Somiar... que representa?

Carme Giménez

8 de novembre, 2005

A la nit, el nostre inconscient desenvolupa i elabora tot el que hem viscut durant el dia, per molt petit o desapercebut que hagi semblat. Ens refiem en els somnis com si fossin el llenguatge de la veritat i és que, efectivament, els somnis representen fidelment els nostres estats d’ànim i emocions.

No en va, quan aconseguim quelcom molt desitjat diem que hem fet realitat un somni i quan alguna cosa se’ns fa molt feixuga diem que sembla un malson. D’aquesta manera, sense adonar-nos-en, incorporem els somnis a la nostra vida, però, això sí, sense creure que “la vida és somni”, com deia Calderón de la Barca.

Quan volem emfasitzar el rebuig a una acusació injusta referent a les nostres intencions diem això no ho he pensat ni en somnis, i expressem que la nostra justificació no seria completa si no arribés també al nostre món oníric.

Per què somiem?
En l’esfera física, el somni es produeix perquè mentre dormim el cervell sempre està actiu i travessant fases diferents en què les ones cerebrals i la profunditat del son canvien. El sistema nerviós es desconnecta de l’entorn a fi de recuperar les energies perdudes durant el dia, però també per deixar descansar la nostra ment dels problemes de la realitat.

El cervell necessita integrar o expulsar el contingut emotiu de les experiències viscudes; per això construeix una realitat pròpia en què, a través de les imatges oníriques, digereix o elimina els continguts de l’activitat diürna. Si no fos així, se sobrecarregaria fins a obturar-se. De fet, les persones que presenten insomni de forma continuada acaben patint problemes de memòria i confusió mental, entre altres símptomes.

Viatjar per aquesta realitat que es genera durant la nit no sempre és fàcil, perquè hem de fer-ho seguint les pautes que marca la pròpia naturalesa i qualsevol interrupció farà que ens llevem al matí amb la sensació de no haver descansat prou.

Aprendre a recordar
Allò que somiem pot expressar tota mena de sentiments, desitjos, angoixes o pors, i és important que hi parem atenció i sapiguem interpretar els nostres somnis per desxifrar el missatge que ens donen, a fi que ens coneguem més nosaltres mateixos.

Per intentar recuperar-los a la consciència, cal pensar-hi en el moment mateix de despertar-nos i, si cal, escriure’ls, ja que al cap de pocs minuts s’esborren automàticament de la memòria, encara que, de vegades, durant el dia en puguem recordar algun fragment. També, es pot donar el cas que ens despertem sobtadament amb neguit, per causa d’un malson, o que al matí ens sentim més alegres o tristos sota la influència dels nostres somnis. Per això, si els coneixem, podrem contrarestar el seu efecte.

La interpretació dels somnis és sempre una qüestió molt personal. Cal saber quin és el context per poder saber-ne el significat, però en alguns casos hi ha trets comuns, perquè l’inconscient col·lectiu també forma part del pòsit dels nostres somnis. Per exemple, somiar que volem sense cap aparell i amb sensació de benestar és indici que la persona albira un canvi alliberador a la seva vida. Somiar que volem córrer per escapar d’un perill i que estem enganxats a terra indica un sentiment d’ansietat degut a una situació que creiem inevitable de canviar. També hi ha els somnis que protegeixen la dormida i allarguen el temps de descans, com els que es tenen quan, un cop ha sonat el despertador, no ens llevem i seguim dormint mentre somien que fem el que hauríem d’estar fent.

Encarar-nos als somnis i entendre’ls ens ajudarà a comprendre el sentit de la pròpia vida, ja que fins i tot com ens veiem a nosaltres mateixos en els somnis és una qüestió determinant de la nostra personalitat.

CONSELL PRÀCTIC

Perquè el son sigui de qualitat:
- Evitem els excitants a partir de mitja tarda i aliments que irriten el budell (làctics, ous, àcids).
- Tampoc no és recomanable beure gaire líquid per sopar, ja que la incomoditat de la bufeta plena ens farà despertar.
- Anem a dormir sempre a la mateixa hora i amb la digestió feta.
- Quan ja siguem al llit, evitem mantenir idees de preocupació.
- Els adults necessiten dormir una mitjana de 7’5 hores seguides.

l'autor

Carme Giménez

Directora del Centre de Psicologia i Grafologia

Doctora en Psicologia per la URL. Professora de psicoestètica, terapeuta psicomotriu i diplomada en Logopèdia, Grafologia i Gestió Empresarial. Professora de la URL i de la UOC. Membre d’honor de l’Associació de Grafoanalistes Consultius (AGC).

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate