Refresca’t amb orxata d’avena feta a casa

Maria Dolors Villanueva

11 de febrer, 2015

L’avena és un gra que s’ha cultivat des de l’edat del ferro. El poble escocès preparava el porridge, unes farinetes cuites o flocs de civada amb llet i aigua. És una gramínia que proporciona força i vigor que es consumeix sobretot en zones de clima fred, per la seva riquesa en greixos poliinsaturats assimilables.

La llavor de civada conté sals minerals, avenina (no conté gliadina, causant de moltes intoleràncies) i vitamina E, que tonifica i remineralitza la sang, cosa que la fa molt recomanable en casos d’astènia. Dels lípids que conté, el 70% és greix insaturat i el 30% restant és àcid linoleic, un àcid gras essencial.

Rica en vitamines i minerals
Conté concentracions òptimes de vitamines, minerals com el ferro, el calci, el potassi, el fòsfor, el zinc i oligoelements com el sílice, que enforteix el teixit muscular i connectiu i els ossos. Conté vitamines B1, B2, B3, carotè (provitamina A) i indicis de vitamina D, que col·laboren en la producció de glòbuls vermells i activen el metabolisme, la formació òssia i el sistema nerviós.

Pel que fa a la proporció de carbohidrats és una mica inferior a altres cereals i la proporció de proteïnes vegetals és lleugerament superior. La civada conté sis dels vuit aminoàcids essencials per a la necessària síntesi proteica i, juntament amb l’addicció de llet, amb la qual s’acostuma a barrejar per al seu consum o amb la soja, completa la manca d’aminoàcids essencials i l’estova. La civada se sol consumir en flocs i com a part del musli, però no s’utilitza en la producció de pa.

El segó de civada, que és la closca del gra, està indicat en la regulació del sucre en sang, en les hipercolesterolèmies i nivells alts de triglicèrids, com també en el tractament de l’obesitat. També regula el peristaltisme intestinal en augmentar el bol alimentari per la seva fibra.

La recepta: orxata d’avena
Preparació
L’orxata de civada constitueix una beguda refrescant, diürètica i lleugerament laxant. Per elaborar a casa, bull 40 grams de civada sense espellofar en un litre d’aigua durant 30 minuts. Treu els grans que s’hauran estovat durant la cocció, tritura’ls bé i torna’ls a bullir durant un parell de minuts més. Després deixa-ho refredar i cola’n el residu.

l'autor

Maria Dolors Villanueva

Dietista i nutricionista

Diplomada en Infermeria (UAB). Postgrau en Dietètica i Nutrició (Escoles Universitàries Gimbernat)

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate