Com ha de ser el teu primer programa d’entrenament?

Txela Inness

9 de setembre, 2015

El primer programa d’entrenament, sigui a la sala de fitness o a la piscina, ha de donar una resposta ben clara a les expectatives que un client pot tenir quan arriba per primera vegada a un centre esportiu.  Aquest punt és fonamental per garantir-ne l'èxit.

Per aconseguir que sigui així, la figura del tècnic esportiu esdevé importantíssima. Fer les preguntes adequades, suggerir i, sobretot, escoltar el que ens demana el nou client és vital per poder entendre’n els objectius, les necessitats i per què no, les pors. I tot això és encara més rellevant quan aquest programa és la primera experiència real per al client en un centre de fitness.

Sigui quina sigui l’edat, l’objectiu, la motivació i l’experiència del client, sempre ha de poder disposar d’un programa d’entrenament fet a mida i personalitzat. Per això serà necessària una primera trobada amb el tècnic, perquè aquest pugui dissenyar el programa amb el qual el client se senti còmode i motivat.

A traves d’una sèrie de preguntes, el tècnic anirà conduint el client cap al SEU PROGRAMA. Descartar possibles patologies incompatibles amb la pràctica de l’activitat física també forma part de la tasca prèvia del tècnic. I derivar, si així ho creu necessari, al servei mèdic pot ajudar encara més en l’elaboració del programa.

I com acabarà sent? Hi ha tants programes com clients en un centre. Des del punt de vista pràctic, el programa ha de tenir una estructura clara i adequada. Ha de ser fàcil de seguir i ha de fer ben identificables la intensitat i el volum de treball. En aquest sentit, també és important que el tècnic expliqui als clients més novells i inexperts la metodologia d’entrenament. El fet de saber el perquè de les coses ajuda en gran manera. Es tracta també de començar a «culturitzar esportivament».

Com ha de ser un programa d'entrenament adequat

A. Respondre a les necessitats plantejades pel client. Si ens demana que vol perdre pes, el nostre objectiu anirà dirigit a la consecució d’aquesta fita. Els tècnics poden orientar, però només ho poden fer escoltant.
B. Motivar. Si il·lusiona i enganxa, serà més fàcil la continuïtat i la renovació i, per tant, la consecució dels objectius.
C. Ser immediats. No es pot perdre temps, començar al més aviat possible ens ajudarà.
D. Estar vius. Un programa no es queda sempre igual. Dia a dia, setmana a setmana, hem d’anar introduint variables que ajudin en el manteniment de la motivació i la consecució dels objectius.

A més, el primer programa també dibuixa la relació entre el tècnic i el client. El tècnic es converteix en el referent i, per tant, responsable de:

A. Plantejar nous reptes quan els objectius es vagin conquerint.
B. Remotivar quan l’entusiasme inicial minvi.
C. Reforçar la seguretat dels clients més novells.

Quan un client demani un programa en un dels nostres clubs, n’ha de rebre al mateix moment un de provisional. El tècnic, amb les dades que ha recopilat i l’experiència prèvia, farà, passats uns dies, un programa ja més personalitzat i amb el qual el client haurà de treballar durant les setmanes següents.

En la relació entre el tècnic i el client, el primer converteix el segon en el seu repte. I per això l’ha de seguir, engrescar, motivar. I el segon ha de fer del primer el seu referent. El tècnic de la sala de fitness, d’activitats o la piscina és la persona amb els coneixements adequats per ajudar a assolir tots els objectius. Per això, qualsevol dubte o voluntat de canvi ha de ser consensuat amb ell.

Entrenament multidisciplina
Un altre aspecte molt important en el disseny d’un programa és que el tècnic ha de posar a l’abast del client totes les possibilitats que el centre ofereix i no tan sols les del seu àmbit. Per això, un programa ja no és només un conjunt d’exercicis amb sèries i repeticions i amb un ordre establert. És un disseny de l’experiència que es vol que tingui el client només d’entrar per la porta del centre. El programa pot començar a una sala de fitness, però es complementa i millora amb un treball a la piscina, continua amb les activitats de graella i segueix amb els serveis de salut, que també poden ajudar en tot aquest camí.

El més important, al cap i a la fi, és que el client quedi enganxat amb el seu programa. I el tècnic l’ha d’ajudar a trobar els serveis i les activitats amb les quals pugui gaudir i avançar. La clau es troba en la varietat.

Així ha de ser un primer programa d’entrenament. Un amor a primera vista.

l'autor

Txela Inness

Responsable de l'àrea de condicionament físic de Claror Sardenya

Llicenciada en Educació Física (INEF)

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate