Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

Nou receptes per estar ben calentó a l’hivern

Olga Amado

17 de desembre, 2014

Les sopes i les cremes són aptes per a qualsevol moment de l’any, tot i que sembla que amb el fred es quan vénen més de gust. Es tracta d’un plat de tota la vida que es reinventa amb el pas dels anys. Són fàcils de cuinar, econòmiques i ajuden a mantenir una dieta variada i saludable. 

Són ideals per als que els costa menjar verdura i un gran encert per a les persones grans si tenen dificultats en la masticació i digestió. Poden ser un primer plat o plat únic si les complementem amb les proteïnes del peix, au, ou o llegum. Ens ajuden a estar ben hidratats, ja que el seu principal ingredient és l’aigua. També aporten vitamines hidrosolubles i minerals que resisteixen al temps de cocció. No obstant això, la seva aportació variarà en funció del temps de cocció que donem a les verdures: com més temps, menys vitamines i minerals. 
 
Són plats lleugers o baixos en calories i al mateix temps saciants. Per això estan molt indicats en dietes d’aprimament. Se’n poden menjar tres o quatre vegades per setmana. Tradicionalment s’associa a un menjar casolà, però al mercat en trobem amb presentacions diferents: sopes de sobre, en tetrabric, a la zona de refrigerats a l’estiu... Pel que fa a les sopes de sobre, cal saber que contenen força sal i, per això, és recomanable fer un cop d’ull a l’etiqueta abans de consumir-les (sobretot si es pateix hipertensió). 
 
Les receptes següents són un exemple de sopes, purés i cremes variades per a diferents ocasions.
 
Crema de taronges
Ingredients
Suc de 8 taronges, pell ratllada de 2 taronges, 50 g de sucre, 2 rovells d’ou, 10 g de Maizena, un pessic  de sal, una boleta de gelat al gust i unes fulles de menta. 
 
Preparació
Primer de tot, barreja en un bol els rovells, el sucre, el suc de taronja, la Maizena, la pell ratllada de dues taronges i un pessic de sal. Després, escalfa la barreja a foc lent i, quan trenqui el bull, retira-la del foc i deixa-la refredar. Si queda massa espessa es pot corregir afegint una mica de suc de taronja. Reparteix la crema en gotets i decora’ls amb una boleta de gelat de xocolata i una fulla de menta.
 
Crema d’enciam
Ingredients
2 enciams tallats a la juliana, 2-3 patates (en funció de la mida) tallades a trossos, 1 ceba picada, ½ litre de brou de pollastre, oli i sal, nata líquida per cuinar al gust. 
 
Preparació
En una cassola sofregeix la ceba i la patata i, quan estiguin daurades, afegeix-hi l’enciam. Quan hagin passat 3 minuts, decanta-hi el brou i deixa que faci xup-xup uns 15 o 20 minuts. Després, retira-ho del foc, passa les verdures per la batedora i afegeix-hi la nata líquida al gust. Corregeix-ho de sal i llestos.
 
Sopa de bolets
Ingredients
100 g de bolets mal tallats, 1 litre de brou de gallina o pollastre, 1 ceba, 3 dents d’all picades, 2 tomàquets madurs pelats, trossejats i sense llavors, 8 llesquetes de pa sec tallades fines i oli. 
 
Preparació
Salta els bolets i reserva’ls. En una olla sofregeix la ceba ben picada i l’all i, quan agafin color, tira-hi el tomàquet. Després, afegeix-hi el brou i el pa sec, i remena suaument la sopa uns minuts. Per acabar, incorpora-hi els bolets i deixa que faci xup-xup uns 15 minuts. Un consell: afegeix una picada catalana a la sopa!
 
Crema de carxofa
Ingredients
5 carxofes, 3 porros, 1 litre de brou, 2 porcions de formatge tipus El Caserío, oli, sal i pebre. 
 
Preparació
Neteja bé les carxofes. Seguidament, pica el porro i talla les carxofes a làmines primes. En una olla, salta la verdura a poc a poc sense que es cremi i, quan estigui tova, afegeix-hi el brou, la sal i el pebre al gust i deixa-ho coure uns 15 minuts. Per acabar, passa-ho per la batedora afegint-hi les dues porcions de formatge fins a obtenir una crema fina. Si ho prefereixes, ho pots passar tot pel colador xinès perquè no hi quedin restes de carxofa. Serveix-ho en racions individuals amb unes gambetes marcades a la planxa al damunt.
 
Crema de llenties
Ingredients
Per a 4 racions: 1 pastanaga gran, 1 ceba gran, 1 tomàquet gran, 250 g de llenties, aigua, oli, sal, llorer o comí. 
 
Preparació
Talla la ceba i la pastanaga a la juliana. Pela el tomàquet, retira’n les llavors i talla’l a daus. En una olla, sofregeix la verdura amb una cullerada d’oli i, tot seguit, afegeix-hi les llenties i un pessic de comí o una fulla de llorer i cobreix-ho amb aigua. Fes bullir les llenties fins que estiguin toves. A continuació, passa-ho per la batedora o el colador xinès si les llenties tenen pell i corregeix-ho de sal, si cal. Se serveix en racions individuals amb uns bocins de botifarra negra per damunt. Un consell: és millor deixar la crema més aviat clareta perquè tendeix a espessir-se per si mateixa.
 
Sopa de miso amb tofu
Ingredients
800 ml o 4 gots d’aigua, 60 g de miso (soia fermentada), 1 culleradeta de Dashi en pols, 150-200 g de tofu tallat a daus (uns 5 daus per persona), porro o ceba tendra picada ben fina i 10 g d’alga wakame. 
 
Preparació
En una olla, escalfa l’aigua a foc lent i afegeix-hi la cullerada de brou Dashi en pols. Quan estigui llest, afegeix-hi el miso fins que es dissolgui bé. Aquest pas també el pots fer apartant una mica de brou, dissolent el miso i ajuntant-ho de nou. Seguidament, afegeix-hi el wakame perquè s’hidrati durant un parell de minuts, després el tofu tallat a daus i per acabar el porro picat ben fi.
La sopa se serveix en bols individuals ben calenta. El consell: si no tens Dashi en pols es pot preparar amb aigua acabada de bullir, on es has de dissoldre la pasta de miso.
 
Puré de pèsols
Ingredients
1 patata gran, 500 g de pèsols, 1 porro, aigua o brou d’au, sal, oli, pernil salat.
 
Preparació
Talla la patata i el porro. Posa les verdures i els pèsols en una olla, cobreix-ho amb aigua o brou i fes-ho bullir durant 15 minuts. Passa-ho per la batedora o el colador xinès (si no vols que hi quedin restes de pell de pèsol) i corregeix-ho de sal. Se serveix en racions individuals amb un rajolí d’oli cru i uns encenalls de pernil salat torradet. Un consell: per evitar que el puré quedi molt líquid, retira una part de l’aigua del bull i, si cal, vés-n’hi afegint a poc a poc fins a obtenir la textura que vulguis.
 
Sopa de ceba
Ingredients
4 cebes de Figueres mitjanes, 4-8 torradetes de pa sec, 1 litre de brou vegetal, sal, oli, 4 ous, formatge ratllat baix en MG i 1/2 copa de conyac.
 
Preparació
Torra les llesques de pa, trenca el pa en trossos irregulars i reserva-ho. En una cassola de terra fonda enrosseix la ceba tallada a la juliana amb una mica d’oli, afegeix-hi el conyac i flameja-ho. Quan la ceba estigui a punt, cobreix-ho amb aigua o brou i deixa-ho que bulli 20 minuts. Afegeix-hi els ous quan només quedin 5 minuts per acabar la cocció. Després caldrà incorporar-hi el pa, remenar la sopa amb compte de no trencar els ous, empolvorar el formatge ratllat per damunt i posar uns minutets la cassola a gratinar al forn.
 
Crema de bacallà i api
Ingredients
1 manat d’api, 3 patates mitjanes, 1/2 pebrot verd, 350 g de bacallà dessalat, 1 litre de brou vegetal o aigua, sal, oli i pebre.
 
Preparació
Pela i talla les patates. En una olla, fes-hi coure el manat d’api, les patates i 200 g de bacallà uns 20 minuts. Quan les verdures i el bacallà estiguin tous, retira-ho. Després, passa-ho tot per la batedora o el colador xinès si vols una textura més fina i corregeix-ho de sal i pebre. Per acabar, pica el pebrot verd i els 150 g de bacallà que has reservat a bocins.
 
Que aprofiti! ;-)

l'autor

Olga Amado

Responsable Àrea de salut de l’Esportiu de Llinars

Llicenciada en medicina i cirurgia (UAB). Especialista en Medicina de l’Activitat Física i l’ Esport (UB). Màster en Nutrició i Alimentació (UB).

més informació

afegir la revista a les RSS

GTranslate