El joc, el mitjà perfecte per a l’educació motriu

Adrià Pla

10 de juny, 2015

L’educació motriu és un dels aspectes fonamentals en el desenvolupament dels infants. No sempre és fàcil orientar bé l’aprenentatge dels més petits, i la psicomotricitat pot ser una manera molt efectiva d’aconseguir-ho gràcies al joc i la col·laboració.

Som-hi! Tot a punt per posar-nos en marxa! Però, un moment... ningú m’escolta! Calleu! No hi ha manera que aquests es calmin una mica i em facin cas? Ajuda! Què puc fer?
 
Començarem afrontant la realitat. Una de les primeres paraules que utilitzaríem, la majoria de nosaltres, si ens volguéssim referir a aspectes associats als nens i nenes seria, sens dubte, l’aprenentatge. Però si els ho preguntéssim a ells els definirien de la mateixa manera i donarien a aquest element un pes tan important en les seves prioritats? O es relacionarien més amb aspectes com la felicitat, la creativitat, la imaginació i l’amistat? 
 
L’efectivitat de l’esforç
Partint d’un ésser humà imperfecte amb una capacitat de memòria limitada, m’agradaria que reflexionéssim, durant un instant i cadascú per ell mateix, què és, de tot el que vivim, el que ens queda. Et proposo un exercici senzill: fes una llista de deu situacions que més recordis i intenta relacionar-les amb l’estat d’ànim que et provoquen. Estic segur que no trigaràs més d’un minut a acabar. Així doncs, seguim separant el component emocional de l’aprenentatge i limitant aquest últim a la categoria d’objectiu final i no de procés general on el cúmul d’experiències és allò que no oblidem?
 
Finalment, el mitjà 
Un dels aspectes que ens preocupa més quan aprenem és la jerarquització, el nostre afany per classificar-ho tot, sovint amb un excés de simplicitat, entre els bons i els dolents. El que no sabem és que el simple fet de sentir-nos inferiors al del costat multiplica aquesta diferència per quatre i ens fa petits. Necessitem una eina que permeti explotar la diversitat de potencialitats que tots posseïm, ens diferencien i ens caracteritzen. Fem pinya, i ajudem-nos els uns als altres per aconseguir coses; descobriràs que ens podem complementar i arribar més lluny.
 
Entesos, ja n’hi ha prou! D’acord... Què voleu fer avui? És clar, jugar... Que ridícul, així és impossible que aconseguim que aprengueu... Bé, no me’n faig responsable. Us organitzeu i ho gestioneu vosaltres mateixos, i ja veurem el que en surt...
 
No som tan diferents
A tots, adults i nens, ens agraden els entorns distesos, la vida social i l’entreteniment. Ens agrada veure pel·lícules que ens facin reflexionar i replantejar-nos aspectes de la vida quotidiana, descobrir noves cultures a través de viatges o compartir un àpat tot conversant de temes tant profunds com banals. I no deixem d’aprendre i de sorprendre’ns amb la gran quantitat d’experiències que comporten aquestes activitats que considerem, a priori, força trivials. 
 
Ens faríem creus si poguéssim comparar, des del punt de vista percentual, la quantitat dels nostres coneixements actuals que tenen com a origen aquest tipus de situacions enfront dels que hem adquirit en l’àmbit acadèmic. La realitat dels infants, en definitiva, no deixa de ser la mateixa; aprenen a través dels seus interessos mitjançant allò que realment els mou. El vessant lúdic del joc és l’encarregat de situar tots els aprenentatges que es relacionen en el bàndol del subconscient, per facilitar-ne així l’adequació als mecanismes d’adquisició de coneixement i habilitats humanes, de les quals la motricitat és una de les més importants.
 
Ah! Doncs no funciona tan malament! Els nois s’ho passen bé, s’organitzen i ja han après el moviment de braç que buscàvem... I mira que l’altre dia vam fer cinquanta repeticions i no sortia! Sembla mentida... Han fet equips i tothom hi vol participar. Quina passada!
 
La infinitat del joc, la clau de l’èxit
Tenim a les nostres mans una autèntica mina, una eina pràcticament modelable i adaptable fins a límits insospitats. D’una banda, permet adequar-la a les diferents etapes del desenvolupament motriu, respectant així la teoria psicològica referent a l’adquisició de les capacitats del moviment humà durant els primers anys de vida. A més, permet incrementar o disminuir la complexitat de l’activitat a través de la creació de variants, de manera que el fa molt més efectiu a l’hora d’assolir un nivell d’exigència òptim pel grup en general i, individualment, per generar un repte atractiu i adaptable a tots els nivells existents, i que requereix un esforç adequat per no caure en la desmotivació que generen, tant per excés com per defecte, els objectius mal plantejats des del punt de vista de la dificultat. 
 
També podem fer ús de les pròpies normes del joc, ja que donen peu a modificar-les i complicar-les progressivament per aconseguir una evolució de l’execució del gest cada vegada més perfecta o, d’altra banda, també propicien l’estimulació cognitiva de la memòria durant l’execució de l’activitat, ja que un millor seguiment de les pautes afavorirà un resultat òptim durant l’activitat. Finalment, la varietat de moviments (desplaçaments, salts i acrobàcies, llançaments, mobilitat articular, motricitat fina...) i les possibles combinacions entre aquests, fa que la diversitat de jocs que es puguin arribar a plantejar sigui pràcticament inesgotable, i serà el mateix factor de la creativitat el que acabarà determinant la quantitat de propostes que poden tenir lloc en les nostres sessions.
 
Quin gran descobriment! Ja no és tan sols que els nens i nenes hagin evolucionat en el pla motriu, sinó que també són més capaços de seguir les normes que es pauten, es distribueixen la feina, s’organitzen i treballen millor en grup, han après a col·laborar per aconseguir objectius més ambiciosos i han madurat pel que fa a les responsabilitats! El joc, quin gran recurs!

l'autor

Adrià Pla

Adjunt de coordinació d'Escoles Esportives i Entrenador de bàsquet de formació

Diplomat en Magisteri d'Educació Física i Graduat en Nutrició Humana i Dietètica

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate