X-FIT: Innovació, entrenament i resultats en 20 minuts

Miguel Ángel Martínez

24 de febrer, 2016

Claror, seguint amb la seva aposta per aplicar els darrers avenços i coneixements en matèria d’esport i exercici, ha creat una nova activitat dirigida que es fa a les sales de fitness. Rep el nom d’X-FIT i representa una nova experiència d’entrenament, amb un objectiu molt ambiciós: ajudar els clients a millorar el seu estat de forma i de salut amb només 20 minuts d’inversió.

Sabem des de fa alguns anys que l’entrenament d’alta intensitat, i més concretament l’entrenament intervàlic d’alta intensitat (HIIT, per la seva nomenclatura en anglès, High Interval Intensity Training) ha suposat una eina reconeguda i amb una àmplia acceptació entre els clients, ja que permet assolir millores de salut i de rendiment reduint el temps d’entrenament necessari. Generalment, el temps estàndard d’aquest tipus de programes és de 30 minuts.
 
Actualment no tan sols sabem que es produeixen millores, sinó que arriben a ser més altes que amb l’entrenament tradicional, tant en persones sanes com amb diverses malalties, com les cardíaques. Aquests programes d’entrenament, a més, provoquen més satisfacció, i les persones que el practiquen tenen més possibilitats d’adquirir l’hàbit d’entrenament amb regularitat. La combinació entre la reducció de temps, les pauses dels intervals i una intensitat més elevada formen un còctel idoni per a les persones que tenen problemes per seguir un pla d’entrenament.
 
És segur?
Moltes persones, amics, companys de feina i clients em pregunten si aquest entrenament és realment segur. Aquests dubtes són raonables i es deriven de la novetat en l’aplicació d’aquests mètodes en la població general. Aquesta pregunta la podríem respondre amb una altra: és segur entrenar? A aquesta segona qüestió gairebé tothom diria que sí perquè sabem des de fa molts anys, i hi ha una alta conscienciació sobre això, que seguir un pla d’exercici és una eina indispensable per mantenir un estat de salut adequat. Però la resposta no es tan fàcil.
 
L’exercici és segur si la dosi és l’adequada, és a dir, si la durada, la intensitat i la freqüència són les que necessita el client, si es fan servir els mètodes indicats i si els mitjans que es fan servir responen a l’objectiu plantejat. D’aquesta manera, l’entrenament d’alta intensitat és tan segur o perjudicial com l’entrenament tradicional. Cal, però, que un professional en faci l’anàlisi de les necessitats, realitzi una prescripció adaptada a les possibilitats de cada persona i se’n programi el seguiment necessari.
 
Així doncs, l’entrenament d’alta intensitat és segur? Sí, sempre que hi hagi un professional darrere que vetlli perquè sigui així.
 
Què aporta?
Però què aporta de nou l’X-FIT? Toca ara reenfocar l’objectiu d’aquestes línies i explicar què és realment l’X-FIT. L’entrenament intervàlic d’alta intensitat són sèries de 30 segons executades a la màxima intensitat possible. Què ha provocat l’estandardització d’aquest concepte? Doncs que les persones poc entrenades o amb poca experiència en aquest tipus d’entrenament es lesionaven amb certa facilitat i tenien problemes de recuperació els dies posteriors, fet que en provocava, en moltes ocasions, l’abandonament.
 
Ara sabem que no cal exposar el cos a una exigència tan alta, i que amb intervals de treball de 20, 15 o fins i tot 8 segons s’aconsegueixen millores molt significatives en la salut, molt similars, o fins i tot més elevades que amb els entrenaments tradicionals més llargs.
 
Alguns deuen recordar que fa deu o quinze anys estava molt acceptat que per «començar a cremar greixos» eren necessaris 30 o 45 minuts d’exercici continuats a una intensitat moderada. Ara ja hi ha prou evidències que indiquen que els entrenaments molt més curts, de 30 minuts o fins i tot menys, tenen efectes superiors.
 
D’aquesta manera, l’X-FIT suposa l’aplicació dels darrers coneixements i descobriments en matèria d’alta intensitat. Podríem dir que és l’entrenament d’alta intensitat 2.0.
 
En què consisteix?
Amb l’X-FIT proposem que facis entrenament en petits grups de 5 o 6 persones, a les sales de fitness, amb una durada de 20 minuts. Els estímuls d’entrenament són curts, de 30 segons com a màxim, però el més freqüent és que en siguin de 15 o 20. Hi faràs moviments globals que et permetran entrenar tot el cos.
 
Grans progressos en poc temps
Amb l’entrenament X-FIT el teu cos canviarà per fora de manera més ràpida que amb l’entrenament que has fet fins ara, però el més important és que canvia per dins des de la primera sessió. El teu cor, la circulació, la musculatura i el sistema respiratori començaran a treballar de manera diferent en el pla molecular, i aconseguiran que s’incrementi la teva protecció davant les malalties.
 
Hi ha, però, una condició: s’ha de fer a màxima intensitat, i en aquest punt necessitem el teu ajut. Hauràs de fer l’entrenament a màxima potència, però els estímuls són curts, els descansos adequats, i els moviments convenientment seleccionats per tal que sigui completament segur per a tu.
 
Conclusió
El Claror continua apostant pels serveis més avantguardistes, atractius i segurs per als seus clients. Ara ha creat l’X-FIT, un entrenament d’alta intensitat adaptat per a esportistes com tu, que busques millorar dia a dia, però sense tenir risc de lesió. Hem llegit, investigat i parlat amb els experts més reconeguts per dissenyar-te aquesta nova proposta: entrenament en grup, a la sala de fitness i amb només 20 minuts d’inversió que et produiran els mateixos efectes que fins ara assolies en 60 minuts. T’animes?
 
Si en vols saber més...
Dunn, S. L.; Sue, W.; Freund, J.; Boutcher, S. H. (2014). «The effect of a lifestyle intervention on metabolic health in young women». Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity: Targets and Therapy, 437-444.
Gibala, M. J.; Little, J. P.; MacDonald, M. J.; Hawley, J. A. (2012). «Physiological Adaptations to low- volume, high intensity interval training in health and disease». The Journal Physiology, 1077-1084.
Weston, K. S.; Wisloff, U.; Coombes, J. S. (2014). «High Intensity interval training in patiens with lifestyle- induce cardiometabolic disease: a systematic review and meta-analysis». British Journal of Sports Medicine, 1227-1334.
 

l'autor

Miguel Ángel Martínez

Màster en Fisiologia. Llicenciat en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport. Tècnic Superior en Animació d’Activitats Físico-Esportives

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate