Millora el teu rendiment amb el Mindfulness

Eduard Teixidó

24 d'agost, 2016

La filosofia Mindfulness està en clara expansió en la societat occidental i el que va començar essent l'enèssima moda, està arribant a tots els racons de la vida quotidiana de les persones. Un dels últims àmbits en que el mindfullness ha demostrat la seva efectivitat és en el de la pràctica esportiva.

Podem descriure el Mindfulness com una consciència centrada en el present, ni elaboradora ni jutjadora, en la qual cada pensament, sentiment o sensació que sorgeix en el camp de l’atenció és reconegut i acceptat tal com és. (Kabat-Zinn, 1990; Segal, Williams & Teasdale, 2002, Shapiro & Schartz 1999).
 
Filosofia de vida
La paraula Mindfulness implica una manera particular de viure la vida, basada en una actitud oberta, un enfocament en l’atenció i amb plena consciència. Educa i entrena l'estat de canvi de la focalització de l’atenció plaent gràcies a la qual obtenim nombrosos avantatges:
Triar encertadament la manera d’atenció convenient per a una tasca específica de manera voluntària (estudi, visualització, motricitat, etc.)
Nitidesa i claredat mental quan ens ocupem plenament d'alguna cosa sense distracció emocional (concentració)
Realització d'una tasca viscuda plenament i amb intensitat l'experiència vital que desitgem adquirir (nous aprenentatges, relacions personals, autoconeixement, estudi, gestió de l'estrès i ansietat, etc.).”
 
L'educació de l'atenció és flexible i es tracta d'un acte plenament conscient de portar la nostra atenció al nostre interior, a l'exterior, focalitzar-la en un punt concret o en el context de manera voluntària i intencionada, segons les nostres necessitats. Una major obertura cognitiva sense interferències sent més receptius als estímuls que desitgem explorar i obrir-nos al que experimentem a cada moment implica atendre el que veiem, sentim, assaborim, fem olor i notem (com el tacte o la temperatura), així com ser conscients del que pensem, sentim i fem fent-nos més operatius cap a allò que volem viure.
 
Segons Britta Hölzel, investigadora del hospital general de Massachusetts i la Giessen University d’Alemanya diu que: “És fascinant constatar la plasticitat del cervell, per mitjà de la pràctica de la meditació podem jugar un paper actiu per modificar el nostre cervell i incrementar el nostre benestar i qualitat de vida
Disminueix l'estrès, l'ansietat, la pressió sanguínia i la freqüència cardíaca, potenciant el benestar emocional personal (meditació, gestió emocional, educació en control respiratori).
Alleuja i ajuda a estabilitzar les malalties i el dolor
Enforteix la funció immunològica (Visualització).
Potencia la concentració, l'atenció i la consciència.
Ajuda a aclarir la ment i estimula el procés creatiu.
 
Beneficis en l’activitat física
Recentment, aquesta tècnica ha despertat l'interès en els psicòlegs esportius, doncs sembla contribuir a una millor predisposició psicològica per part dels esportistes que ho practiquen. Per exemple, un estudi de la Universitat d'Almeria assenyala que el Mindfulness té beneficis en el context de l'activitat física de salut i esportiva i en el rendiment de la pràctica esportiva. Aquesta recerca proposa considerar al Mindfulness com una alternativa al control dels esdeveniments privats o interns en el context de l'activitat física i l'esport. 
 
També està demostrat que influeix positivament en l'autoestima i en l'autoconfiança dels esportistes. La seva pràctica és beneficiosa en les relacions interpersonals i en la cohesió d'equip, un factor determinant en esports col·lectius.
 
Per què algunes persones mantenen la seva adhesió a l'activitat física i unes altres no?
A part de la logística familiar, laboral, etc. Diversos estudis de psicologia esportiva semblen indicar que un dels predictores més fiables en la continuïtat de l'activitat física és el grau de satisfacció en què es troben practicant.
Què és el que fa que l'exercici o activitat física sigui satisfactori?
 
En un nou estudi de la universitat de Utrecht, els investigadors van analitzar amb més detall els fonaments psicològics subjacents a la satisfacció de l'activitat física. Per comprovar-ho, van analitzar la importància de l'atenció plena o Mindfulness i com el subjecte aprèn a focalitzar la seva atenció de forma voluntària i conscient en l'experiència present de forma plaent.
 
També s'han trobat correlacions entre l'atenció plena, la salut i l'autocontrol del pes corporal. Aquestes recerques suggereixen que les persones que se submergeixen en les sensacions que experimenten durant la pràctica de l'exercici i en les característiques de l'entorn tenen tendència a ser més constants i mantenir els seus programes d'activitat física.
 
Kalliopi-Eleni Tsafou, responsable de l'estudi conclou que “l'atenció plena pot amplificar la satisfacció, perquè un està satisfet quan les experiències positives que viu amb l'activitat física s'amplifiquen” i perquè aquestes experiències positives s'experimentin adequadament “cal prendre consciència d'elles”.
 
Més informació
hpq.sagepub.com

l'autor

Eduard Teixidó

Responsable de sala fitness del Claror Sardenya

Llicenciat en Psicologia (UB), Màster Oficial en Activitad Física i Salut (UNIA-UPO),Tècnic superior Activitat física (IES Mare de Déu de la Mercè), Entrenador Nacional de fitness (Aprofide), Curs d'especialització en Psicologia de l'Esport (UAB), Promotor d'Activitat Física i Salut (UAB), Curs de Trastorns mentals Severs (per Dra. Rosa Ordoñez), Curs de violencia de sexe i génere (UB)

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate