Et donem la preuada fórmula del rejoveniment!

Roger Reguant

26 d'agost, 2015

Creus que ets massa gran per posar-te a fer segons quins tipus d’exercicis? Penses que has de fer una activitat monòtona i moltes vegades avorrida per poder millorar el teu estat físic? Cada any que passa has de baixar el teu entrenament perquè el cos necessita abaixar el ritme?

Moltes vegades associem l’envelliment a la necessitat de deixar de fer activitat física en lloc de pensar que com més gran ens fem, el nostre cos necessita un estat de forma igual o millor per poder afrontar el dia a dia.

L’envelliment no deixa de ser un conjunt de transformacions que tenen lloc a l’organisme de manera que aquest afecta l’estat de salut, incapacita i limita les facultats físiques i psíquiques de les persones. Vista aquesta definició de l’envelliment, hi ha una eina que permet fer el procés contrari: l’activitat física.

Hi ha un ventall tan gran d’activitats físiques com de persones. Segurament quan pensem en exercicis per gent d’edat avançada, els associem a exercicis cardiovasculars de baixa intensitat, força o freqüència, que pot ser que serveixin per molt poc, fet que pot semblar una pèrdua de temps, encara que és millor que no fer res.

Adaptació a l’activitat física
Com qualsevol altre individu que practiqui un esport per primera vegada o que faci molt temps que no en fa, hi ha d’haver un període d’adaptació. En aquest cas, als clubs Claror, oferim un programa inicial per a tots els nous abonats que volen començar a fer activitat amb nosaltres. 

Aquest període acostuma a ser al voltant de sis a vuit setmanes. Primer perquè el cos faci una adaptació per poder suportar els entrenaments posteriors i, segon, per agafar l’hàbit. Amb gent d’edat més avançada el funcionament serà el mateix, ja que s’haurà de fer aquest període per començar a treballar de manera diferent. 

Evitar la rutina en l’entrenament
S’ha de deixar el concepte d’activitat de manteniment, buscar una activitat més variada i poder evolucionar. Si es vol canviar el resultat, no es pot fer sempre el mateix. És en aquest punt on l’entrenament d’alta intensitat pren importància i ens dóna una opció per poder variar i millorar el nostre estat de forma.

De la mateixa manera que la gent d’edat avançada, persones amb patologies cardíaques, diabètics, gent amb sobrepès o obesitat, etc., són classificades dins un mateix sac de persones amb perill de poder fer esforços grans, la major part dels estudis actuals contradiuen aquesta creença, ja en desús, perquè demostren que aquests tipus d’entrenaments són igual de segurs i aconsegueixen una millora més important que els entrenaments de baixa-mitjana intensitat.

L’entrenament d’alta intensitat és un treball en el qual focalitzem la sessió a exercitar el cos en una freqüència cardíaca alta. Els entrenaments d’aquesta intensitat són els que poden provocar canvis des del punt de vista fisiològic, ja que es considera que a partir d’un treball superior al 70 % aquests canvis són evidents. Aquest entrenament es pot fer mitjançant molts tipus d’activitat física, tot i que parlarem d’un entrenament funcional de força.

Fit90
Els entrenaments funcionals de força actuals són coneguts als nostres clubs com els «Fit90». Són dues sessions d’entrenament setmanal al llarg de tres mesos (90 dies) amb un treball intervàl·lic que busca canvis físics.

La virtut dels entrenaments d’alta intensitat (EAI) davant dels entrenaments continus d’intensitat moderada (ECIM) és que són capaços d’assolir i millorar els resultats invertint-hi entre el 50 % i el 60 % del temps. L’esforç creat per una intensitat més alta també provoca una despesa calòrica més gran que un treball moderat i, per tant, la recuperació també és més gran, per la qual cosa el cos tarda més estona a restablir els valors normals. Un exemple clar és que amb una sessió de 30 minuts de treball a alta intensitat et pot fer cremar les mateixes calories que una caminada d’una hora i mitja, amb l’avantatge que tens el cos exposat molt menys temps a un desgast (articular i fisiològic) i que la recuperació farà allargar encara més la despesa de calories.

Més motivació
La motivació també és un factor que cal tenir en compte a l’hora de parlar d’aquests tipus d’entrenament, i també hi ha estudis relacionats en què els EAI es valoren molt positivament sobre el factor psicològic. El fet de desenvolupar una activitat en la qual la percepció de millora és evident provoca una satisfacció que ajuda a seguir fent l’activitat proposada. L’envelliment va moltes vegades relacionat amb el fet de deixar de fer coses que abans fèiem, i, en aquest cas, un treball funcional ens dóna les eines necessàries per poder dur a terme activitats de la vida diària sense haver de patir a l’hora de pujar escales, posar-se dret, aixecar pesos, etc.

El treball d’intensitat alta no tan sols està recomanat per a tot tipus de persones, sinó que els beneficis que té són molt més grans que qualsevol altra activitat física de llarga durada i que pot ser una solució clara per alentir l’envelliment, si l’entenem com a limitació de les facultats físiques i mentals.

l'autor

Roger Reguant

Responsable torn tarda de l’Àrea Aquàtica del Claror Maritim i Entrenador Personal

Llicenciat en INEFC

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate