Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

Gaudeix els millors aliments de l'estiu, un regal per la teva salut!

Olga Amado

5 de juliol, 2018

A l'estiu l’horta està en un moment de màxima esplendor i ens brinda aliments que ens ajuden a combatre les sufocants temperatures de l’estiu.

Arriba l’estiu i amb ell l’explosió de color als mercats de fruita i verdura. L’horta està en un moment de màxima esplendor i ens brinda aliments que ens ajuden a combatre les sufocants temperatures de l’estiu. El que cal, sobretot, és no perdre de vista la hidratació, cuinar plats lleugers amb poques calories i aprofitar els nutrients que ens ofereixen les diferents fruites i verdures de temporada per gaudir d’una bona salut.
La majoria d’elles contenen pigments que són potents antioxidants que ens ajuden a combatre l’envelliment de les cèl·lules i s’estudien en malalties com el càncer.
També vitamines com la A que és essencial per mantenir la visió, afavoreix una bona funció del sistema immunitari i facilita el manteniment de la pell i mucoses. L’altra vitamina a destacar és la C que intervé en l’hemostàsia de la sang, reforça els defenses i ajuda a no envellir, entre altres funcions.
La fibra d’aquests aliments ajuda a regular el trànsit intestinal. Entre els minerals, cal destacar el potassi que facilita la diüresi, el magnesi que ens ajuda a la recuperació física o el calci que enforteix els ossos entre altres accions.

Quines són les hortalisses estrella de l’estiu?
De tomàquets en mengem tot l’any, però cap és comparable als de l’estiu. El moment òptim del tomàquet arriba amb la calor. Hi ha diferents varietats, essent algunes més dolces que altres o amb diferents textures pel que fa a la seva carn. El seu color vermell, com a totes les fruites d’aquest color, es deu al licopè, un potent antioxidant. El tomàquet és una hortalissa rica en aigua (93%), pobre en sucres (3%), fibra, vitamines C i B i minerals com el potassi.
El cogombre no pot faltar en les amanides i perquè no, en sopes, batuts i liquats. Pràcticament és tot aigua (95%) i té molt poques calories (només 17 calories els 100g), també conté minerals com el potassi, el calci, el fòsfor i el magnesi, la provitamina A, la vitamina C i molta fibra. Refresca per dins i per fora i millora l’aspecte de la pell.

De la mateixa família que l’anterior, una altra hortalissa típica de l’estiu és el carbassó. A l'hora d’anar fer la compra, els escollirem petits perquè així tenen poca llavor i de textura ferma. El seu contingut és molt semblant al del cogombre. Destaca pel seu alt contingut en aigua (95%), molt baix en calories, ric en potassi i magnesi, provitamina A, vitamina C, i àcid fòlic. De gust suau, és molt versàtil a l'hora de cuinar i de fàcil digestió.

Cal fer esment a la mongeta tendra, que com el tomàquet, en aquesta època de l’any és boníssima. És una mica més calòrica que les anteriors (30 calories al 100g) però amb alt contingut d’aigua, fibra, vitamines del grup C, B i provitamina. Entre els seus minerals destaca el potassi, el sodi, el calci, el magnesi i el ferro.

I les fruites? Estem avorrits ja de tanta poma, plàtan i mandarina, a l’estiu cal aprofitar!
La síndria i el meló són les reines de l’estiu. Són fruites refrescants amb un alt contingut en aigua, entre en 80 i 90%, pocs sucres, riques en potassi, per això són tan diürètiques. Ambdues són riques en antioxidants, la síndria en licopens i el meló en beta carotens.
Els préssecs i els seus cosins germans, les nectarines. Són una font de vitamina C i beta carotens (precursors de la vitamina A), fibra i potassi.

Dolces i carnoses, les més sexis de l’estiu són les cireres. De carn fosca o blanca són més calòriques que moltes de les fruites d’estiu (50 calories els 100g). Conté sucres, antioxidants, provitamina A, vitamina C, potassi, calci i magnesi.
Grogues, vermelles, morades o verdes les prunes són més calòriques que altres fruites. Pel seu contingut en fibra tenen efecte regulador del trànsit intestinal i efecte laxant. El color morat es deu a un pigment anomenat antocianina que té un alt poder antioxidant.

Els albercocs, de pell vellutada, i les nespres amb els seus pinyols relliscosos, són altres fruites de l’estiu. Pel seu pigment ataronjat sabem que contenen beta carotens, poques calories, aigua, fibra i potassi.

Els fruits silvestres són una delicadesa que brinda la natura. Delicats, arrodonits, de gust explosiu i colors vistosos. Contenen fibra, antioxidants que aporten els seus pigments, vitamina C i potassi.

La figa és una fruita més rica en sucres que altres i la seva aportació calòrica també és lleugerament superior, però també és interessant el seu contingut en fibra i alguns minerals.
Al juny arriba la pereta de Sant Joan, delicada i poc duradora fa les delícies dels més petits. Després arriba la pera Llimonera i posteriorment la Blanquilla. Les peres són bones reguladores del trànsit intestinal, són astringents i contenen vitamines del grup, que es relacionen amb la bona funció del sistema nerviós.

Cuida't i refresca't amb tots els aliments que t'ofereix la temporada d'estiu!

l'autor

Olga Amado

Responsable Àrea de salut de l’Esportiu de Llinars

Llicenciada en medicina i cirurgia (UAB). Especialista en Medicina de l’Activitat Física i l’ Esport (UB). Màster en Nutrició i Alimentació (UB).

més informació

afegir la revista a les RSS

GTranslate