El millor calçat per l’entrenament funcional

Víctor Barranco

31 d'agost, 2016

Avui dia tot esportista porta un calçat, que en major o menor mesura, destina de forma exclusiva al seu ús esportiu, però quin calçat és l'apropiat? El calçat ha de variar segons el tipus d'activitat? Pronador o supinador? Necessito plantilles? Lesions? Totes aquestes preguntes segurament us les haureu fet en algun moment a l'hora de triar un calçat esportiu.

Barefoot
Fa uns anys va aparèixer amb força la tendència de l'entrenament funcional amb diferents marques i noms, i per descomptat, també aplicat a la sabatilla esportiva, en concret la tendència barefoot, o sabatilla minimalista. 
Aquesta tendència venia molt ben argumentada sobre articles científics de revistes de gran influència, com per exemple Nature. Van intentar demostrar alguna cosa que resulta molt evident, que estem fets per anar descalços. Els seus estudis es van centrar en la biomecànica del peu, observant que, al no portar calçat convencional amb sola, no es talonava tant, és a dir, hi havia una modificació en la recepció del peu en el moment de contactar amb el terra, per la qual cosa hi havia canvis significatius en les forces d'impacte que disminuïen per l'ús de l’amortiment natural, integrat pel nostres tríceps sural, i en els angles del turmell, genoll i maluc.
 
Tota aquesta informació juntament amb l'exemple del grandíssim Bikila, que va guanyar descalç la marató a les olimpíades de Roma en 1960, es va utilitzar a nivell de màrqueting per vendre aquest tipus de calçat.
 
Compte amb les parts toves del peu
Ara bé, tots aquests articles que defensaven aquest tipus de calçat, fins i tot, anar directament amb el peu nu, no tenien en compte les parts toves del peu, com per exemple la fàscia plantar, la musculatura intrínseca del peu o la terminació del nervi tibial que passa per darrere del mal·lèol tibial i finalitza al llarg de tota la planta del peu. I què va passar llavors? Que gràcies a aquesta moda van aparèixer lesions, és evident que el nostre peu, està dissenyat per utilitzar-ho sense la necessitat d'una ajuda externa, la sabatilla, però cal tenir en compte que als països desenvolupats usem calçat convencional des de petitons i això comporta una sèrie d'adaptacions…
 
Què és l'entrenament funcional?
L'entrenament funcional es considera aquell exercici físic programat, on intervenen un gran nombre de músculs i articulacions en un mateix moviment, sent aquest bastant complex, ja que és necessari una activació correcta de la musculatura postural perquè la musculatura de moviment pugui fer la seva funció de la forma més eficaç i sense perill de lesió. Per exemple, dins del món del fitness, serien moviments com esquats, flexions, dominades, arrencades, esprints. La firma Reebok va patentar un tipus d'entrenament funcional, que a més és d'alta intensitat i que ara com ara ja és mundialment conegut. Un altre exemple d'aquest tipus d'entrenament és el que fem a varis centres de grup Claror (X-Fit o fit90 a Claror i Xtreme90 als poliesportius municipals de Sant Joan Despí...). 
 
Recomanacions
Per tant, per a l'esport funcional cal usar un calçat que sigui resistent i amb una sola que protegeixi de l'impacte i a la vegada sigui flexible per permetre que la trepitjada sigui el més natural possible i que a més proporcioni estabilitat mentre  ens desplacem o suportem pesos màxims. Així doncs, queden descartades sabatilles amb cambra d'aire o similars. S'ha de tenir en compte que tampoc serà molt recomanable anar amb calçat minimalista, sobretot si no hi ha hagut l'adaptació pertinent, no solament osteo-articular si no també de les parts toves, greix subtalar, fàscia plantar, nervi tibial, etc.
 
Cal tenir en compte que si en aquest tipus d'activitat funcional hi ha gestos com fintes o canvis de direcció, el calçat ha de tenir parets prou resistents per suportar les pressions que exerceix el peu sobre la sabatilla.
 
En cas de dubtes, o de la necessitat d'usar plantilles, us recomano que us poseu en contacte amb un professional, és a dir, amb un bon podòleg. A través d'un estudi biomecànic de la petjada serà capaç de crear-vos plantilles que s'adaptin al vostre calçat i sobretot a la vostra trepitjada, fent-la el més efectiva possible i evitant el major nombre de lesions.
 
D'altra banda, les grans marques esportives ben conscients de l'alta demanda d'aquest tipus d'exercici-esport, s'han sumat a la tendència creant i facilitant calçat específic, que en teoria és el més apropiat per a aquest tipus d'activitat.

l'autor

Víctor Barranco

Tècnic de fitness i entrenador personal dels poliesportius de Sant Joan Despí

Graduat en Fisioteràpia (Fundació Universitària del Bages, adscrita a la UAB), Entrenador Personal certificat per l'American College of Sports Medicine, Tècnic en activitats físico-esportives (Ubae Eurofitness)

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate