La flexibilitat

Albert Giménez

1 de novembre, 2004

Gaudir de bona flexibilitat ens ajudarà a tenir una vida saludable, sense tensions, sense dolors articulars o musculars... Per aconseguir-ho cal entrenar-la, sobretot a partir dels 35 anys quan comença a minvar ràpidament.

La flexilibilitat es pot definir com l'habilitat que tenim per moure les articulacions lliurement i sense mal, amb la major amplitud possible.

Junt amb la resistència, la potència, la força i la velocitat és una de les capacitats entrenables que més beneficis té per a la salut. Mantenir el cos flexible és la clau per aconseguir una vida activa i saludable.
L'entrenament de la flexibilitat ha de començar ja en la infància i mantenir-se de manera continuada al llarg dels anys. Els resultats es veuen progressivament.

Quan començar a entrenar-la?

Molts autors coincideixen a dir que hi ha certs períodes de la vida en què l'entrenament de la flexibilitat no és només òptim, sinó que no fer-ho constitueix una greu descuit.
A aquestes etapes de la vida se les acostuma a denominar "períodes o fase sensible" del desenvolupament de la flexiblitat i segons Michael Alter són aquells moments en què és més fàcil que es produeixin canvis a gran velocitat. Com ell mateix afirma "encara que és cert que la flexibilitat pot desenvolupar-se a qualsevol edat amb un entrenament adequat, la velocitat del progrés i el potencial de millora no serà la mateixa segons l'edat".
Aquesta "fase sensible" la situen entre els 9 i els 14 anys. En aquestes edats, la manca de treball d'alguns grups musculars amb tendència a l'escurçament (músculs pectorals, lumbars, isquiotibials, quàdriceps...) pot provocar-ne la retracció. Per evitar-ho o compesar-ho cal exercitar la flexibilitat d'una manera preventiva i compensatòria integral i buscar l'equilibri tònic postural. Iniciar aquest treball en una edat tan prematura ens facilitarà que quan aquest nen sigui ja adolescent (dels 15 als 18 anys) tingui l'hàbit adquirit i pugui aplicar les tècniques en aquelles zones on cregui que li és més necessari.

Quan comencem a perdre-la?

Dels 20 als 35 anys, la flexibilitat disminueix lentament i entre els 35 i els 50 anys ho fa amb més celeritat. Com a mitjana es calcula que es pot arribar a perdre entre un 10 i un 15% de la capacitat (en els homes els valors són entre un 5 i un 20% inferiors a les dones).
Aquest decreixement es deu a diversos factors: l'osteoporosi, la pèrdua d'elasticitat dels lligaments i de la lubrificació de les articulacions, la degeneració progressiva dels tendons, la rigidesa muscular que acompanya l'atròfia dels músculs... Si a tot això hi sumem que la persona no fa exercici físic, podem detectar dues conseqüències importants: l'augment de la dificultat en fer els gests quotidians i l'aparició de mal d'esquena o de lesions articulars i musculars.
A banda de l'edat i el sexe hi ha d'altres factors que condicionen la flexibilitat. Són la individualitat biològica, és a dir, les característiques de cadascú (la qualitat de les palanques, els teixits, l'elasticitat dels músculs...); el somatotipus (les característiques en la constitució), i la respiració. Aquest darrer factor és molt important, ja que una inspiració profunda i una espiració controlada té una influència decisiva en la qualitat dels exercicis.

Avantatges i desavantatges

La millora de la flexibilitat té una clara influència positiva en la salut, tant en els gests quotidians com en la millora de la consciència corporal, la prevenció i recuperació de lesions o el rendiment esportiu tècnic i físic.
A més, s'ha demostrat que exerceix efectes molt positius en moltes de les funcions del nostre organisme.
Michael Anter estableix que "els alts nivells de tensió muscular eleven la pressió arterial i obstrueixen el rec sanguini disminuint així l'arribada d'oxigen i nutrients i l'evacuació de substàncies tòxiques". Per tant, gaudir d'una bona flexibilitat millorarà la funció circulatòria. Com afirmava Giovanni Cianti "una bona flexibilitat millora la circulació dels fluids i els trastorns del sistema cardiovascular, facilitant el retorn venós sanguini".
Els exercicis d'estiraments musculars i mobilitat articular també afavoreixen la producció de líquid sinovial i, per tant, el lliscament de les articulacions sense que es produeixi tant desgast, reforcen els tendons, les vaines i el sistema muscular en general evitant el risc de patir lesions i, per descomptat, ens destensa i relaxa el cos.
Altres avantatges són la millora de la postura, el retard en l'envelliment de l'aparell motor o la influència positiva sobre els processos de reparació dels teixits lesionats.

MÚLTIPLES MANERES D'ENTRENAR LA FLEXIBILITAT

Exercici físic: En el cas que fem una activitat esportiva, ja sigui dirigida, per lliure o practiquem algun esport d'equip, els exercicis de mobilitat i flexibilitat han de treballar-se en les sessions d'entrenament. Es poden incloure en l'escalfament, per permetre al múscul l'elasticitat necessària per dur a terme sense risc la pràctica esportiva. Mentre fem l'activitat, ens serviran per frenar la pèrdua d'elasticitat que es produeix com a conseqüència de l'augment de to muscular. També afavoreixen la relaxació dels músculs en acció i milloren el rec sanguini. Quan acaba l'entrenament, tots aquests efectes es mantenen però, a més, ens facilita la recuperació muscular.
Integrat en el massatge: Hi ha molts altres mètodes que ens ajudaran a entrenar la flexibilitat. Per exemple, els estiraments miotensius (que a les instal·lacions Claror s'han integrat en el quiromassatge) són un mètode resistit que provoca millores espectaculars, sobretot, en la rehabilitació de lesions
Activitats específiques: També podem optar per apuntar-nos a aquelles activitats orientades específicament a treballar la flexibilitat. En són exemples la gimnàstica de manteniment, el tonostrech, l'escola d'esquena o el RP i perquè siguin completes i globals haurien de durar entre 45 i 50 minuts.

l'autor

Albert Giménez

Metge esportiu i osteòpata del Claror Sardenya

Llicenciat en Medicina (UAB). Osteòpata.

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate