És adequat l'entrenament de força en infants?

Gregorio Bermudo

15 de març, 2017

Un dels debats més clàssics de l'educació fisica és si és vàlid l'entrenament de força en els infants. En aquest article intentem analitzar ponderadament aquesta polèmica i oferir un punt de vista clarificador.

Des que les iniciatives científiques de recerca es van instal·lar en l’activitat física i l’esport per tal de facilitar la presa de decisions i desmitificar certes situacions, la qüestió de l’entrenament en edat infantil ha estat sempre un element d’estudi. Òbviament la franja d’edat que la població atribueix a la infància és prou àmplia, va des del naixement fins a l’adolescència i per tant en tot allò referent a l’entrenament esportiu o no esportiu tenim la necessitat de concretar-la més, en aquest àmbit, quan ens referim a infants ho farem atenent a l’època preadolescent. 
 
La evidència instaurada històricament ha considerat sempre no idoni el treball de força en aquestes edats sobretot per no contribuir a la desigualtat en l’evolució física de l’infant i per evitar els riscos de lesió associats. A més, els estudis orientats a valorar l’eficiència de l’entrenament no evidenciaven grans resultats, els nens no incrementaven la seva capacitat per superar resistències i tampoc modificaven la seva estructura corporal. Molt probablement en aquesta època l’enfocament atribuït a l’entrenament no era el correcte, era massa pur i en conseqüència, l’efecte esperat que no arribava o no tenia massa sentit.
 
Canvi de tendència
En els darrers anys, en els quals afortunadament la desprogramació és el que ens empeny a qüestionar-ho absolutament tot, el pensament generalitzat ha variat i ens trobem amb una certa tendència positiva en referència a l’entrenament de la força en els infants. Sobre quins fonaments s’ha basat aquest gir?
 
Intencionalitat
La primera qüestió és la intencionalitat de l’entrenament! Per a què ens podria ser útil treballar en nens la força?? Com en tots els aspectes de la vida, la primera pedra de l’èxit és fer-se les preguntes oportunes, és la millor forma de dotar de sentit comú qualsevol procés. En aquest sentit i per odre de prioritat, les respostes més interessants són les següents:
En un període d’apropament a una fase tan delicada com l’adolescència és vital tenir el cos el més preparat possible. Un treball de força moderat ens permetrà sobretot dotar-nos d’una estructura òssia més consolidada, anatòmicament és molt important estimular les cèl·lules òssies i els cartílags de creixement per a les futures adaptacions.
Aquest tipus d’entrenament té beneficis psicològics per increment de l’autoestima, de retruc també porta associat un increment de la responsabilitat dels nens per la pròpia percepció d’endinsar-se en una activitat de caràcter adult.
No incideix negativament en el rendiment esportiu dels nens, els permet competir en millors condicions per la seva transferència amb la velocitat d’execució.
 
Anar amb molt de compte
La delicadesa amb la qual s’hauria de tractar aquest tipus d’entrenament en adults creix exponencialment amb aquesta població, és absolutament necessari respectar tres conceptes clau:
Adaptació anatòmica: en cap cas podem iniciar un treball de força sense consolidar  el punt 0 i més en persones que anteriorment mai han portat a terme un entrenament similar.
Proporcionalitat en les càrregues: queda absolutament descartat l’ús de càrregues de tipus màxim, les càrregues mitges ja ens permeten obtenir beneficis esperats.
Assegurar el domini de la tècnica, com és lògic per no prendre riscos la millor opció són els exercicis bàsics més senzills i en posicions còmodes.
 
Amb el domini d’aquests tres aspectes clau, només cal tenir present les característiques psicològiques dels nens per les quals és molt més convenient un entrenament molt variat tipus circuit, amb un nombre important d’exercicis (8-10) que contribueixin a no caure en la dispersió i també amb temps de treballs curts (entre 20’’-25’’ en cada sèrie). 

l'autor

Gregorio Bermudo

Director operatiu poliesportius de Sant Joan Despí

Llicenciat en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport i Màster en Gestió Econòmica d'Entitats Esportives (UB)

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate