Què és el Barefoot? Entrevistem a l'especialista Juan Daniel Sanchón

Paula Sala

21 de gener, 2015

La pràctica esportiva, en general, ha incrementat en els últims temps, però és el running en particular la que ha estat ben acollida per les persones que busquen un estil de vida més saludable. En aquest article volem aclarir els principals dubtes d’una nova tècnica de carrera anomenada barefoot running. Per fer-ho, disposem del testimoni de Juan Daniel Sanchón Carmona, tècnic en calçat minimalista i corredor en aquesta disciplina des de fa quatre anys, quan, a causa d’una lesió als genolls, va haver d’abandonar el running convencional.

Que és el barefoot running?
Bàsicament, el barefoot running consisteix a córrer sense calçat o amb calçat minimalista, és a dir, un calçat sense amortiment. Dit això, abans que la majoria comenci a al·lucinar, hem de recordar que el calçat esmorteït és entre nosaltres des de fa poc més de quaranta anys... aquí ho deixo caure (rialla).

Per als que no ho sàpiguen, a què et refereixes, més concretament, amb «calçat minimalista»?
És molt senzill. Com bé indica el nom, el calçat minimalista és el calçat portat a la mínima expressió necessària. La idea és permetre que tant el peu com el nostre cos puguin moure’s d’una manera més natural perquè a la llarga puguem evitar dolors i malformacions. Personalment, puc dir que molta gent pateix malformacions o atròfies en el peu que es podrien haver evitat si des de petits no haguessin portat els peus sempre tancats.

Per tant, aquest calçat minimalista és el més beneficiós per als corredors?
Si s’agafa assumint que el nostre cos treballa amb la tècnica adequada, no crec que m’arrisqui en absolut a contestar amb un rotund sí a aquesta pregunta.

Hem d’entendre diverses coses, i la primera és que la majoria de nosaltres fa molt temps que va amb el peu cobert i sobreprotegit, la qual cosa tendeix a implicar una atròfia en major o menor mesura. La segona és que la majoria dels corredors populars no sap córrer. Així de clar. Si som ben conscients d’això, una vegada que comencem amb el minimalisme, si escoltem el nostre cos i li donem el temps que necessita per adaptar-se, a poc a poc anirem veient com cada vegada responem millor, i a cada moment podrem fer tirades més llargues deixant de costat els dolors que es veuen tan normals avui dia entre corredors.

Imagino, doncs, que no és suficient que jo vagi a una botiga d’esport especialitzada i compri, per exemple, les Five Fingers i surti a córrer.
Efectivament. Com deixava entreveure en la pregunta anterior, si tot d’una et calces unes Five Fingers i decideixes posar-te a córrer, posem entre cinc i deu quilòmetres, és probable que acabis amb els bessons molt carregats i et passis uns dies sense pràcticament poder fer un pas... i això en una persona habituada a córrer aquestes distàncies fàcilment! No seria bona idea. Perquè s’entengui millor, si la tècnica és la correcta, és com si puges un pendent durant tota l’estona. Així entendreu com treballen els vostres bessons.

La idea és iniciar-se amb el minimalisme o barefoot, sigui amb Vibram Five Fingers, sigui amb unes Merrell Bare Acces, d’una manera progressiva. Això vol dir prendre’s les coses amb calma, anar augmentant les distàncies i els temps a poc a poc, i tenint present que quan alguna cosa fa mal, la millor idea és parar per poder seguir corrent l’endemà. No serveix de res arribar a una sobrecàrrega, tret que la nostra intenció sigui coixejar unes setmanes. Dic això perquè molts es prenen el dolor com una cosa a superar solament seguint cap a endavant, i cal veure-ho realment com el que és, un avís del nostre cos. Diguem que la nostra maquinària s'espatlla abans si la usem de la manera indeguda. Siguem conscients de tot el que envolta el món del running i evitem les lesions!

l'autor

Paula Sala

Podòloga

Graduada en Podologia (UB)

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate