Esport i solidaritat - Capítol I

La cara solidària del FC Barcelona

8 de novembre, 2009

L’any 2006 el FC Barcelona signava un acord per exhibir el logotip d’UNICEF a la samarreta del primer equip de futbol. Molts van pensar que es tractava d’una maniobra de cara a la galeria però amb el pas dels anys, la feina feta des de la seva Fundació demostra un compromís ben ferm.

Ara que tothom parla del triplet històric del FC Barcelona resulta adient parlar d'una tasca que ha convertit el club blaugrana en un referent a nivell mundial. Des del 1994 la missió de la Fundació FC Barcelona és promoure un model social emblemàtic a través del desenvolupament d’accions solidàries, culturals i formatives, pròpies i en col·laboració amb altres entitats. No va ser fins l’any 2003, sota la presidència de Joan Laporta, quan la Fundació va iniciar una nova etapa marcada per un canvi d’orientació i va passar a convertir-se en l’ànima social del club.

Des d’aleshores, la política de la Fundació ha estat marcada per dues grans línies d’acció. D’una banda, es va produir l’adhesió del FC Barcelona als Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni de les Nacions Unides i la cessió del 0,7 % dels ingressos ordinaris del club a la Fundació per a la realització de programes i projectes propis. La resta de recursos provenen d’aportacions d’entitats com la Fundació ”la Caixa”, Nike, les agències Espanyola i Catalana de Cooperació i també empreses o entitats més petites.

La segona línia ha concretat aliances pioneres amb Unicef, UNESCO i UNHCR/ACNUR. La culminació d’aquesta àrea de treball ha estat l’estatus de membre del Consell Econòmic i Social de les Nacions Unides atorgat al FC Barcelona.

L’àrea de programes propis se sustenta sobre dos camps: solidaritat i cooperació i esport i ciutadania. El primer és el pròpiament centrat en cooperació i inclou la creació d’una Xarxa Internacional de Centres Solidaris (XICS) i l’organització de les Jornades d’Esport Solidari (JES). En l’àmbit d’esport i ciutadania es fan activitats que fomenten una societat cívica prenent l’esport com a eix vertebrador.

Els xics
«Gràcies a la Xarxa Internacional de Centres Solidaris repartida per diversos continents, la Fundació ofereix educació, assistència sanitària, suport psicosocial i accés a l’esport i el lleure als infants més vulnerables, vetllant també per l’equitat de gènere», explica Marta Segú, directora general de la Fundació FC Barcelona.

La màxim responsable de la Fundació apunta que «el compromís del FC Barcelona amb aquests centres és de tres anys, temps durant el qual el club procura que les institucions públiques i locals s’impliquin en el finançament del centre per, un cop acabats els tres anys, el centre tingui el futur assegurat per continuar la seva tasca».

Cada un d’aquests centres disposa de biblioteca, aula d’informàtica, menjador, espai mèdic on el metge pugui fer les revisions als infants, i un espai esportiu que normalment és un camp de futbol i una pista poliesportiva. «Quan surten d’escola els nens i nenes vénen al nostre centre per fer reforç escolar, reben atenció sanitària, practiquem vacunacions, els oferim lliçons d’informàtica i en el cas dels infants que ja no van a escola els fem tallers de formació professional en els quals els ensenyem mecànica, electrònica, costura i horticultura», explica Marta Segú. Un total de 1.276 infants i joves es beneficien de la tasca diària d’aquests camps que vetllen per la nutrició, l’assistència sanitària, l’alfabetització i la formació professional de nens i nenes. En aquest sentit, la resposta dels infants és molt positiva, ja que «tots ells al·lucinen pel fet que el Barça s’hagi pres la molèstia d’arribar on són ells per donar-los tot el que els oferim». Però els bons efectes d’aquests centres s’estenen a set mil persones si es tenen en compte els familiars directes.

En aquests centres també es practiquen esports d’equip com bàsquet, handbol, voleibol, futbol i disciplines autòctones amb forta implantació, com per exemple el criquet o el koko i kabiki a l’Índia. «L’activitat esportiva s’ofereix com a al·licient perquè la canalla vingui al centre, però també per garantir-ne el benestar físic i formar-los en una sèrie de valors com ara el treball en equip, la cultura de l’esforç, la disciplina, la confiança, el respecte, la solidaritat, l’equitat de gènere i la tolerància.»

Un dels problemes amb què es troba el FC Barcelona a l’hora de posar en marxa un centre d’aquestes característiques és la desinformació de les famílies i l’entorn social. «Per descomptat has d’explicar a tothom que són camps per a la cooperació i que en cap cas no són centres de captació de futbolistes per al primer equip, perquè sempre apareixen els típics intermediaris que busquen fer negoci, però de seguida desapareixen quan veuen que no es tracta del que pensaven, perquè no volem barrejar la parcel·la esportiva amb el nostre projecte de cooperació», explica Segú. Per aquest motiu, des de la Fundació FC Barcelona es treballa molt amb les famílies perquè aquestes no tinguin cap expectativa referent a la possibilitat que el seu fill o filla acabi jugant al Barça. «Al principi ens ofereixen pagar per poder portar els seus fills als nostres centres i els hem de dir que els XICS només són per a nens i nenes que precisament no ho poden pagar.»

Les JES
Les Jornades d’Esport Solidari tenen l’objectiu de formar educadors socials o monitors que treballin cada dia amb infants i joves en risc d’exclusió social per tal que puguin utilitzar l’esport com una eina de motivació. Aquestes jornades es fan diversos cops l’any, tenen una durada màxima de quatre dies i hi participen psicòlegs, psicopedagogs i també exjugadors del FC Barcelona, com Julio Alberto. En les sessions matinals es treballa la part teòrica i es parla de com l’esport és una eina de promoció social i també de la utilitat que té a l’hora de promoure els valors cívics en grups marginats socialment. A la tarda la sessió és més pràctica i es mostra als educadors com aplicar l’esport per assolir els objectius que se’ls ha exposat al matí. «Amb la formació volem aconseguir l’efecte multiplicador perquè aquests educadors puguin ensenyar-ho als altres», explica Marta Segú.

Acord amb UNESCO
Des de l’any 2003 la Fundació FC Barcelona va signar un acord de col·laboració amb UNESCO que actua en tres direccions: la primera és combatre el racisme i la violència en l’esport, la segona és l’antidopatge i la tercera és la promoció de l’educació universal. L’acord no implica cap aportació econòmica fixa però sí un compromís per desenvolupar programes de totes dues entitats.

«La iniciativa més important que tenim en marxa amb el Barça és la que s’està fent des de la Coalició Internacional de Ciutats Europees Contra el Racisme, que celebra una conferència un cop l’any. La darrera es va fer del 24 al 26 de setembre de 2008 a Bolonya, i el Barça va aprofitar aquesta trobada per aplegar joves procedents de les diferents ciutats membres per proposar-los reflexionar i discutir durant tres dies sobre com l’esport podia ser una eina vàlida per combatre el racisme i defensar els valors de la multiculturalitat, la tolerància i la solidaritat», explica Miquel Àngel Essomba, director del Centre UNESCO a Catalunya.

D’aquest treball, en van sortir una sèrie de recomanacions, d’entre les quals hi havia una que proposava que en els contractes dels esportistes s’establís una clàusula antiracisme a partir de la qual els jugadors es comprometessin a no tenir comportaments xenòfobs i violents dins i fora dels terrenys de joc. El president del FC Barcelona, Joan Laporta, va presentar aquesta proposta a l’European Clubs Association (ECA), i va ser acceptada, tot i que està pendent de signatura oficial.

Acord amb UNICEF
La col·laboració que ha captat més l’atenció dels mitjans de comunicació és la que la Fundació FC Barcelona va signar amb UNICEF el 2006. En aquest acord s’estableix que el club blaugrana donarà durant cinc anys a l’entitat humanitària un milió i mig d’euros anualment per finançar projectes d’UNICEF d’ajuda a la infància en països del Tercer Món. En una part d’aquest conveni signat es va acordar també el que va transcendir més a la premsa: la inclusió de logotip d’UNICEF a la samarreta del primer equip de futbol.

Per a Joana Pérez, coordinadora de les col·laboracions d’UNICEF amb el FC Barcelona, «el Barça és l’únic club esportiu a escala mundial que té un compromís ferm i aporta de forma constant una quantitat de recursos econòmics molt important». El conjunt total de les aportacions que l’entitat blaugrana fa es destinen a finançar iniciatives de lluita i prevenció de la sida infantil. «S’organitzen campus per educar els formadors perquè després puguin assessorar els nens i nenes en la prevenció del contagi d’aquesta malaltia tan estesa en continents com l’Àfrica», explica Joana Pérez.

Des d’UNICEF es té molt clar el potencial de l’esport com a instrument per tractar infants en risc d’exclusió social en països del Tercer Món. «L’esport és com un caramel per als nanos perquè utilitzes un llenguatge més directe que t’hi permet acostar-te amb més facilitat, i a partir d’aquí tot va com una seda», explica Maria Zapata, responsable del programa Esport pel Desenvolupament que impulsa UNICEF.

Acord amb ACNUR
«A ACNUR els va agradar molt el que el Barça feia amb els XICS i volia desenvolupar una experiència similar però aplicada en els nens que estan en camps de refugiats de països com Ruanda, Nepal i l’Equador», explica Marta Segú. La idea és utilitzar l’esport com a eina per tal que aquests infants recuperin, en certa manera, la normalitat. A aquesta col·laboració també s’hi va afegir la marca esportiva Nike, cosa que va permetre la creació d’un catàleg de productes sota el lema «Més», que fa referència a la famosa frase «Més que un club». Aquest catàleg de peces esportives es ven a les botigues del Barça i els diners que es recullen de la venda es destinen a donar cobertura als nens i nenes que viuen en camps de refugiats.

Utilitzem cookies de tercers per recollir informació sobre les seves visites i el seu ús de la nostra web. En cas de continuar navegant per aquesta web entendrem que accepta l'ús d'aquests dispositius. Més informació: Política de Cookies

GTranslate