Si et vols aprimar no n’hi ha prou amb la dieta

Neus Vives

1 de febrer, 2017

Tots coneixem casos de persones que comenten: “Si jo ja faig una dieta i tot i així no m’aprimo!” I és veritat. El nostre pes depèn de molts factors que bàsicament es redueixen a un equilibri d’energies. Si l’energia que ingereixo menjant aliments és superior a la que gasto, l’energia que sobri s’acumularà en forma de greix. Dit d’una altra manera: per poc que mengi si no consumeixo més calories m'engreixaré. 

Com ho puc fer  per consumir o “cremar” més calories? Doncs evidentment fent més activitat física. També és veritat que si no controlo la dieta, amb exercici sol no m’aprimaré. És més fàcil reduir 500 calories al dia de la dieta que cremar 500 calories addicionals a través de l’exercici.  Així que el més efectiu és la combinació de dieta i activitat física.
 
Com aprima l’exercici?
Com ja hem dit la despesa energètica total  és la que ens fa aprimar. Però la major part no és causada per l’activitat física que realitzem voluntàriament sinó que també hi intervenen altres processos que consumeixen energia com la digestió dels aliments, la termoregulació i sobretot el metabolisme basal que és la energia que necessiten totes les cèl·lules del cos per poder viure i realitzar les seves funcions. Aquesta despesa d’energia també dita energia en estat de repòs ve a ser entre el 60 i 75 % de tota la que consumim. Per tant qualsevol augment serà molt important per perdre pes.
 
L’exercici regular pot fer augmentar el metabolisme basal, ja que fa guanyar més massa muscular que es molt més activa que el greix, que és un teixit que no consumeix calories i serà més fàcil mantenir el pes. En canvi si només reduïm calories amb la dieta serà molt més fàcil recuperar el pes perdut, ja que el cos reacciona davant la falta d’aliment alentint el metabolisme basal i cremant menys calories també en repòs.
 
L’exercici físic també ajuda a millorar els hàbits alimentaris, redueix la sensació de gana i ajuda a seleccionar els aliments amb menys greixos. A més cal afegir  tots els efectes que te sobre el metabolisme de la glucosa i la Insulina afavorint el consum energètic.
 
Quin tipus d’exercici és més recomanable?
Totes les guies aconsellen realitzar entre 30 i  60 minuts al dia d’activitat física segons l’edat, però si la resta del dia la passem estirats al sofà no aconseguirem perdre pes. El més important és modificar els hàbits de vida diaris per augmentar l’activitat física realitzada. Per exemple, pujar les escales a peu en comptes d’agafar l’ascensor, desplaçar-se a peu o en bicicleta en comptes de en cotxe o en moto, en el temps lliure tenir hobbies actius com bricolatge o jardineria, passejar el gos... En definitiva, dedicar la major part d’hores del dia a activitats i al mateix temps dedicar-nos a fer exercici físic controlat amb exercicis aeròbics uns 40 minuts com caminar, córrer, nedar o anar en bicicleta i la resta amb exercicis combinats aeròbics i de força.
 
L’exercici físic supervisat durant 60 minuts al dia produeix una pèrdua calòrica de 700 Kcal/d si la ingesta energètica és constant. Als 3 mesos es poden haver perdut uns  7,6 kg. 
 
I si malgrat l’activitat física que fem no aconseguim arribar al pes desitjat, ens queda el consol de pensar que sempre té més risc de mortalitat un sedentari, encara que sigui prim, que un d’actiu encara que sigui obès. L’activitat física regular és el millor medicament que podem prendre per controlar el pes i per mantenir un bon estat de salut.

l'autor

Neus Vives

Cap de l’Àrea de Salut del Claror Cartagena

Metge especialista en Medicina de la Educació Física i l’Esport (UB)

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate