Per què es produeixen les rampes?

Albert Giménez

2 de novembre, 1999

Les rampes són contraccions musculars que patim tots, amb més o menys regularitat. Són molestes i sovint no en sabem les causes ni com frenar el mal que produeixen. Tot i que no hi ha una única raó ni un sol remei per evitar-les sí que podem trobar pautes generals que defineixen la seva aparició i alguns consells per prevenir-les i tractar-les.

Les rampes són contraccions brusques, intenses i doloroses del múscul produïdes de manera involuntària i amb un efecte passatger. La raó del mal intens es deu a que, amb la contracció, es dóna un efecte d'isquèmia o dèficit d'aportació sanguínia.

Moltes vegades notem que es produirà la rampa i tenim temps d'estirar la musculatura contreta per evitar-la, però, en d'altres ocasions, com acostuma a ocórrer amb les rampes nocturnes, apareixen sense que les puguem controlar interrompent el son.

Causes de les rampes

És difícil conèixer amb exactitud la causa que provoca les rampes, encara que, entre els possibles factors, destaquem els següents:

• Dèficit d'alguns minerals (potasi, calci, magnesi) si la rampa apareix en situacions de calor intensa o quan fem exercici prolongat amb sudoració abundant.

• Fatiga muscular causada o afavorida pel dèficit o l'excés d'entrenament, la deshidratació i els esforços prolongats o de gran intensitat.

• Manca d'entrenament.

• Escalfament insuficient, que fa que les condicions amb què es desenvolupa l'exercici no siguin les òptimes: més viscositat intramuscular, menys temperatura, menys aportació sanguínia...

• Gest tècnic defectuós, amb el qual es disminueix l'eficàcia de la contracció muscular i es requereix més esforç muscular del que seria necessari si s'apliqués el gest tècnic correcte.

• Desequilibris musculars quan treballem excessivament una determinada zona -grup agonista- i deixem pràcticament inactiu un altre grup muscular -grup antagonista.

• Exercici de caraterístiques anaeròbiques o de gran intensitat, que origina l'esgotament d'algunes substàncies energètiques i, en conseqüència, l'augment de l'àcid làctic i altres modificacions que afavoreixen l'aparició de rampes.

Tractament i prevenció

En la fase aguda cal estirar el múscul contret i fer un massatge suau. Posteriorment podem fer moviments amplis fins a assegurar la superació d'episodi.

Ens ajudaran a evitar les rampes la rehidratació contínua i l'entrenament adequat, progressiu i continuat. També cal que recordem fer l'escalfament previ a qualsevol activitat esportiva i millorar la tècnica i els desequilibris musculars.

Diferència amb les contractures

Sovint podem caure en l'error de confondre les contractures amb les rampes. De fet, tenen algunes coses en comú. Totes dues apareixen de manera involuntària, poden afectar un múscul en concret i solen produir-se per sobrecàrrega o cansament muscular.

Les principals diferències són que la instauració del dolor es produeix, en les contractures, de manera progressiva. A més, la desaparició d'aquest dolor no és espontània, com succeeix en el cas de les rampes. En la contractura, el múscul es nota com un cordó endurit i, tot i patir-la, ens permet continuar l'activitat esportiva.

Els símptomes de la contractura es fan patents -clínicament- quan, en palpar la zona afectada, es nota un dolor muscular, ja sigui local, si afecta un múscul concret, o difús, si afecta un grup muscular.

També produeix dolor quan es realitza una contracció amb una força que exerceix resistència al moviment que volem fer. En canvi, només es nota una molèstia tolerable quan es fa un estirament.

Amb un tractament adequat acostuma a desaparèixer en 4 o 6 dies. Aquest tractament consisteix a fer estiraments miotensius (amb resistència), prendre medicaments o analgèsics que relaxin el múscul, massatge, hidroteràpia (banys d'aigua calenta) o aplicació d'altres elements que produeixin calor local.

Per prevenir-les és important una preparació prèvia i posterior a l'entrenament i la potenciació progressiva de la musculatura.

MÉS INFORMACIÓ...
     

Diagnòstic diferencial

Rampa

Contracció involuntària
Instauració brusca
Resolució espontània
Dolor localitzat
Incapacitat funcional

 

Contractura

Contracció involuntària
Instauració progressiva
Resolució amb tractament
Dolor local o difús
Permet continuar l'activitat

l'autor

Albert Giménez

Metge esportiu i osteòpata del Claror Sardenya

Llicenciat en Medicina (UAB). Osteòpata.

més informació

afegir la revista a les RSS

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate