides.

De resistència muscular: adequat per millorar la composició corporal, la força i la resistència muscular. Consisteix a fer un circuit d'exercicis per millorar el to muscular amb resistències d'intensitat elevada.

Continuat: s’utilitza per a la millora de la resistència i és ideal per a persones que vulguin practicar exercici d'intensitat moderada i aconseguir bons resultats. Combina el treball cardiovascular continuat i còmode, amb períodes de treball, amb resistències (usant materials com les cordes o les gomes) i períodes de recuperació.

D’intervals: combina períodes d'exercici intens amb períodes de recuperació, la qual cosa permet treballar a intensitats altes. Aquestes sessions es destinen a alumnes o atletes que vulguin aconseguir un nivell màxim de fitness o un nivell competitiu.

 

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate