Què et passa si deixes de fer esport?

Mariona Violán

22 d'agost, 2019

Portar un estil de vida actiu és una de les claus per gaudir d’una bona salut i prevenir moltes malalties. Descobreix quins riscos i conseqüències té deixar de fer esport.

Les persones estem dissenyades per moure’ns. Portar un estil de vida actiu és una de les claus per gaudir d’una bona salut i prevenir moltes malalties.

A vegades la gent que és molt activa i que fa esport regularment, acumulant un volum d’hores setmanals important, deixa de fer esport de manera sobtada. Si l’aturada és de poc temps per un tema de salut o personal, no hi ha cap problema. Tot i que la reincorporació a l’esport s’ha de ser progressiva i ben incorporada, ja que fer-ho massa ràpid pot comportar riscos per la nostra salut. Si l’aturada és de més temps o causa d'una malaltia o lesió, la incorporació ha de ser molt més progressiva i seguint uns paràmetres de readaptació esportiva, ajudada i aconsellada per professionals.
Quan l’aturada és de més d’un mes, trobem canvis al nostre cos, que podem dividir en:

Canvis físics
El més important i el que més ràpidament esdevé és la pèrdua de massa i força muscular. La pèrdua muscular ja és notable 2 setmanes després de deixar l’esport.
També ens tornem més lents i menys àgils. La mobilitat articular i la flexibilitat disminueixen, així com la capacitat de reacció de coordinació i equilibri.
Després de 8 setmanes de deixar l'esport, la pèrdua de força és entre el 7 i el 12%. Ser actiu ajuda a disminuir el llindar de dolor i a tenir una sensibilitat més alta a sensacions àlgiques, sobretot a nivell articular.

Canvis metabòlics
La disminució de despesa metabòlica és important, i si se segueix una pauta d'alimentació igual que fèiem esport, la conseqüència serà un guany de pes que augmentarà el greix corporal.
Si l’esport tenia a ratlla malalties com la hipertensió, el colesterol, el sucre alt, etc., el fet de deixar de ser actius pot fer disparar el nivell de xifres d'aquests paràmetres. S'incrementa el risc de patir malalties cardiovasculars i alteracions metabòliques a llarg termini.
Al deixar l’entrenament, el cos redueix el seu consum d’oxigen. Si fer exercici millora la capil·laritat, deixar de fer-ne la redueix i disminueix la capacitat de fer ser més eficaç i empitjora el dèbit cardíac i la circulació, ja que passem a estar més estona asseguts.

Canvis emocionals
La davallada del nivell d'endorfines i altres hormones que donen sensació de benestar i que s'alliberen en fer esport, pot provocar que estem més irritables, més tristos o bé amb sensació de tenir menys energia, inclús per les tasques diàries.
També es pot veure alterada la capacitat per aconseguir dormir de manera reparadora i, fins tot, patir un estat d’ansietat o estar una mica depressiu.
Tot plegat ens pot fer entrar en cercle viciós on el cansament i el desànim encara dificultin més tornar a l'activitat física.
Ser actiu diàriament no és difícil, cal trencar amb barreres i excuses, i cercar oportunitats cada dia que facin que acumulem més de 150 - 300 minuts a la setmana d’una activitat física moderada. Per tornar a fer una vida activa, podem començar amb petits reptes setmanals i veureu com ens trobem millor, amb més energia, amb millor qualitat de son, amb més ànims i amb menys dolor.

Segons les causes per les quals es deixa de ser actiu, el retorn ha de seguir diferents pautes de progressió, i per això és molt aconsellable seguir els consells dels professionals per fer una adequada readaptació esportiva, sobretot en sortir d’una lesió.
 

Més informació
Aquí tens altres articles de la Revista Claror que et poden interessar:


Si vols conèixer els nostres serveis de Fisioteràpia, aquí pots consutar tota la informació. Escull el club:


Si vols contractar un Entrenador personal, aquí pots consutar tota la informació. Escull el club:

l'autor

Mariona Violán

Responsable Àrea de salut de Can Caralleu

Llicenciada en medicina i cirurgia (UB). Especialista en Medicina de l’Activitat Física i l’ Esport (UB). Fellowship in Sports Medicine and Nutritional asses and exercice prescription en Childrens Hospital, Boston, and Sargent College.

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate