Marxa Nòrdica, molt més que caminar

Montse Ravetllat

16 de març, 2016

La marxa nòrdica és una activitat que consisteix a caminar amb l'ajuda de bastons. El seu origen es remunta als anys 30 i és l'exercici que els esquiadors dels països nòrdics practicaven en l'època de l'any que no hi havia neu per simular l'esquí nòrdic. 

La marxa nòrdica es troba a l'abast de tots, independentment de l'edat o la condició física. Amb una correcta postura, un bon control de la tècnica de la marxa i amb un bon ús dels bastons, els beneficis, són múltiples. La pot practicar tant una persona amb un baix nivell físic com un esportista d'alt rendiment en funció de la intensitat i del desnivell del recorregut. La INWA (International Nordic Walk Federation) distingeix tres nivells d'intensitat: el nivell salut, el nivell fitness i el nivell esportiu.
 
Beneficis
Entre els beneficis de la marxa es troben: disminució del sobrepès, reducció del colesterol i la hipertensió arterial i augmenta les defenses de l'organisme, entre d'altres. Si a més tenim en compte que s'implica el tren superior, no només activarem aquest sinó que enfortirem braços, espatlles i esquena al mateix temps que treballarem un 90% la musculatura corporal i evitarem la sobrecàrrega d'articulacions. El fet que es practica a l'aire lliure i en grup ajuda a combatre l'estrès i la depressió i com tot exercici genera una sensació de benestar.
 
Material que necessitarem
Aquesta activitat consisteix en caminar de forma natural amb un parell de bastons especialment dissenyats per a la impulsió. Per a la seva pràctica necessitarem roba esportiva adequada a l'estació, calçat esportiu i els bastons que són l'element essencial. Aquests han de ser específics per a la marxa nòrdica, es diferencien dels de trekking pel seu específic mànec amb una dragonera encarregada de subjectar el bastó al canell. Són de longitud fixa o ajustable, puntera rígida i tacs de goma que milloren l'adherència en terrenys d'asfalt. És recomanable iniciar-se amb l'ajuda d'un instructor especialitzat per aprendre la tècnica correctament i treure-li el màxim profit.
 
Tècnica
Conèixer els fonaments bàsics d'aquesta pràctica ens ajudarà a gaudir l'exercici i obtenir millors beneficis. El pas és una mica més llarg que quan caminem i el moviment dels braços ha de ser més ampli, quan el braç està superant la línia del maluc, es deixa anar iniciant el recobrament per a la següent impulsió. Serà doncs aconsellable una correcta tècnica del caminar, una bona higiene postural així com fer un ús adequat dels bastons. Per a una sessió completa, serà important realitzar exercicis d'escalfament per preparar el cos per a l'exercici i finalitzar la marxa amb estiraments.
 
Sortides des de Can Caralleu
Si vols participar en sortides de marxa nòrdica per Barcelona, el Centre Esportiu Municipal Can Caralleu organitza excursions de forma trimestral pel parc natural de Collserola.

l'autor

Montse Ravetllat

Responsable d'Atenció de Can Caralleu

Postgrau en Gestió esportiva (UB)

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate