Cuida el teu eix!

Albert Giménez

1 de novembre, 2006

El mal d’esquena és la segona causa de visita al metge i la principal conseqüència de l’estil de vida d’avui dia. un ritme frenètic que ens fa adoptar males postures, passar-nos moltes hores asseguts, no tenir prou temps d’anar al gimnàs... i, sobretot, no ser prou conscients de la importància de cuidar l’eix que ens manté drets.

La columna vertebral es considera una obra mestra de la biomecànica. Està formada per segments ossis mòbils, fàscies i músculs: en concret té 33 vèrtebres, 7 cervicals, 12 dorsals i 5 lumbars separades per 23 discs intervertebrals. Les 5 vèrtebres sacres i les 4 coccigeals estan fusionades i formen l’os sacre i el còccix.

Si observem una columna de cara veiem que les vèrtebres estan perfectament alineades formant una vertical. En canvi, de perfil, podem apreciar unes corbes: la superior (a la zona cervical) i la inferior (a la zona de les lumbars) són còncaves cap enrera i s’anomenenen lordosi. Al mig de la columna, la corba és còncava endavant i s’anomena cifosi.

Aquesta disposició permet que tota l’estructura òssia sigui molt resistent a les càrregues aplicades en direcció vertical, ja que les corbes donen flexibilitat. No obstant, les estadístiques ens mostren que entre el 60 i el 80% de la població patirà dolor en la zona lumbar en algun moment de la seva vida. De fet, aquest és el segon motiu de consulta als metges d’atenció primària, després del refredat comú. Sortosament, el 90% d’aquests episodis de dolor es resolen en poques setmanes, però l’índex de recurrències posteriors és d’una tercera part dels casos i, en altres, el dolor acaba tornant-se persistent.

La causa del dolor
Antigament es creia que el mal d’esquena es devia sempre a una anomalia o alteració estructural de la columna vertebral. Avui sabem que no és així, ja que moltes persones amb aquestes alteracions no tenen dolor i, al contrari, molts pacients amb dolor, en especial els crònics, no presenten cap anomalia estructural que pugui explicar els símptomes.
Alguns dels factors de risc més freqüents per patir dolor d’esquena poden tenir a veure amb la nostra morfologia: el pes o, millor dit, el sobrepès, si som molt alts o si tenim desequilibris musculars... Altres factors tenen a veure amb els nostres gests. Per exemple, podem acabar patint mal d’esquena si fem moviments de flexió-extensió de la columna de manera molt repetitiva o si la torcem o la rotem de manera excesiva. I per últim, podríem distingir factors relacionats amb el nostre estil de vida, com el sedentarisme, una feina que impliqui fer molts esforços, l’estrès o, fins i tot, el tabaquisme, ja que el tabac limita la ja escassa irrigació del disc intervertebral, així com la tos augmenta el risc de degeneració del disc.

Mesures de prevenció
Adoptar mesures d’higiene postural i ergonomia ens ajudarà a reduir la càrrega que ha de soportar l’esquena durant tot el dia, tant a la feina, com a casa com si fem activitat física. És recomanable evitar la vida sedentària i fer esport, encara que si s’ha patit o es pateix dolor d’esquena cal consultar abans el metge esportiu perquè ens determini quins exercicis ens convenen, i amb quina intensitat i progressió.

Evidentment, suprimir els factors de risc (deixar de fumar, perdre una mica de pes, calmar la nostra vida quotidiana...) serà de gran utilitat en la prevenció del mal d’esquena.

En el cas que ja hagi aparegut el dolor, mantenir una actitud activa ens ajudarà a tenir una esquena saludable ja que s’ha demostrat que en casos de dolor el repòs al llit pot afavorir que es prolongui o reapareixi amb més facilitat..

l'autor

Albert Giménez

Metge esportiu i osteòpata del Claror Sardenya

Llicenciat en Medicina (UAB). Osteòpata.

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate